تبیان، دستیار زندگی
بالاخره 5 ماه دعوا و جدل بر سر اکران سینما به پایان رسید
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : احمد رنجبر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آتش بس در سینماها


بالاخره 5 ماه دعوا و جدل بر سر اکران سینما به پایان رسید.

سینما آزادی

کار دیگر داشت واقعا بیخ پیدا می‌کرد! حوزه هنری، شهرداری و شورای صنفی نمایش، هیچ‌کدام کوتاه نمی‌آمدند. شورای صنفی اصرار داشت حوزه هنری کارش غیرقانونی است و نباید عید امسال 2 فیلم را از پرده پایین می‌کشید. حوزه هم تاکید داشت فیلم‌ها غیرارزشی بوده و جلوی‌شان را گرفته است. می‌گویند از حالا به بعد هم فیلم غیرارزشی اکران نمی‌کنیم.

دعواها روز به روز بالاتر گرفت و آتش آن سرانجام به سینما آزادی رسید. این سینما متهم بود در بحث اکران چند فیلم تخلف کرده. مهم‌ترین سینمای کشور مدت‌ها فیلم جدید نداشت و مخاطبانش سردرگم. فیلم‌های اکران تابستان هم چنگی به دل نمی‌زدند. کلاه قرمزی که آمد اوضاع بدتر شد. این فیلم با حوزه هنری قرارداد داشت اما در گیرودار دعواها فیلم ایرج طهماسب را شورای صنفی از استقلال گرفت و به قدس داد. شورای صنفی به‌رغم تقاضای حوزه، فیلم‌های «ضدگلوله» و «بی‌خداحافظی» را هم به آنها نداد تا اوضاع وخیم‌تر از قبل شود. فشارها و پادرمیانی‌های بیرونی، منجر به برگزاری جلسه فوق‌العاده شورای صنفی در روز چهارشنبه، آخرین روز مردادماه 91 شد. 3 ساعت بحث و چانه‌زنی میان این شورا و رضا سعیدی‌پور، نماینده حوزه و شهرداری خروجی امیدوار‌کننده‌ای داشت. حبیب کاوش، سخنگوی این شورا ، پس از جلسه این گونه گفت: «همه مشکلات حل شده و از فردا (پنجشنبه) سینماهای حوزه و شهرداری از جمله آزادی به چرخه اکران بازمی‌گردند و مشکل مابقی تا اواسط هفته رفع می‌شود.» سینما آزادی از روز پنجشنبه کارش را از سر گرفت. حسابی هم شلوغ بود و پس از مدت‌ها سوت و کوری جانی دوباره گرفت. اتفاق عجیب اما جای دیگر رخ داد.

حبیب کاوش، سخنگوی شورای صنفی نمایش: «همه مشکلات حل شده و از فردا (پنجشنبه) سینماهای حوزه و شهرداری از جمله آزادی به چرخه اکران بازمی‌گردند و مشکل مابقی تا اواسط هفته رفع می‌شود.»

سینما استقلال که صاحب اصلی کلاه قرمزی است، شروع به پیش‌فروش اینترنتی بلیت کرد اما این کار یکباره متوقف شد. خیلی‌ها بلیت فیلم را پیش‌خرید کرده بودند اما در کمال تعجب با سینمای بدون فیلم مواجه شدند! ظاهرا علی سرتیپی، پخش‌کننده این فیلم به مدیر سینما استقلال گفته پیش‌فروش را شروع کنید ما کپی را می‌رسانیم اما درست چند لحظه مانده به اکران، کپی به این سینما داده نمی‌شود. قضیه از این قرار است که سینما قدس (که وسط دعواها به جای استقلال سرگروه کلاه‌قرمزی شده) این فیلم را پس نمی‌دهد. حالا که قرار است همه چیز ختم به خیر شود کلاه قرمزی و بچه ننه در قدس ماند و استقلال ضد گلوله را اکران کرده. ساعت 9 شب هم اجازه دارد کلاه قرمزی را به صورت تک سانس نمایش دهد. ظاهر قضیه حکایت از پایان 5 ماه مجادله در سینما دارد. فقط امیدواریم آش بس موقت نباشد.

احمد رنجبر

بخش سینما و تلویزیون تبیان