تبیان، دستیار زندگی
پـِینت‌بال (به انگلیسی: Paintball) یک نوع ورزش گروهی است که به طور کلی دو گروه از بازیکنان سعی در حذف یک دیگر با گلوله‌های رنگی می‌کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پینت بال
پینت بال

پـِینت‌بال (به انگلیسی: Paintball) یک نوع ورزش گروهی است که به طور کلی دو گروه از بازیکنان سعی در حذف یک دیگر با گلوله‌های رنگی می‌کنند.

پینت بال را می‌شود در فارسی «رنگ‌اندازی» نامید.

تجهیزات

تجهیزات پینت بال به نوع بازی بستگی دارند و همین طور به میزان پولی که قرار است برای تجهیزات خرج شود. به هر حال هر بازیکن سه وسیلهء اصلی را باید داشته باشد.

مارکر پینت بال که تفنگ پینت بال نیز نامیده می‌شود اولیه ترین وسیله بازی است که برای هدف قرار دادن بازکن تیم حریف توسط گلوله های رنگی قرار می‌گیرد.

ماسک یا عینک ایمنی:که تمام بازیکنان موظفند در تمام مدتی که در میدان بازی هستند برای حفاظت خود در برابر توپ‌ها استفاده کنند. ماسک‌ها به طور کامل از چشمها دهان گوشها و سوراخ بینی حفاظت می‌کنند. ماسک‌های برای استفاده های مختلف طرح ها و اندازه های مختلفی دارند مثلا ماسکهای باشگاهی پوشیده تر و ماسکهای مسابقاتی کوچکتر هستند.

این ورزش را می‌توان در سالن و زمینهای روباز انجام داد. زمین مسابقه باید زمینی صاف و هموار به ابعاد 55*33 متر و در یك منطقه بدون شیب باشد، تا میزان حوادث را كاهش داده و كاملاً به وسیله توری محصور گردد تا امنیت مسابقه را تضمین نماید. در زمین بازی حداقل 25 مانع به فاصله حداقل 5/1 متر از خطوط اطراف زمین قرار می‌گیرد.

تعداد نفرات و تیمها

مسابقات این رشته ورزشی بصورت تیمی وبه تعداد 5 و7 نفره برگزار می شود درمسابقه های هفت نفره ،حداكثر تا 7 بازیكن و5 نفره حداكثر تا 5 بازیكن به عنوان بازیكن اصلی داخل زمین می گردند . تیمها می توانند درمسابقات تا 8 نفر ذخیره داشته باشند.

نحوه بازی

زمان بازی 20 دقیقه بوده وتیمی برنده است كه موفق شود دراین مدت بدون اصابت گلوله پرچم تیم مقابل رابرداشته ودر داخل زمین خود در جایگاه مخصوص قرار دهد .

بازیكنان هرتیم سعی می نماینددر زمان تعیین شده با همكاری وپشتیبانی یكدیگر پرچه تیم حریف را كه درزمین مقابل قرار دارد تصاحب كرده وبه زمین خود بیاورند در جای مخصوص قرار دهند ومورد اصابت گلوله قرار نگیرند چنانچه هربازیكن درزمان تعیین شده مورد اصابت گلوله قرار بگیرد ازدور بازی حذف واخراج خواهد شد .

برنده مسابقه تیمی است كه بتواند در زمان تعیین شده پرچم تیم حریف رااز زمین حریف به زمین خودی آورده ودر جای ویژه قرار دهد .

چنانچه در زمان تعیین شده تیمی نتواند پرچم تیم حریف را تصاحب نماید تعداد بازیكنان داخل زمین ملاك برنده بودن می باشد.

فرآوری:نعیمه درویشی

بخش کودک و نوجوان تبیان


منابع:ویکیپدیا،

isfaf

مطالب مرتبط:

دانستنیهای کوتاه

آیا می‌دانستی خفاش تنها پستانداری است که پرواز می‌کند؟

ستاره‌ها

آیا براستی موجودات فضایی وجود دارند؟

چرا ابرها در روزهای بارانی اغلب تیره هستند؟

ورزش سفارش شده در اسلام

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.