تبیان، دستیار زندگی
وهابیان سعودی تنها به تخریب قبور بقیع اكتفا‌ نكردند، بلكه بارها به تخریب مرقد پیامبر صلی‌ الله‌ علیه‌ و آله و سلم نیز اقدام ‌كردند، كه با واكنش گسترده‌ی مسلمان جهان مواجه ‌شده و از این توطئه ‌ی ضد اسلامی دست‌ برداشتند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : داریوش عشقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مرور کارنامه ای سیاه


قبرستان بقیع، مکانی است که دل عاشقان اهل بیت علیهم السلام با شنیدن نام آن، به لرزه افتاده و چشمانشان پر از اشک می شود.  مکانی که محل دفن بزرگان شیعه و همچنین افرادی که به پیامبر اسلام صلی الله علیه و اله و سلم نسبت داشته اند، می باشد.


وهابیت

از زمانی که وهابیت با حمایت انگلیس و پشتوانه آمریکا در کشور عربستان متولد شد، عربستان به عنوان کشوری که مهد اسلام بوده و برجسته ترین نمادهای اسلامی، یعنی؛ کعبه و مرقد رسول اسلام صلی الله علیه وآله، در این کشور وجود داشته و نگاه مسلمانان جهان به این کشور است،

این فرقه که مورد نقد تمامی فرق اسلامی از جمله فرق شیعی و اهل تسنن است، از همان ابتدا به نام اسلام، دست به تندرویهای زیادی در مورد ارزشها و نمادهای اسلامی زدند.

عثمان بن بشر، مورخ وهابی، نام كتاب خود را "عنوان المجد فی تاریخ نجد" گذاشته و از وقایع اتفاق افتاده به دست وهابیت، به عنوان نشانه‌های مجد و شكوه و عظمت وهابیت یاد كرده است!

بخشی از آنچه وهابیت به عنوان عظمت از خود یاد می کند.

نخستین تخریب

اولین تخریب قبور مطهر ائمه‌ی بقیع، به دست وهابیان سعودی، در سال 1220 هجری، یعنی زمان سقوط دولت اول سعودی‌‌ها توسط حكومت عثمانی روی‌ داد، پس از این واقعه‌ی تاریخی، اسلامی، با سرمایه‌ گذاری مسلمانان شیعه و به‌كاربردن امكانات ویژه‌ای، مراقد تخریب ‌شده به زیباترین شكل، بازسازی ‌شد.

طفل شیرخواره را بر روی سینه مادرش سر بریدند، جمعی را كه مشغول فراگیری قرآن بودند كشتند، چون در خانه‌ها كسی باقی نماند، به دكان‌ها و مساجد رفتند و هر كس بود، حتی گروهی را كه در حال ركوع و سجود بودند

و با ساخت گنبد و مسجد، بقیع، به یكی از زیباترین مراقد زیارتی و در واقع مكان زیارتی، سیاحتی، مسلمانان تبدیل ‌شد.

یكی از گردشگران انگلیسی پس از بازسازی بقیع، ضمن توصیف اماكن زیارتی مدینه ‌ی منوره در این ‌باره می‌گوید: مدینه در سال 1387 تا 1388 و قبل از انهدام مجدد توسط وهابیان سعودی، شبیه استانبول و شهرهای بسیار زیبای سیاحتی جهان، بازسازی ‌شده ‌بود.

بقیع

دومین تخریب

در هشتم شوال سال 1344 هجری قمری، پس از اشغال مکه، وهابیان، به سرکردگی عبدالعزیزبن سعود، روی به مدینه آوردند و پس از محاصره و جنگ با مدافعان شهر، سرانجام آن را اشغال نموده، مأمورین عثمانی را بیرون کردند و به تخریب قبور ائمه بقیع علیهم السلام و دیگر قبور، هم چنین، قبر ابراهیم، فرزند پیامبر اکرم  صلی الله علیه و آله و سلم  قبور زنان آن حضرت، قبر ام البنین، مادر حضرت اباالفضل العباس  علیه السلام و قبر عبدالله، پدر پیامبر و اسماعیل، فرزند امام صادق علیه السلام و بسیاری قبور دیگر پرداختند.

ضریح فولادی ائمه بقیع را، که در اصفهان ساخته شده بود و روی قبور حضرات معصومین امام مجتبی، امام سجاد، امام باقر و امام صادق علیهم السلام قرار داشت را، از جا در آورده، بردند.

بر اساس منابع و شواهد تاریخی، وهابیان سعودی تنها به تخریب قبور بقیع اكتفا‌ نكردند، بلكه بارها به تخریب مرقد پیامبر صلی‌ الله‌ علیه‌ و آله و سلم نیز اقدام ‌كردند، كه با واكنش گسترده‌ی مسلمان جهان مواجه ‌شده و از این توطئه ‌ی ضد اسلامی دست‌ برداشتند.

«لویس پورخارت»، یكی از گردشگران سوییسی، كه پس از تشرف به اسلام خود را ابراهیم نامیده ‌است، در این‌ باره می‌گوید:

با توجه به مقام ائمه و صحابه ‌ی دفن ‌شده در بقیع، این قبرستان فضایی بسیار كوچك دارد و در مقایسه با اماكن زیارتی دیگر كشورهای شرقی، به ‌ویژه عربستان، به صورت تلی از خاك و سنگ، نگاه هر بیننده‌ای را به خود جلب‌ می‌كند.

اما این فقط شیعیان و اماكن مقدسه آن‌ها نبودند كه وهابیان آثار مجد و شكوه خود را در آن به نمایش گذاشته‌اند، مكه مكرمه و طائف نیز از حملات آنان در امان نماند.

وهابیان سعودی تنها به تخریب قبور بقیع اكتفا‌ نكردند، بلكه بارها به تخریب مرقد پیامبر صلی‌ الله‌ علیه‌ و آله و سلم نیز اقدام ‌كردند، كه با واكنش گسترده‌ی مسلمان جهان مواجه ‌شده و از این توطئه ‌ی ضد اسلامی دست‌ برداشتند

"جمیل صدقی زهاوی" در خصوص فتح طائف می نویسد:

طفل شیرخواره را بر روی سینه مادرش سر بریدند، جمعی را كه مشغول فراگیری قرآن بودند كشتند، چون در خانه‌ها كسی باقی نماند، به دكان‌ها و مساجد رفتند و هر كس بود، حتی گروهی را كه در حال ركوع و سجود بودند، كشتند. كتاب‌ها را كه در میان آن‌ها تعدادی مصحف شریف و نسخه‌هایی از صحیح بخاری و مسلم و دیگر كتب فقه و حدیث بود، در كوچه و بازار افكندند و آنها را پایمال كردند.

بقیع

سر زدن این قبیل امور، از پیروان محمد بن عبدالوهاب شگفت نیست! تابعان كسی كه همه مسلمانان را كافر و مشرك می دانست و مكه و مدینه را قبل از آنكه به دست وهابیان بیافتد، دارالحرب و دارالكفر! می دانست. در كتاب "الدررالسنیه" می خوانیم:

"وی - محمد بن عبدالوهاب – از صلوات بر پیامبر صلی الله علیه و آله، نهی می‌كرد و از شنیدن آن ناراحت می‌شد. صلوات فرستنده را اذیت می‌كرد و به سخت‌ترین وجه مجازات می نمود.

حتی او دستور داد مرد نابینای متدینی را كه مۆذن بود و صوت خوشی داشت، چون به حرف او گوش نداده، بر پیامبر صلوات فرستاده بود، به قتل رسانند. بسیاری از كتب مربوط به صلوات بر پیامبر صلی الله علیه و آله را به آتش كشید و به هریك از پیروانش اجازه می داد قرآن را مطابق فهم خود تفسیر كند."

وقتی از متوکل عباسی سوال شد، که چرا حرم امام حسین علیه السلام را خراب کرده و به جای آن مسجد می سازی؟

گفت: به علت اینکه، مردم در مسجد نماز خوانده و به امور دیگر عبادی پرداخته و با ما کاری ندارند. اما در حرم امام حسین با خواندن تاریخ اهل بیت و یادآوری مصائب ایشان، خون مردم به جوش آمده و علیه ما قیام کرده و برای ما درد سر درست می کنند.

                                                                                                                                            داریوش عشقی

بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.