تبیان، دستیار زندگی
روش کولونوسکوپی برای بررسی دیواره داخلی رکتوم (مقعد) و کولون (روده بزرگ) استفاده می شود. یکی از روش های تشخیص بیماری های روده بزرگ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زهره لطیفی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آزمایش کولونوسکوپی برای بررسی روده بزرگ


روش کولونوسکوپی برای بررسی دیواره داخلی رکتوم (مقعد) و کولون (روده بزرگ) استفاده می شود.


آزمایش کولونوسکوپی برای بررسی روده بزرگ

یکی از روش های تشخیص بیماری های روده بزرگ خصوصا سرطان روده بزرگ، آزمایش کولونوسکوپی می باشد که توسط پزشک متخصص گوارش انجام می گیرد. در طی این آزمون بنا به صلاحدید پزشک متخصص، بیمار بیهوش می شود و نتایج حاصل از این آزمون بر روی صفحه مانیتور کامپیوتر نمایش داده می شود.

کولونوسکوپی علاوه بر بررسی علت درد شکم، خونریزی مقعد، اسهال، یبوست و دیگر مشکلات روده ای، به عنوان آزمونی برای تشخیص سرطان روده بزرگ نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

کولونوسکوپ دستگاهی است که از یک لوله قابل انعطاف با قطری به اندازه یک انگشت و طول حدود یک و نیم متر تشکیل شده و به یک منبع نوری برای دیدن درون روده بزرگ و یک دوربین بسیار کوچک ویدیوئی که برای تصویربرداری از روده مورد استفاده قرار می گیرد مجهز می باشد.

کولونوسکوپ از راه مقعد وارد روده بزرگ می شود و درون آن را روی صفحه مانیتور نشان می دهد.

کولونوسکوپی امکان تشخیص پولیپ ها، تومورها، نقاط دچار خونریزی و التهاب در روده بزرگ را به پزشک معالج می دهد

برای انجام کولونوسکوپی ...

1- سعی کنید کولونوسکوپی خود را صبح انجام دهید. قبل از انجام این آزمون، مایعات زیادی مصرف کنید و از مصرف غذاهایی غیر از مایعات، جدا پرهیز کنید.

2- سعی کنید برنامه خود را طوری تنظیم کنید که یک روز قبل از انجام کولونوسکوپی، در منزل استراحت کنید و سر کار نروید .هم چنین برنامه غذایی تان را طوری تنظیم کنید که چند بار اجابت مزاج داشته باشید.

3- از هر زمانی که پزشک به شما توصیه کرد، دیگر غذا نخورید. فقط مایعات را، آن هم تحت نظر پزشک استفاده کنید .اغلب پزشکان، خوردن را از چند ساعت قبل از کولونوسکوپی ممنوع می کنند.

4- اگر تنقیه توسط پزشک تجویز شد حتما انجام دهید. تنقیه سبب می شود تا باقیمانده غذاها از روده بزرگ پاک شود.

5- با رعایت موارد بالا، روده بزرگ خالی می شود و پزشک به راحتی می تواند طی آزمایش کولونوسکوپی، آن را بررسی کند.

6- در نظر داشته باشید که بعد از اتمام آزمایش کولونوسکوپی، اجازه رانندگی به فرد داده نمی شود. پس سعی کنید همراه دوست یا خانواده خود به بیمارستان مراجعه کنید و با او به منزل برگردید.

7- استراحت بعد از آزمایش کولونوسکوپی فراموش نشود (همان میزانی که پزشک دستور داده است).

تذکر

- برخی از موادی که برای تنقیه به کار می روند، طعم بسیار بدی دارند. سعی کنید یک نوشیدنی به همراه داشته باشید تا در صورتی که پزشک اجازه داد، بلافاصله پس از مصرف آن ماده، بنوشید.

کارهایی که باید قبل از کولونوسکوپی انجام داد، تا حدی شکل مدفوع را از حالت طبیعی خود خارج می کنند. پس داشتن اسهال قبل از کولونوسکوپی، طبیعی است و جای نگرانی ندارد

نکاتی که پزشک باید به بیمار بگوید

- پزشک هدف از انجام کولونوسکوپی را به بیمار بگوید و اینکه او تنها قصد بررسی روده بزرگ فرد را دارد. با این کار بیمار می تواند ناراحتی های آزمون را تحمل کند.

- پزشک به بیمار بگوید که 24 الی 48 ساعت قبل از کولونوسکوپی، باید مایعات بنوشد و از شب قبل چیزی نخورد. این کار باعث کاهش ذرات غذایی در روده بزرگ می شود و پزشک به راحتی می تواند دیواره داخلی آن را بررسی کند.

- پزشک به بیمار بگوید که دستگاه کولونوسکوپ حاوی موارد لیزکننده است تا به راحتی و با درد کمتری از مقعد عبور کند.

زهره لطیفی

بخش سلامت تبیان


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.