تبیان، دستیار زندگی
مكان‌های مقدّس مكّه و مدینه اگرچه به نام دیگران هم باشد، همه نام و جایگاه پیامبر اسلام و شعاع نام آن حضرت است. همه مكمّل دعوت به توحید و تاریخ دین توحید و عقیده به توحید و پیام توحید و اعزاز كلمه‌ی توحید است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیام مرجع عالیقدر جهان تشیّع،

حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی

به مناسبت روز جهانی بقیع

آیت الله صافی گلپایگانی

بسم الله الرّحمن الرّحیم

قال الله تعالی: وَ ذَكِّرهُم بِأیّام اللهِ

«بقیع» عنوان بقعه‌ای از بقاع مدینة طیّبه است كه حافظ آثار بخش‌های مهمّی از تاریخ صدر اسلام است و در طول چهارده قرن و اندی كه از هجرت می‌گذرد همواره یادآور روزهای بزرگی است كه هركدام در معرّفی اسلام و رسالت الهی حضرت رسول اكرم صلّی الله علیه و آله از اسناد مهمّ تاریخ است. پاسداری از این آثار و حفاظت از آنها، پاسداری از مبانی دعوت به توحید و قرآن كریم است.

این آثار و سایر آثار تاریخی كه در حرمین شریفین قرار دارد، همواره بین مسلمانان، با عظمت و قداست و مورد احترام بوده و هست و مردم، سیره‌ی پیغمبر، مجاهدات پیغمبر، غزوات پیغمبر، اهل‌بیت پیغمبر و اصحاب پیغمبر صلّی الله علیه و آله را در آنها می‌دیدند و از اعتبار بالا و بی‌مانندی برخوردار است.

هر نقطه‌ی این دو حرم، بینش‌افزا و ایمان‌پرور است. وجود پیامبر اسلام و حواشی و اطراف وجود آن حضرت، خاندان بزرگوارش، عبدالمطّلب جدّ آن حضرت، ابوطالب عموی ایشان، فاطمه بنت اسد همسر محترم ابوطالب ـ كه به منزلة مادر برای ایشان بود ـ ، همسرانش در مدینه و همسر یگانه‌اش خدیجه، سبط اكبرشان و نوادگان عالیقدر و حمزه عموی بزرگوار دیگرشان، بخش بسیار مهمّی از تاریخ اسلام است. هم‌چنین غزوه‌ی اُحد و بدر و مقامات و مساجدی مانند مولد آن حضرت، كوه تاریخی حرا و غار شریف آن ـ مركز بعثت آن بزرگوار به سوی خلق و آغاز دعوت ـ و نیز خانه‌ی امّ‌ هانی ـ جایگاه شروع معراج ـ ، و ده‌ها مكان مقدّس دیگر، همه تاریخ این دین حنیف را معرّفی می‌كند و حرمین شریفین علاوه بر كعبه‌ی معظّمه و مسجدالنّبیّ، نیز به اعتبار این اماكن تاریخی و محترم، دارای عالی‌ترین هویّت است.

مكان‌های مقدّس مكّه و مدینه اگرچه به نام دیگران هم باشد، همه نام و جایگاه پیامبر اسلام و شعاع نام آن حضرت است. همه مكمّل دعوت به توحید و تاریخ دین توحید و عقیده به توحید و پیام توحید و اعزاز كلمه‌ی توحید است

امّا افسوس كه بیشتر این مشاهد و مقامات را تخریب نمودند. خسـارات بزرگی به تاریخ اسـلام به واسطه‌ی از بین بردن این اسناد تاریخی وارد شد كه جبران‌پذیر نیست و پشتوانه‌های تاریخی دین مبین را ویران نمود.

در دنیای كنونی كه دولت‌ها و مردم به حفظ سوابق فرهنگی و مواریث افتخارآمیز خود اهتمام دارند، این مواریث عزیز منهدم گردید و یا نام آنها را عوض نمودند. هیچ امّت و هیچ فرد آگاهی، تاریخِ خود را این‌گونه ضایع نمی‌سازد.

بقیع

قرآن مجید، «بیت» را به وجود آیات بیّنات و مقام ابراهیم، معزّز و مكرّم معرّفی نموده و«مقام ابراهیم علیه‌السّلام» به این نسبت مورد احترام است.

حرمین شریفین، بقعه‌هایی دارد كه بسیاری از آن‌ها منسوب به خاتم‌الانبیا، حضرت محمّد صلّی الله علیه وآله وسلّم است. سزاوار است كه مقامات جلیله و كریمه‌ای كه همه مضاف به محمّد است، به مرور اعصار باقی بماند و مقامات محمّد در مكه و در مدینه همچون مقام ابراهیم باید معروف و مشهور باشد.

همانگونه كه نام ابراهیم، پیام‌آور بزرگ توحید به آن مقام جاودانگی دارد؛ نام محمّد و رسالت او به توحید و مقامات او در حرمین شریفین باید جاودان بماند و خواهد ماند. همان‌طور كه تخریب مقام ابراهیم و جلوگیری از عبادت خدا و نماز در آن به عنوان شرك‌گرایی جایز نیست؛ منع از تعظیم و تكریم مقامات محمّدی ـ كه هركدام جلوه‌ی مقام ابراهیمی است ـ ، به این عناوین جایز نیست.

حرمین شریفین، بقعه‌هایی دارد كه بسیاری از آن‌ها منسوب به خاتم‌الانبیا، حضرت محمّد صلّی الله علیه وآله وسلّم است. سزاوار است كه مقامات جلیله و كریمه‌ای كه همه مضاف به محمّد است، به مرور اعصار باقی بماند و مقامات محمّد در مكه و در مدینه همچون مقام ابراهیم باید معروف و مشهور باشد

مكان‌های مقدّس مكّه و مدینه اگرچه به نام دیگران هم باشد، همه نام و جایگاه پیامبر اسلام و شعاع نام آن حضرت است. همه مكمّل دعوت به توحید و تاریخ دین توحید و عقیده به توحید و پیام توحید و اعزاز كلمه‌ی توحید است. اگر ابراهیم به این مقام واحد یاد می‌شود؛ محمّد صلّی الله علیه و آله به همه‌ی این مقامات متعدّد یاد می‌شود كه همه جاودانگی دارد.

همه‌ی مسلمانان باید مقامات اسلام را گرامی بدارند و نگذارند كه این پشتوانه‌ی بزرگ تاریخی فراموش و مهجور و متروك گردد.

روز هشتم شوّال، روزی است كه ویران‌گری‌های این گروه از بقیع شروع شد و مراقد مطهّر و نورانی اهل‌البیت علیهم السّلام را تخریب نمودند و به هویّت اسلام عزیز تاختند. لذا لازم است كه همه‌ ی مسلمانان، اعمّ از شیعه و سنّی و مذاهب مختلف، این روز را جهانی و جنایات آنان را محكوم نمایند و همه با هم تجدید بنای این مشاهد عزیز و احیای سوابق درخشان اسلام را مطالبه نمایند.

وَلاحول وَلا قوّهَ إلا بالله العلیِّ العظیم

سوم شوّال المكرّم 1433

لطف الله صافی

بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان


منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.