تبیان، دستیار زندگی
نباید به دنبال تعبیر خواب و مسائل مربوط به آن رفت به همان دلیل هم نمی‌توان گفت كه باید آن را رها كرد، چرا كه برخی از خواب‌ها روزنه‌ای به عالم ملكوت است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کتب تعبیر خواب اعتبار دارند؟


نباید به دنبال تعبیر خواب و مسائل مربوط به آن رفت به همان دلیل هم نمی‌توان گفت كه باید آن را رها كرد، چرا كه برخی از خواب‌ها روزنه‌ای به عالم ملكوت است.


تعبیر خواب

علم تعبیر خواب یك علم اشراقی خدادادی است

علم تعبیر خواب یك علم رسمی نیست بلكه یك علم اشراقی خدادادی است كه در اثر مبارزه با هوای نفس، خداوند آن را به بنده‌اش اعطا می‌كند.

چند نوع خواب داریم؟

جواب قطعی در تعداد انواع خواب وجود ندارد اما قرآن كریم به مواردی اشاره كرده است؛‌ مثلا خواب حضرت ابراهیم(علیه السلام) خوابی از نوع وحی است كه در آیه 102 سوره صافات آمده است «قَالَ یَا بُنَیَّ إِنِّی أَرَى فِی الْمَنَامِ أَنِّی أَذْبَحُكَ» یعنی؛ ای پسرم در خواب می‌بینم كه تو را سر می‌برم؛ و این خواب وحی است زیرا اسماعیل به پدرش می‌گوید كه آنچه را كه به آن امر شده‌ای انجام بده.

یكی دیگر از انواع خواب، رۆیای صادقه است كه حتما لازم نیست كه فرد خواب‌دیده انسان خوبی باشد مانند آن حاكمی كه در زمان حضرت یوسف(علیه السلام) خواب دید كه پیغمبر هم نبود و یك انسان معمولی بوده است كه هفت ‌گاو لاغر و چاق را خواب دیده بود.

عبارت قرآنی «أَضْغَاثُ أَحْلاَمٍ» یك مورد دیگری است كه در قرآن به آن اشاره شده است كه به معنای خواب‌های پریشان است كه قرآن این مورد را از زبان معبّران روزگاران قدیم نقل كرده است؛ خواب در علم فقه حجت شرعی نیست یعنی از خواب نمی‌توان حكم خدا را درآورد و وظیفه و تكلیف برای انسان نمی‌آورد اما خواب برای خودش پیام دارد كه بعضی افراد آن را درك می‌كنند و بعضی‌ها آن را درك نمی‌كنند.

علم تعبیر خواب علمی مربوط به باطن و صفای نفس انسان و محصول یك از خودگذشتگی بزرگ است كه خداوند به این دلیل آن را به «ابن‌سیرین» عطا كرد

آیا رفتن به دنبال علوم غریبه نظیر تعبیر خواب كار صحیحی است و آیا اصولاً لزومی برای انجام این كار وجود دارد یا خیر؟

به طور كلی همانگونه كه نمی‌توان گفت نباید به دنبال تعبیر خواب و مسائل مربوط به آن رفت به همان دلیل هم نمی‌توان گفت كه آن را رها كرد چرا كه خواب انواع گوناگونی داشته و برای هر كدام از آنها حكم مختلفی لحاظ می‌شود ما انسان‌ها نیز وظایف متفاوتی در برابر هر كدام از خواب‌ها داریم وقتی خواب‌ها به صورت تخیل، اوهام و القائات شیطانی باشد ارزشی برای پیگیری كردن ندارند اما از آنجا كه برخی از خواب‌ها روزنه‌ای به عالم ملكوت هستند نمی‌توان آن را رها كرد و نسبت به آنها بی‌تفاوت بود بنابراین لازم است كه این نوع از خواب‌ها مورد توجه قرار گرفته و تعبیر آن را از افراد متخصص جویا شد.

پرواز روح

در خصوص كتاب‌های تعبیر خوابی كه در بازار موجود است، آیا این كتاب‌ها معتبرند و چرا ما نمی‌توانیم صورت‌های را كه در خواب مشاهده كنیم با متون این كتاب‌ها مطابقت دهیم؟

دركتاب‌های تعبیر خواب، هر خوابی با توجه به تفاوت‌های شخصیتی افراد خواب بیننده، تعبیر شده است به طوری كه ممكن است یك خواب مشخص را 10 نفر بییند اما برای هر كدام تعبیری متفاوت با دیگری بیان شود لذا اینكه كتاب‌های تعبیر خواب باید در اختیار افراد خبیر و آگاه قرار گیرد و همه افراد نمی‌توانند با مراجعه به آن نتیجه مطلوب را به دست آوردند بنابراین، كتاب تعبیر خواب مانند داروخانه است لذا همانگونه كه انسان مریض نمی‌تواند با ورود به داروخانه و مشاهده انواع داروها دارویی متناسب با مشكل خود بیاید بلكه باید پزشك مشكل او را با دارو تطبیق داده و سپس با توجه به خصوصیات وی، دارویی متناسب تجویز كند قضیه خواب و كتاب‌های تعبیر خواب نیز به همین گونه است باید شخص متخصص و آگاه با توجه به بینش و بصیرتی كه در مورد موضوع دارد از كتاب تعبیر خواب بهره مناسب را گرفته و سپس تعبیری نیكو را ارائه دهد.

آیا مراجعه به كتاب‌های تعبیر خواب را پیشنهاد می‌كنید؟

كتاب مناسبی در این زمینه موجود نیست. زیرا حتی كتاب «ابن سیرین» هم سندیت ندارد و نمی‌توان آن را به این شخص نسبت داد.

ستاره

ضمن اینكه معبّر یا تعبیركننده باید با روحیات كسی كه خواب دیده آشنا باشد و از طرفی پیشنهاد بنده این است كه خواب را خوب تعبیر كنید، زیرا امید می‌آورد و امید، حقایق را به خوبی رقم می‌زند و خیرات را نازل می‌كند و اگر كسی خواب بدی را دیده است، صدقه بدهد زیرا صدقه‌دادن باعث دفع بلا می‌شود.

گردش ستاره‌ها ارتباطی با خواب افراد ندارد

خواب اگر با معیارهای اسلامی همراه نباشد، هیچ ارزش تعبیری ندارد و  تعبیر خواب برای افراد یكسان نیست، چرا كه افراد حالات درو‌نی‌‌شان متفاوت است، به همین جهت ممكن است یك خواب برای دو شخص، دو تعبیر داشته باشد.

تعیین زمان خاصی برای رویای صادقه وجود ندارد

برخی افراد در صبح و طی روز خوابشان به درست تعبیر می‌شود و برخی دیگر هم خوابشان درست در نمی‌‌آید و این بستگی به افراد و پایبندی آنها به شریعت دارد.

علم تعبیر خواب یك علم رسمی نیست بلكه یك علم اشراقی خدادادی است كه در اثر مبارزه با هوای نفس، خداوند آن را به بنده‌اش اعطا می‌كند

آیا كتاب علوم غریبه نظیر «علم جَفْر» برای همه افراد كاربرد دارد؟

هر فرد عادی نمی‌تواند از كتاب جفر استفاده كند و كسانی‌كه علم نجوم می‌دانند یا به سایر علوم مرتبط با علم جفر در ارتباط هستند، ‌می‌توانند بهترین استفاده را ببرند.

در روایات، خواب مۆمنین، یك‌هفتادم وحی شمرده شده است

در روایات آمده است كه خواب مۆمنین یك‌هفتادم وحی است، یعنی وحی هفتاد شاخه دارد كه مۆمنین از یكی از آنها برخودار هستند و آن نیز در خواب است و خداوند در خواب با مۆمنین صحبت می‌كند.

علم تعبیر خواب یك علم رسمی نیست و اگر هم كسی این علم را به دست آورد، دقیق نیست و به تعبیر دیگر علم تعبیر خواب یك علم اشراقی خدادادی است كه در اثر مبارزه با هوای نفس، خداوند آن را به بنده‌اش اعطا می‌كند؛ بنابراین «تعبیر خواب» یك علم تفضّلی است نه یك علم حصولی.

علم تعبیر خواب علمی مربوط به باطن و صفای نفس انسان و محصول یك از خودگذشتگی بزرگ است كه خداوند به این دلیل آن را به «ابن‌سیرین» عطا كرد.

معبران و كسانی كه ادعای تعبیر خواب می‌كنند، زیاد هستند اما معبر واقعی نادر است؛ بنابراین اصل چنین علمی نیز وجود دارد. تعبیر صحیح را از كتاب تعبیر خواب نمی‌توان به دست آورد زیرا انسان‌ها با یكدیگر فرق می‌كنند، زمان خواب‌دیدن و حتی جوان‌ یا پیربودن، روز یا شب‌بودن در خواب تاثیر دارد.

خواب یك الهام خدایی است و حتی وحی كه بر پیامبران نازل می‌شد در اختیار آنان نبود و گاهی مثلا روزها پیامبر(صلی الله علیه وآله) منتظر وحی بودند اما وحی نازل نمی‌شد، به این معنا كه زمان و مكان وحی هم در اختیار پیغمبر(صلی الله علیه وآله) نبود؛ نقش اراده انسان در مسئله خواب بسیار بسیار ناچیز و كم است و خواب در اختیار بشر نیست.

فرآوری : زهرا اجلال

بخش اعتقادات شیعه تبیان


منابع :

بیانات حجت‌الاسلام رمضانی  و حجت‌الاسلام علی زمانی قمشه‌ای

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.