تبیان، دستیار زندگی
رسانه خود دولتی است که می تواند له دولت باشد یا علیه آن ویا به صورت یک چشم بیدار در کنار آن. قصه دولت ها و رسانه ها حکایتی خاص دارد به خصوص دولت نهم و دهم که مقاطع ایجابی و سلبی خاصی در حیات رسانه و در تعامل با آنها در طول این مدت داشته است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رسانه و دولت های نهم و دهم


دولت نهم و دهم مانند تمام دولتهای دیگر رابطه ای پر فراز و نشیب با رسانه ها داشت.  دولت خود دارای نگاه ویژه ای به رسانه ها بود و از سوی دیگر رسانه ها نیز از گرایشها و جهت گیریهای گوناگون دارای برخوردهای متفاوتی با دولت بودند. :

در اینجا به چند نقطه خاص در این تعاملات اشاره خواهیم داشت:

رامین

1-  رامین معاون مطبوعاتی دولت شد

زمان ریاست محمد علی رامین بر مطبوعات پر است از تذکرات رسانه ای و برخی توقیف ها و برخی توقیف نشدن ها! که پای قوه قضاییه برای توقیف را به مطبوعات باز می کند.

عده ای از مطبوعات از این دوران به کابوسی برای این عرصه یاد می کنند.از نقاط خاص این دوره می توان به نمایشگاه مطبوعات بی رسانه های صهیونیستی!( جهان، تابناک، رجاو الف) اشاره داشت و یادی کرد از تندگویی های گاهی رامین با اهالی رسانه، این دوران با آمدن محمد زاده که از اطرافیان رحیمی است پایان یافت.

2-  روزنامه ایران، روزنامه دیواری می شود

روزنامه ایران با آمدن علی اکبر جوانفکر روند نزولی را آغاز کرد و به سمت حواشی رفت که برای این روزنامه دیگر جایی برای حرفه ای شدن  نگذاشت. روز اول فردای آمدن جوانفکر معاون اول رئیس جمهور نه تنها تیتر و صفحه اول روزنامه را فتح می کند بلکه در صفحات دوم و چهارم ایران را هم راه یافت و این سیری ادامه دار شد. این تنها ازعجایب این تغییرات نبود بلکه اتفاقی که صدای بسیاری از خبرنگاران این رسانه را در آورد این است که این فرد در همان ابتدا با نام بردن از یک روزنامه و دو سایت خبری اصولگرای منتقد دولت، به خبرنگاران شبکه ایران دستور داد که از امروز، دیگر کسی از خبرنگاران ایران، مجاز به خواندن آن روزنامه نبوده و نباید به این سایت مراجعه کند!

روزنامه ایران با آمدن علی اکبر جوانفکر روند نزولی را آغاز کرد و به سمت حواشی رفت که برای این روزنامه دیگر جایی برای حرفه ای شدن  نگذاشت

این اظهارات با تعجب و اعتراض خبرنگاران حاضر در این نشست روبه رو شد. جوانفکر همچنین از روزنامه‌نگاران خواسته بود تا به شبکه ماهواره ای «من و تو» به عنوان یک الگوی قابل قبول! رسانه ای توجه کنند!

این روندی بود که با آمدن مشایی، وزیر ارشاد و.... در روزنامه ایران اغاز شد.

خاتون

3- خاتون دولت صدا در آورد

ویژه نامه خاتون؛ ویژه نامه ای که هنوز جایش روی کیوسک ها خوش نشده بود که صداها به اعتراض به انتشار چنین ویژه نامه ای درآمد خاتون که به نگاه های فرهنگی دولت پیرامون حجاب زنان و دید دولت به جایگاه، نقش و.. زنان در اجتماع می پرداخت ویژه نامه ای که در صفحه اول از زنانی خاص به عنوان زنان الگو نام برده و در مصاحبه ای چادر مشکی را بدترین نوع پوشش عنوان کرد.

4- خانه سینما رفت سازمان سینمایی امد

امدن شمقدری هم در معاونت سینمایی وزارت ارشاد مانند امدن جوانفکر تغییرات بسیاری را درپی داشت ازجمله تبدیل معاونت سینمایی وزارت ارشاد به سازمانی سینمایی. سازمانی که قرار است اهالی این هنر را زیر چتر خود به پیش ببرد سازمان سینمایی با آمدنش رفتن خانه سینما را شاهد بودیم. خانه سینما که این اواخر هم با جشن های خود مسئله ساز شده بود تعطیل شد و یا وجود همه حواشی و اعتراض ها سینماداران باید به سازمان سینمایی تن دهند.

5-شورای عالی سینما

دولت نهم و دهم عنایت خاصی به سینما داشت نه تنها به این حوزه، سازمان سینمایی را تقدیم کرد بلکه برای آن شورای عالی هم تشکیل داد شورایی که قرار است به استناد اصول یکصد و بیست و هفتم و یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، متشکل از نمایندبر اساس این آیین نامه ،اعمال سیاست‌های واحد و متمرکز در حوزه سینمای ایران ، مدیریت واحد و متمرکز تمامی منابع و امکانات ملی در عرصه سینما، پیشرفت همه‌جانبه کمی و کیفی توانمندی‌های ملی در عرصه سینما، پیشرفت متوازن زیرساخت‌های سینمای ایران، تقویت مۆلفه‌های سینمای ملی به عنوان یکی از عناصر هویت اسلامی ـ ایرانی، رونق اقتصاد سینما و توانمندسازی بخش غیردولتی فعال در حوزه سینما، حمایت و هدایت سینمای ایران در جهت تحقق اهداف فرهنگی انقلاب اسلامی، ارتقای حضور اثرگذار و مشارکت سینمای ایران در عرصه بین‌المللی، گسترش، تنظیم و ساماندهی بازار فیلم در راستای توسعه اقتصاد سینما و پاسخ‌گویی به نیازها و مطالبات مخاطبان و افزایش کمی و ارتقای کیفی تولیدات سینمای ایران با توجه به مضامین، موضوعات و سوژه‌های ارزشمند از اهداف مورد انتظار از تشکیل «شورای عالی سینما» عنوان شده است.تشکلی که خود رئیس جمهور، ریاست آن را برعهده دارد

ویژه نامه خاتون؛ ویژه نامه ای که هنوز جایش روی کیوسک ها خوش نشده بود که صداها به اعتراض به انتشار چنین ویژه نامه ای درآمد

6- دیدارهای اهالی رسانه با مطبوعات

احمدی نژاد در طول ریاست جمهور خود بارها با اهالی رسانه دیدار داشت در واقع رسانه ها مطالبات و سوال هایی دارند که رئیس جمهور به عنوان بالاترین مسئول در دولت باید پاسخگوی رسانه ها به عنوان نماینده افکار عمومی باشد. رئیس جمهور در این دوره هر چند توقع اهالی رسانه را برآورده نکرد اما توانست آن ها را در مقاطعی راضی نگه دارد. با اما این حال مطبوعات خارجی از وی بهره بیشتر بردند آنهم با مصاحبه های اختصاصی! البته صدا و سیما هم در راستای وظیفه اطلاع رسانی خود از این موهیت بی نصیب نماند. اما مطبوعات توقع بیشتری داشتند تا بتوانند مصاحبه اختصاصی با رئیس جمهور داشته و در امور کاری خود از جمله امنیت شغلی، رفاه و....رئیس جمهور مساعدت های بهتر و بیشتری داشته باشد.

امیر رضوانی

بخش ارتباطات تبیان