تبیان، دستیار زندگی
یع فرهنگ ایران زمین برگزار می شود تقدیر از 30 مولف برتر پایان نامه های قرآنی بزرگداشت یكصدمین سال تاسیس موزه آلمان نكوداشت فردوسی، قله رفیع فرهنگ ایران زمین برگزار می شود در یاد روز حكیم توس ابوالقاسم فردوسی، مراسم بزرگداشت و...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اخبار هنری 24 اردیبهشت

نكوداشت فردوسی، قله رفیع فرهنگ ایران زمین برگزار می شود

در یاد روز حكیم توس ابوالقاسم فردوسی، مراسم بزرگداشت و  گلریزان آرامگاه این قله ی رفیع ادبیات و فرهنگ ایران زمین برگزار می شود. معاون فرهنگی اداره كل ارشاد خراسان با اعلام این خبر افزود: این مراسم از 25 تا 27 اردیبهشت به مناسبت گرامیداشت زنده كننده ی زبان و فرهنگ ایران كهن در "پردیس دانشگاه فردوسی"  مشهد اجرا خواهد شد. وی بااشاره به اینكه هر ملتی به داشته خویش افتخار می كند و ما نیز به مفاخر سرزمین مان می بالیم و آنان را پاس می داریم، تصریح كرد: باید نسبت به شناسایی این مفاخر و انتقال آن به نسل جوان تلاش بیشتری صورت گیرد.

دكترجعفریاحقی یكی از اساتید دانشگاه فردوسی مشهد هم گفت: تجلیل از مفاخر، تجلیل از كیان و گذشته ی ایران است و فردوسی كه محور این مفاخر است جایگاه خاصی دارد چرا كه او مبین گذشته همه ایرانیان و كسانی است كه به تمدن آریایی وابستگی دارند.

وی افزود: فردوسی شخصیتی است كه دانشمندان و عامه ی مردم با او ارتباط دارند كه شاید كمتر كسی از شاعران و بزرگان فرهنگی ما این خصوصیت را داشته  باشد. او با اشاره به برگزاری همایش علمی سه روزه مراسم بزرگداشت فردوسی با حضور دانشمندان وشاهنامه پژوهان داخلی و خارجی افزود: در این همایش 25مقاله از كشورهای ایران، افغانستان، تاجیكستان، هندوستان و ارمنستان درباره حكیم ابوالقاسم فردوسی ارائه می شود.

وی، برپایی نمایشگاه كتاب های فردوسی ، نمایشگاه هنرهای تجسمی مرتبط با شخصیت فردوسی و اجرای نمایشنامه " بازی نامه باستان" در آرامگاه این حكیم فرزانه را از دیگر برنامه های جنبی این همایش ذكر كرد.

معاون سازمان میراث فرهنگی خراسان نیز با ابراز خبر از راه اندازی سایت اطلاع رسانی به نام فردوسی روی شبكه اینترنت تصریح كرد: دراین سایت اطلاعاتی در مورد شخصیت فردوسی، شاهنامه و منطقه تاریخی توس به دو زبان فارسی و انگلیسی ارائه می شود.

وی اجرای جشنواره ی ورزشی باستانی كشور، قطعه نمایشی هفت خوان، قطعات موسیقی به صورت گروههای كر، چاپ پوستر فردوسی برای اولین بار از تابلوی نقاشی، برپایی نمایشگاهی از تابلوهای خوشنویسی و گلریزان مقبره فردوسی را از جمله برنامه های مراسم بزرگداشت این شاعر نامدار حماسی جهان ذكر كرد.

تقدیر از 30 مولف برتر پایان نامه های قرآنی امروز صورت می گیرد

گروه فرهنگ و هنر: روز دوشنبه از مولفان پایان نامه های برتر در زمینه  آفرینش های هنری قرآن، تقدیر به عمل آمد.

این مراسم روز دوشنبه ، 22 اردیبهشت از سوی مركز دایرة المعارف انسان شناسی و هنرهای سنتی ایران برگزارشد در این مراسم از30 جلد پایان نامه كه به موضوعاتی چون تذهیب و تشعیر در آرایه های قرآنی، بررسی آرایه های قرآنی در طول 14 قرن، بررسی جلوه های آوایی قرآن و... پرداخته اند، تقدیر شد.

بزرگداشت یكصدمین سال تاسیس موزه آلمان

موزه موسوم به موزه آلمان در آستانه یكصدمین سال تاسیس خود، مراسم باشكوهی برگزار كرد. به گزارش تلویزیون آلمان این موزه یكی ازمعروفترین و معتبرترین موزه های این كشور است كه آخرین دستاوردهای فنی دنیا را به معرض نمایش می گذارد. در این موزه بازدید كنندگان از نزدیك با فناوری روز دنیا و همچنین با تاریخچه اختراع اولین هواپیما، تولید گیتار و اختراع تلفن آشنا می شوند.

بازدید كنندگان این امكان را دارند كه همزمان با مطالعه تاریخچه اختراعات و تولید محصولات با روش به كارگیری آنها از نزدیك آشنا شوند.

هر سال بیش از یك میلیون و سیصد هزار نفر از این موزه در آلمان دیدار می كنند.