تبیان، دستیار زندگی
حضور مرسی در اجلاس سران تهران و بازتاب‌های منطقه‌ای و غیرمنطقه‌ای آن
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : قبس زعفرانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حضور مرسی در اجلاس سران تهران و بازتاب‌های منطقه‌ای و غیرمنطقه‌ای آن


اجلاس سران جنبش عدم تعهد که قرار است، طی روزهای هفتم تا دوازدهم شهریور ماه در تهران برگزار شود، با حضور شخصیت‌های سیاسی بسیاری از سراسر جهان همراه خواهد بود. اما در این میان حضور برخی شخصیت‌ها با حساسیت‌ها و بازتاب‌های منطقه‌ای و غیرمنطقه‌ای بسیاری همراه است که از جمله این شخصیت‌ها باید به «محمد مرسی» رئیس جمهوری مصر اساره کرد.

اعلام حضور رئیس جمهوری مصر در اجلاس سران جنبش عدم تعهد که نخستین سفر وی به تهران به شمار می‌آید، از هم اکنون بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های منطقه‌ای و بین المللی داشته است.

واقعیت امر این است که از حدود یک ماه پیش جوسازی رسانه‌های رژیم صهیونیستی و به تبع آن برخی کشورهای عربی منطقه در قبال حضور یا عدم حضور محمد مرسی در شانزدهمین اجلاس عدم تعهد در تهران آغاز شده بود.

این جوسازی‌ها حکایت از نگرانی شدید مقامات صهیونیستی و رژیم‌های عربی حاشیه خلیج فارس ازبرقراری روابط نزدیک بین جمهوری اسلامی ایران و مصر پس از مبارک داشت.

محمد مرسی

در همین راستا ابزار رسانه‌ای عربی و صهیونیستی همواره تلاش داشتند با انتشار اخبار و گزارش‌های مختلف دورنمای برقراری روابط میان این دو قطب مهم اسلامی را تاریک جلوه دهند.

البته این تلاش‌ها به همین جا ختم نشد. برخی از شخصیت‌های صهیونیست و عرب حتی تلاش کردند از سرگیری روابط میان مصر و ایران را به کابوسی هولناک برای مرسی تبدیل کنند که حتی جرات نزدیک شدن به آن را هم نداشته باشد.

در این میان حتی خبر عذرخواهی مرسی از شرکت در اجلاس تهران نیز منتشر شد و روزنامه معاریو دو هفته پیش در گزارشی ادعا کرد: پیش بینی می‌شود محمد مرسی با توجه به نگرانی از واکنش منفی مردم مصر، در اجلاس عدم تعهد در تهران مشارکت نکند.

این روزنامه صهیونیستی در ادامه ادعاهای خود گفت که رئیس جمهوری جدید مصر با توجه به توصیه‌ها و فشارهای  وارد شده علیه خود، تصمیم نهایی درباره عدم حضور در اجلاس عدم تعهد را اتخاذ کرده است.

معاریو در ادامه این گزارش بخشی از تلاش‌های پشت پرده تل‌آویو در راستای عدم حضور کشورهای مختلف در شانزدهمین اجلاس عدم تعهد در تهران را علنی و اعلام کرد، وزارت خارجه اسرائیل به تمامی سفارتخانه‌هایش اعلام کرده که بر کشورهای مهم جهان در آسیا، آمریکای جنوبی و غرب اروپا فشارهای شدیدی در زمینه عدم مشارکت در اجلاس تهران وارد کنند.

این جوسازی‌ها حکایت از نگرانی شدید مقامات صهیونیستی و رژیم‌های عربی حاشیه خلیج فارس ازبرقراری روابط نزدیک بین جمهوری اسلامی ایران و مصر پس از مبارک داشت

این گزارش‌ها در حالی منتشر می‌شد که ملت مصر شامل اقشار مردمی و قشر فرهیخته که در انقلاب 25 ژانویه نسخه نظام دیکتاتوری مبارک را در هم پیچیدند، همواره در مواضعی بر لزوم از سرگیری روابط نزدیک با جمهوری اسلامی ایران تاکید ورزیده‌اند. در واقع یکی از مطالبات اصلی مردم مصر که رژیم مبارک به آن بی‌توجه بود، برقراری روابط نزدیک با ایران به عنوان کشوری مهم در جهان اسلام بود.

البته سخت‌ترین انتقادات بر روند فعلی روابط قاهره و تهران  از سوی "فهمی هویدی" اندیشمند برجسته مصری جهان عرب مطرح شد و طی هفته‌های اخیر طی مقالاتی بر لزوم برقراری روابط نزدیک میان دو کشور تاکید کرد.

محمد مرسی

تحلیلگر برجسته جهان با لحنی عتاب‌آمیز علیه مخالفان از سرگیری روابط ایران و مصر که بیشتر آنها سران عرب خلیج فارس هستند، موضع گرفت و تاکید کرد: همه کشورهای جهان به غیر از آمریکا، اسرائیل و مصر با ایران روابط دیپلماتیک دارند.

وی افزود: من خجالت می‌کشم که همه کشورهای جهان به غیر از آمریکا، اسرائیل و مصر با ایران روابط عادی دیپلماتیک دارند؛ مغرب هم با وجود مشکلاتی که دارد روابط دو جانبه را قطع نکرده است. تعجب می‌کنم از اینکه همه کشورهای حاشیه خلیج فارس روابط دیپلماتیک و اقتصادی با ایران دارند و میانگین مبادلات تجاری شان با این کشور در بالاترین سطح (11 تا 13 میلیارد دلار) قرار دارد، اما اگر مصر دست به اقدام مشابه بزند از سوی آنها محکوم می‌شود.

به نظر می‌رسد، روابط مصر با ایران تبدیل به خط قرمزی برای مصر شده که گذشته از عبور حتی نزدیک شدن به آن نیز ممنوع است.

در همین راستا ابزار رسانه‌ای عربی و صهیونیستی همواره تلاش داشتند با انتشار اخبار و گزارش‌های مختلف دورنمای برقراری روابط میان این دو قطب مهم اسلامی را تاریک جلوه دهند

هویدی دو هفته پیش نیز در مقاله‌ای تاکید کرده بود که ایران و مصر مشکلی حقیقی با یکدیگر ندارند و اما برخی سعی می‌کنند این مسئله را وارونه جلوه دهند.

احمدی نژاد و مرسی

بسیاری از صاحبنظران و کارشناسان مصری با اشاره به اینکه عادی سازی روابط ایران و مصر خواست احزاب این کشور از جمله محمد مرسی است، تاکید کرده‌اند که روابط تهران و قاهره در کمتر از یک سال آینده به تدریج از سرگرفته می‌شود.

آنها موضوع از سرگیری روابط میان ایران و مصر را مسئله‌ای بسیار مهم و حیاتی می‌دانند و تاکید می‌کنند که روابط نزدیک تهران و قاهره می‌تواند در نهایت به سیطره آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها بر منطقه پایان دهد.

به هر حال به نظر می‌رسد با اعلام خبر حضور مرسی در اجلاس تهران تیر صهیونیست‌ها و هم‌پیمانان عرب آنها به سنگ خورده باشد. از طرفی خبر حضور مرسی در شانزدهمین اجلاس عدم تعهد طی ساعات اخیر در بسیاری از شبکه‌های محلی و بین المللی از جمله العربیه  و الاهرام، الجزیره، المستقبل، رویترز و دیگر رسانه‌ها بازتاب داشته همگی این منابع خبر را به نقل از منابع آگاه در دفتر ریاست جمهوری مصر منتشر کرده‌اند.

قبس زعفرانی

بخش سیاست تبیان