تبیان، دستیار زندگی
از تجربه‎‎های خبرنگاری در روزنامه جمهوری اسلامی برای نوشتن وقایع جنگی استفاده كرده است. اگر روزنامه نگار نبود، نمی‎توانست این یادداشت‎ها را به این شكل بنویسد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خبرنگار ی كه فرمانده شد

درباره "غلامحسین افشردی" نگارنده تاریخ 28 ماهه اول جنگ


از تجربه‎‎های خبرنگاری در روزنامه جمهوری اسلامی برای نوشتن وقایع جنگی استفاده كرده است. اگر روزنامه نگار نبود، نمی‎توانست این یادداشت‎ها را به این شكل بنویسد.


شهید غلامحسین افشردی

بنیانگذار واحد اطلاعات عملیات جنگ، طراح برخی از عملیاتهای بزرگ دفاع مقدس و اثرگذارترین فرد در طراحی و اجرای عملیات فتح خرمشهر، جوانی 25 ساله به نام غلامحسین افشردی معروف به حسن باقری است كه همه او را در خط مقدم یك خبرنگار می”ٹشناختند و تنها همرزمانش در قرارگاه گلف می”ٹدانستند كه او یك فرمانده فوق العاده است.

حسن باقری روزهای اول جنگ یعنی از مهر 1359 به عنوان خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی و یكی از مسئولان اطلاعات ستاد مركزی سپاه با هدف فعالیت های اطلاعاتی وارد خوزستان شد. او اهل قلم بود و با استفاده از دید جست وجوگر یك خبرنگار و با هدف مأموریت اطلاعاتی و فرماندهی، اطلاعات و عملیات جنگ را بنیان گذاری كرد و در عین حال به ثبت و نگارش وقایع جنگ پرداخت.

شهید حسن باقری ماندن در جبهه را به سفر حج در سال 1361 ترجیح داد و در هنگام شناسایی مواضع دشمن در روز 9 بهمن به دیدار خدای كعبه رهسپار شد.

جوانی كه حتی در روزهای اول مسیر خرمشهر را نمی دانست اما بعد از مدتی استعداد و نبوغش كشف و در عرض چند ماه فرمانده اطلاعات عملیات منطقه جنوب شد. شهید باقری با چهره ای نوجوان در میان فرماندهان بزرگ ارتش به مانند یك ژنرال كهنه كار سخنرانی می كرد و آنچنان پیش”ٹبینی هایش درست بود كه گاهی فرماندهان تصور می كردند كه او یك پیشگوست.

شهید باقری از بدو ورود به خوزستان در مهرماه سال 1359 تا نهم بهمن ماه سال 1361 كه به شهادت رسید تصویری واضح و روشن از جنگ ارایه كرد. شهید باقری در اسنادش به خوبی توانسته نقش تمامی مجموعه ها، ارگان ها و افرادی را كه در مقاطع اولیه دفاع مقدس تاثیرگذار بودند، منعكس كند.

نقش شهید حسن باقری در اطلاعات رزمی جبهه وسیع جنوب بر هیچكس پوشیده نیست؛ جبهه ای كه از دهلران تا جزیره آبادان را شامل می شد. به دلیل توجه عمده دشمن به جنوب و استقرار دو سوم نیروهای بعثی در این منطقه، یگان های متعددی از ارتش و سپاه در جبهه جنوب متمركز بود. برای اثبات توانایی شهید باقری همین بس كه او توانست فرماندهی گردان تا جانشین فرماندهی نیروی زمینی را در طول یك سال و نیم طی كند. اولین فرماندهی خودش را در عملیات فرماندهی كل قوا انجام داد. شهید باقری به دلیل برخورداری از توانمندی فكری و شهامت نظامی در دی ماه 59 به عنوان یكی از معاونان ستاد عملیات جنوب انتخاب شد و در شكست محاصره سوسنگرد، فرماندهی عملیات «امام مهدی(عج)» را پذیرفت و در فتح ارتفاعات «الله اكبر»و «دهلاویه» نقش ارزنده ای ایفا كرد.

حسن باقری روزهای اول جنگ یعنی از مهر 1359 به عنوان خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی و یكی از مسئولان اطلاعات ستاد مركزی سپاه با هدف فعالیت های اطلاعاتی وارد خوزستان شد. او اهل قلم بود و با استفاده از دید جست وجوگر یك خبرنگار و با هدف مأموریت اطلاعاتی و فرماندهی، اطلاعات و عملیات جنگ را بنیان گذاری كرد .

در عملیات فتح المبین(دوم فروردین سال60) كه به حق آغازی بر پیروزی های جبهه ایران بر دشمن بعثی بود و طی آن علاوه بر 15 هزار نفر اسیر، خسارات قابل توجهی به ارتش عراق وارد شد، شهید باقری نشان داد كه فرماندهی بزرگ است.

وی پس از پیروزی ایران در عملیات «ثامن الائمه» كه با هدف شكست حصر آبادان انجام گرفت، در عملیات «طریق القدس» فرماندهی اولین قرارگاه مشترك سپاه و ارتش یعنی قرارگاه نصر را بر عهده گرفت و پس از عملیات رمضان از سوی فرماندهی كل سپاه به سمت فرماندهی «قرارگاه كربلا» و «جانشین فرماندهی كل» در قرارگاه جنوب منصوب شد. پس از شكل گیری سازمان رزم سپاه و با توجه به توان و تجربه ای كه شهید باقری داشت به عنوان «جانشین فرماندهی یگان زمینی سپاه پاسداران» برگزیده شد و سرانجام پس سال ها مجاهدت در میدان نبرد و هنگام شناسایی مواضع دشمن در روز 9 بهمن سال 1361 در سن 27 سالگی به شهادت رسید.

شاید بتوان شهید باقری را نمونه ای از خیل شهدای نوجوان و جوانی دانست كه در عصری از تاریخ پر افتخار ایران اسلامی خوش درخشیدند، بسیاری از جوانانی كه یا دانش آموز، معلم، دانشجو، پزشك، كارگر، كارمند، كاسب، صنعتگر، كشاورز و.... بودند و یا خبرنگارانی كه با وجود كمبود امكانات و شرایط خاص نظامی و امنیتی با تمام توان سعی در ارسال اخبار جبهه ها حتی در اوج درگیری ها داشتند و غریبانه و مظلومانه مانند بسیاری از جوانان كشورمان به شهادت رسیدند كه مزار شهدای گمنام در شهرهای مختلف گواه این مدعاست؛ شهدایی كه هر كدام دارای استعدادهای ویژه ای بودند و می توانستند برای آینده كشور و خانواده خود الگو باشند اما آنها راه خود و وظیفه تاریخی خود را در برهه ای از زمان در دفاع از خاك وطن دیدند تا ملت ایران با تكیه بر اسلام و وحدت كلمه با وجود تمام تهدیدات نظامی و اقتصادی و سیاسی همچنان پرقدرت پا برجا باشد و این ما هستیم كه باید امانتدار شایسته ای برای میراث شهدای جوانمان باشیم.

بخش فرهنگ پایداری تبیان


منبع: نوید شاهد