تبیان، دستیار زندگی
دشمنان خدا و رسول كاملا درست فهمیده اند كه یكی از علل اصلی بقا و گسترش تشیع علی رغم نسل كشی ها كه همین الان هم در عراق و بحرین و سوریه جاری است ، این شیوه و سیره است كه شیعه در رابطه با آل الله و قبور آنها پیش گرفته است یعنی همان مرمت و تعظیم و تنظیف !
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : حمید حاج علی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

متوكلان عصر حاضر !

وهابیت


«یریدون لیطفئوا نور الله بأفواههم والله متم نوره ولو كره الكافرون» (1)

گاهی انسان این طور فكر می كند كه عصر جباران ستمگر گذشته، و فرعون و نمرود و ابوسفیان و معاویه و یزید و شمر و خولی برای زمانهای گذشته بوده اند و به تاریخ پیوسته اند و به قول قرآن: «فجعلناهم أحادیث »(2) (یعنی: آنها را به داستانهایی تبدیل نمودیم) و در عصر كنونی كه به ادعای بعضی، عصر عقلانیت و پیشرفت بشریت است دیگر جبار و ستمگر در حدّ گذشتگان پیدا نمی‌شود و اگر هم پیدا شود افرادی هستند كه در حد خباثت و رذالت گذشتگان نیستند !


اما واقعیت این است كه هر چه بشر از جهت مادی پیشرفت بیشتری نموده، پلیدیها و خباثتهای ستمگران نیز پیشرفت نموده تا جایی كه تمام پیشرفتهای مادی به خدمت همین دستهای ناپاك درآمده است. اگر در حدود 13 قرن پیش متوكل عباسی قبر نور خدا را شخم می زد یا به آن آب می بست تا از ساطع شدن این نور در دنیای ظلمانی – البته به خیال خود – جلوگیری كند، امروز نیز وهابیت با برخورداری از بالاترین تكنولوژی های روز دنیا – البته آن هم به بركت دلارهای نفتی – مثل كمربندهای عجیب و پیشرفته انفجاری كه یك نمونه آن اخیرا توسط پلیس افغانستان از چمدان افسر انگلیسی كشف شد، سعی دارد كه اثبات كند هنوز خون معاویه و یزید و خولی و متوكل در درون رگشان می جوشد و هنوز راه آن «ائمة الكفر» پر رهرو است !

رگ رگ است این آب شیرین، آب شور                       در خلایق می رود تا نفخ صور

در این میان متذكر شدن نسبت به نكته ای بایسته است:

و آن این كه: باید دقیقا توجه داشت؛ این انسانهای كوردل بالفطرة در اصل این كه به مقابله با قبور شریفه بقیع و عسگریین علیهماالسلام و اخیرا قبر زینب كبری سلام الله علیها در دمشق برخاسته اند به اشتباه نرفته اند، بلكه اشتباه و حماقت آنها در روش وحشیانه آنهاست كه با این رفتار خود، مظلومیت آل الله و خباثت خود و دور بودنشان از فرهنگ و تمدن را بیشتر از پیش به اثبات می رسانند و مردم دنیا را بیشتر متوجه این قبور می نمایند!

دشمنان خدا و رسول كاملا درست فهمیده اند كه یكی از علل اصلی بقا و گسترش تشیع علی رغم نسل كشی ها كه همین الان هم در عراق و بحرین و سوریه جاری است ، این شیوه و سیره است كه شیعه در رابطه با آل الله و قبور آنها پیش گرفته است یعنی همان مرمت و تعظیم و تنظیف

«الحمد لله الذی جعل اعدائنا من الحمقاء »

توضیح این كه این ها از طرفی ادعا می كنند كه از این قبور هیچ اثری بر نمی خیزد و از طرف دیگر آن چنان به شدت از این قبور و بزرگداشت آن و گرایش مردم جهان به آن بیمناك و وحشت زده اند كه برای مقابله با آن تا مرز انتحار پیش می روند و این همان واقعیت غیر قابل انكاری است كه در آیه 8 سوره صف كه در طلیعه بحث ذكر شد ، بدان اشاره ای رفت !

یا به قول مولوی:

مه فشانَد نور و سگ عوعو كند                    هر كسی بر طینت خود می تند

پس این دشمنان خدا و رسول كاملا درست فهمیده اند كه یكی از علل اصلی بقا و گسترش تشیع علی رغم نسل كشی ها كه همین الان هم در عراق و بحرین و سوریه جاری است، این شیوه و سیره است كه شیعه در رابطه با آل الله و قبور

مرقد حضرت معصومه (س)

آنها پیش گرفته است یعنی همان مرمت و تعظیم و تنظیف !

بطور مثال دو شهر كه در گسترش و بقا و دفاع از تشیع در جهان نقش اساسی دارند، قم و نجف هستند كه این دو شهر شهرت و عظمتشان به خاطر قبور مقدسه آنهاست !

و اساسا تمامی شهرهای معروف شیعه نماد شهرت و عزتشان، قبور اولیائشان می باشد !

و این سیره و روش در واقع تعلیم قرآن و خود اهل بیت علیهم السلام و بلكه امم قبل بوده كه بزرگان شیعه در پاسخ به وهابیت از آن به تفصیل بحث نموده اند كه به عنوان نمونه به یك آیه از قرآن اشاره می كنیم .

خداوند در سوره كهف در ضمن بیان داستان اصحاب كهف می فرماید: «قال الذین غلبوا علی أمرهم لنتخذن علیهم مسجدا» (3) یعنی كسانی كه جنازه های اصحاب كهف را درون غار یافتند گفتند: ما حتما بر قبور ایشان محل عبادتی خواهیم ساخت !

همانطور كه توهین به قبر، توهین به صاحب آن است، پس احترام به آن نیز احترام به صاحب آن می باشد. به همین دلیل در قرآن ، حفظ حرمت حریم پیامبر صلی الله علیه وآله، مصداق تقوای قلبی می باشد و تقوای قلب نیز ملازمت با تعظیم شعائر دارد و این تعظیم ناشی از آن تقوی انگاشته شده است

قرآن نیز با سكوت خود در مقابل فعل آنان فهماند كه كار آنها مصداق شرك یا گناهی دیگر نیست .

و این مسجدسازی بر روی قبور دقیقا یعنی همان كاری كه وهابیت به اسم قرآن و توحید و مبارزه با شرك با آن مقابله می كند و حال آنكه ساختن ساختمان مجلل بر روی قبور مقدسه از بالاترین مصادیق تعظیم شعائر و تقوای قلوب است زیرا همانطور كه توهین به قبر، توهین به صاحب آن است، پس احترام به آن نیز احترام به صاحب آن می باشد. به همین دلیل در قرآن، حفظ حرمت حریم پیامبر صلی الله علیه وآله، مصداق تقوای قلبی می باشد و تقوای قلب نیز ملازمت با تعظیم شعائر دارد و این تعظیم ناشی از آن تقوا انگاشته شده است:

«إن الذین یغضون أصواتهم عند رسول الله أولئك الذین امتحن الله قلوبهم للتقوی »(4)؛

«ذلك و من یعظم شعائر الله فإنها من تقوی القلوب »(5)؛

ترجمه :

«همانا كسانی كه صدای خود را در حضور فرستاده خدا پایین می آورند، آنها كسانی هستند كه خداوند قلبهای آنها را با تقوی آزموده است »

« واین چنین است كه هر كس نمادهای الهی را بزرگ بدارد ، این از پروای قلب او حكایت دارد »

بنابراین تکریم قبور شریفه اهل بیت علیهم السلام، تعظیم شعائر الهی، و توهین و حتک حرمت آن، اهانت به شعائر پروزدگار متعال می باشد.

پی نوشت:

1-سوره صف ، آیه 8 .

2- سوره سبأ ، آیه 19 .

3- سوره كهف ، آیه 21 .

4- سوره حجرات ، آیه 3 .

5- سوره حج ، آیه 32 .

                                                                                                                                           حمید حاج علی

                                                                                                                                          مدرس حوزه علمیه

بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.