تبیان، دستیار زندگی
بانک جامع مقالات تخصصی در زمینه تاریخ و سیره معصومین(ع)، به روز رسانی دائمی مطالب، ارائه ویژه‌نامه‌های متنوع و پرمحتوا در مناسبت‌های مرتبط
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زهرا منسومی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هر ویژه‌نامه یک جمع متخصص را درگیر می‌کند

دبیر بخش تاریخ و سیره معصومین در نمایشگاه قرآن

دبیر بخش تاریخ و سیره معصومین در نمایشگاه قرآن


بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان یک بانک جامع مقالات تخصصی در زمینه تاریخ و سیره معصومین علیهم السلام می‌باشد که در آن به روز رسانی دائمی مطالب با هدف ارتقاء سطح علمی کاربران و ارائه ویژه‌نامه‌های متنوع و پرمحتوا در مناسبت‌های مرتبط انجام می‌گیرد. مطالب خواندنی از کرامات، فضائل و آثار منسوب به آل الله، معرفی سلاله گان پاک خاندان نور و اصحاب برجسته ایشان در بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان قابل مشاهده هستند. از طریق این بخش می‌توانید به متن کامل صحیفه سجّادیه، به همراه ترجمه دقیق و قابلیت جستجو دسترسی پیدا کنید. آقای ابوالفضل صالح، 29 ساله، متولد تهران، مشغول به تحصیل هم‌زمان در سطح سه حوزه و رشته زبان انگلیسی و دبیر بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان. آقای صالح در بیست و دومین روز نمایشگاه قرآن میزبان بازدیدکنندگان غرفه تبیان بودند و به معرفی فعالیت‌های بخش تاریخ و سیره معصومین پرداختند.

همکاری شما با تبیان از چه سالی آغاز شد و در چه بخش‌هایی فعالیت دارید؟

بنده سال گذشته در همین ایام (ایام ماه مبارک رمضان) وارد تبیان شدم و دقیقا یک سال است که با تبیان همکاری می‌کنم. در سال گذشته در این ایام ما در حال کار کردن بر روی ویژه نامه امیرالمومنین علیه‌السلام بودیم. در حال حاضر در بخش تاریخ و سیره معصومین علیهم السلام، فعالیت می‌کنم. البته این بخش در ابتدا به صورت مجزا در سایت تبیان وجود نداشت و مطالب مربوطه با عنوان «عترت و سیره» در بخش «دین و اندیشه» قرار می‌گرفت، اما خوشبختانه حدود یک ماه است که این بخش به طور رسمی بر روی سایت به ارائه مطالب می‌پردازد.

به طور کلی توضیح دهید در بخش تاریخ و سیره معصومین علیهم السلام به ارائه چه نوع مطالبی می‌پردازید و چه فعالیت‌هایی دارید؟

در بخش تاریخ و سیره معصومین علیهم السلام، همان طور که از نام آن پیداست، به آن بخشی از تاریخ صدر اسلام پرداخته می‌شود که مربوط به ائمه معصومین علیهم السلام می‌باشد و نقش اهل بیت علیهم السلام در آن محوریت دارد. البته آن مقطع از تاریخ اسلام که مربوط به حضرت ولی عصر صلوات الله علیه می‌شود، به جهت اهمیت فراوانی که دارد، به صورت مجزا در بخش مهدویت سایت کار می‌شود. در واقع آنچه در بخش تاریخ و سیره معصومین علیهم السلام بررسی می‌شود،

تاریخ اهل بیت علیهم السلام از پیش از بعثت نبی مکرم اسلام صلی الله علیه وآله - یعنی تاریخ مربوط به جامعه عرب پیش از اسلام - است تا دوران غیبت حضرت ولی عصر صلوات الله علیه، که همواره رویکرد تحلیلی تاریخ در آن مدّ نظر می‌باشد.

در این بخش، علاوه بر بررسی تحلیلی تاریخ اهل بیت علیهم السلام، به بررسی سیره آن بزرگواران نیز پرداخته می‌شود تا از روابط و ضوابط حاکم بر زندگی سراسر درس آن حضرات، ضابطه‌هایی استخراج شود که مورد استفاده زندگی فردی و اجتماعی یک شخص مسلمان قرار بگیرد.

این بخش نیازمند مهندسی خاصی است که بتواند نیاز کاربران گوناگون اعم از مبتدی تا متخصص را برآورده نماید. با توجه به هجمه‌ای عظیمی که از سوی دشمنان، متوجه فرهنگ اهل بیت علیهم السلام شده است، شایسته می‌نماید تا گام‌های بزرگتری در جهت نشر فرهنگ ناب اهل بیت علیهم السلام برداشته شود

درباره کارشناسانی که در بخش تاریخ و سیره معصومین علیهم السلام مطلب ارائه می‌کنند توضیح دهید؟

در واقع کارشناسانی که با ما در این بخش همکاری می‌کنند از اساتید و فضلای حوزه علمیه قم و تهران هستند، افرادی همچون حجةالاسلام و المسلمین رفیع‌پور تهرانی که از اساتید برجسته سطح عالی حوزه علمیه قم هستند، حجةالاسلام‌ و المسلمین حاجعلی که از اساتید گرانقدر سطح عالی حوزه علمیه تهران می‌باشند و نیز محققان و پژوهشگران گرانقدری همچون آقایان پیشگر، هاشمی رضوانی، عشقی، علوی، بخشی، رستگارصفت، که همگی از نویسندگان متبحر هستند و در سطح خارج حوزه مشغول به تحصیل می باشند. البته آقای رستگارصفت کارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث هستند.

برای تهیه مطلب با چه مشکلاتی مواجه هستید؟

به لطف خداوند متعال و عنایات خاص اهل بیت علیهم السلام، خوشبختانه در این بخش مشکلی وجود نداشته که بر روند کارها خللی وارد کند، اگر در مواقعی هم مشکلاتی جزئی پدید آمده، که طبیعت هر کاری پراهمیتی می‌باشد، به یاری اهل بیت علیهم السلام و همکاری صمیمانه دوستان، به راحتی رفع شده است.

در بخش تاریخ و سیره معصومین علیهم السلام چه موضوعات شاخصی برای ارائه مطلب مد نظر شما هستند؟

همان طور که عرض کردم موضوع اصلی این بخش، بررسی تحلیلی تاریخ اهل بیت علیهم السلام و سیره شناسی آن بزرگواران است. اما در کنار این دو مبحث، قسمت‌های دیگری هم در بخش تاریخ و سیره معصومین علیهم السلام مطرح شده است، از قبیل کرامات و فضایل اهل بیت علیهم السلام، آثار مکتوبی که منتسب به آن ذوات مقدسه می‌باشد، امام‌زادگان و شخصیت‌های برجسته‌ای که به نوعی به این خاندان پاک مرتبط می‌شوند و نیز اصحاب آن حضرات. که تمامی این بخش‌ها با رویکرد تحلیلی و بصورت مستند مورد بررسی دقیق قرار می‌گیرد.

از نظر شما به چه مطالب و موضوعاتی تا کنون در این بخش پرداخته نشده است؟

به لطف خداوند منّان، بخش تاریخ و سیره معصومین علیهم السلام، بخش جامعی است و می‌توان گفت توانسته است بخش بزرگی از هدفی را که برای آن در نظر گرفته شده، تأمین نماید، ولی در این بین مسئله‌ای وجود دارد که برخی از کاربران هم به آن اشاره کرده‌اند، و آن، تخصصی شدن این بخش است؛ به این معنا که این بخش نیازمند مهندسی خاصی است که بتواند نیاز کاربران گوناگون اعم از مبتدی تا متخصص را برآورده نماید. با توجه به هجمه‌ای عظیمی که از سوی دشمنان، متوجه فرهنگ اهل بیت علیهم السلام شده است، شایسته می‌نماید تا گام‌های بزرگتری در جهت نشر فرهنگ ناب اهل بیت علیهم السلام برداشته شود.

مخاطبین مختلفی داریم از نوجوان و جوان گرفته تا دانشجو و طلبه و ... که هر کدام به فراخور نیاز خود، از مطالب ارائه شده بهره می‌برند. یکی از بازدیدکنندگان در قسمت نظرات بیان نموده بود که در خارج از ایران زندگی می‌کند، جایی که کیلومترها با ایران فاصله دارد، ایشان پس از بیان احساس خود در فضایی که یک مسلمان شیعه نمی‌تواند به راحتی در آن نفس بکشد و به حیات دینی خود ادامه دهد، اظهار داشته بود که این ویژه نامه‌ها انیس و مونس وی در غربت هستند و به او در حفظ اعتقاداتش کمک می‌کنند

چقدر به نظراتی که کاربران برای مطالب تان ثبت می‌کنند اهمیت می‌دهید؟

نظرات کاربران فرهیخته بخش تاریخ و سیره معصومین علیهم السلام، نقش بسیار کلیدی در پیشبرد اهداف این بخش را دارا می‌باشد. در واقع این نظرات، نقش یک تراز دقیق برای پی بردن به میزان کیفیت مطالب را ایفا می‌نماید. ما نظرات کاربران عزیزمان را به طور دقیق بررسی می‌کنیم، در مواردی که سوال و یا نکته‌ای در مورد مطلبی مطرح شده باشد، کارشناسان ما پاسخ مناسب را در زیر همان مطلب قرار می‌دهند تا مورد استفاده سایر خوانندگان گرامی نیز قرار بگیرد، آن دسته از نظراتی هم که حاوی ایده و طرحی نو باشند مورد استقبال دوستان ما در بخش تاریخ و سیره قرار می‌گیرد. البته برخی از نظرات هم صرفا انتقاد است که ما آن‌ها را با جان و دل می‌پذیریم و گاهی هم ابراز محبت، که موجب دلگرمی دوستان ما در این گروه می‌گردد. به طور خلاصه باید گفت نظرات کاربران برای ما یک تکیه گاه بسیار ارزشمند است.

دبیر بخش تاریخ و سیره معصومین در نمایشگاه قرآن

درباره ویژه نامه‌ها و روند تهیه آن‌ها توضیح دهید؟

ویژه نامه‌های بخش تاریخ و سیره معصومین علیهم السلام، بارزترین و در واقع مهترین فعالیت این بخش می‌باشد که بیشترین نیروی گروه را بکار می‌گیرد. روند تهیه این ویژه نامه به این صورت است که ما ابتدا از کارشناسان مربوطه مقالاتی را درخواست می‌کنیم، آن عزیزان نیز مطالب مربوطه را با محوریت موضوع همان ویژه نامه ارائه می‌دهند. سپس مطالب، مورد بررسی دقیق و موشکافانه کارشناسان هر موضوع در گروه قرار می‌گیرد. وقتی مطالب به تأیید نهایی رسید، به همکار گرامی ما سرکار خانم برادران که مسئولیت بستن صفحات گروه دین تبیان را بر عهده دارند، تحویل داده می‌شود که در نوع خود، کار مشقت باری را متحمل می‌شوند. در کنار تهیه مطالب خواندنی ویژه نامه، کار طراحی گرافیکی مربوط به ویژه نامه وجود دارد که بر عهده همکاران عزیز ما در گروه گرافیک سایت (خانم قمصری، خانم ظهرابی و خانم همتی) است که طرفداران زیادی را در میان کاربران به خود اختصاص داده و جلوه خاصی را به ویژه نامه‌ها بخشیده است.

ملاحظه می‌فرمایید که تهیه یک ویژه نامه، کار پیچیده‌ای است که یک گروه متخصص را درگیر می‌نماید. ویژه نامه‌های بخش تاریخ و سیره معصومین علیهم السلام در سایت تبیان، علیرغم اینکه نام یک شخص را به عنوان تهیه کننده در بردارد، در واقع کار یک نفر نیست و اساسا امکان تهیه ویژه نامه‌ای با کیفیت موجود، از توان یک نفر خارج است.

کدامیک از ویژه نامه‌هایی که کار کردید را بیش از بقیه می‌پسندید و دوست دارید؟

کار، کار اهل بیت علیهم السلام است و رضایت حقیر در آن موضوعیت ندارد. ما این کار را با این نیت انجام می‌دهیم که در ابتدا مورد توجه خدا و اولیای او قرار بگیرد و بعد مورد استفاده کاربران محترم تبیان.

لذا ممکن است ویژه نامه‌ای تعداد بازدید کمی داشته باشد ولی همان مورد توجه اهل بیت علیهم السلام قرار بگیرد و برعکس، ولی اگر بخواهیم بازخورد کار را از جهت مخاطبین بخش در نظر بگیریم، می‌توان به ویژه نامه محرم سال گذشته با عنوان بیرق عشق اشاره کرد که یکی از پربازدیدترین ویژه نامه‌های بخش تاریخ و سیره معصومین علیهم السلام، به حساب می‌آید که فقط در دهه اول محرم نزدیک به 25000 بازدید داشت.

ایام خاص به صورت دوربرگردان هایی بر سر راه ما قرار گرفته‌اند تا ما را از مسیرهای اشتباهی که خلاف جهت مسیر درست که همان صراط مستقیم و راه اهل بیت علیهم السلام است، برگرداند و دوباره به سوی خداوند هدایت کند

میزان تاثیر ویژه نامه‌ها را بر اقشار مختلف تا چه حد می‌دانید؟

ما مخاطبین مختلفی داریم از نوجوان و جوان گرفته تا دانشجو و طلبه و ... که هر کدام به فراخور نیاز خود، از مطالب ارائه شده بهره می‌برند. یادم می‌آید یکی از بازدیدکنندگان در قسمت نظرات بیان نموده بود که در خارج از ایران زندگی می‌کند، جایی که کیلومترها با ایران فاصله دارد، ایشان پس از بیان احساس خود در فضایی که یک مسلمان شیعه نمی‌تواند به راحتی در آن نفس بکشد و به حیات دینی خود ادامه دهد، اظهار داشته بود که این ویژه نامه‌ها انیس و مونس وی در غربت هستند و به او در حفظ اعتقاداتش کمک می‌کنند.

از این دست موارد کم نبوده است. شاید به نظر برخی از افراد مطالب این ویژه نامه‌ها در کتب دیگر هم وجود داشته باشد ولی همین انسجام و دسترسی سریع و آسان به مطالب، خود موضوعیت دارد. علاوه بر اینکه بسیاری از مطالب مندرج در ویژه نامه‌های بخش تاریخ و سیره معصومین علیهم السلام، نو هستند و از رویکرد خاصی به موضوعات مربوطه برخوردارند.

از کاری که در بخش تاریخ و سیره معصومین علیهم السلام انجام می‌دهید چقدر رضایت دارید؟

عرض کردم کار، کار اهل بیت علیهم السلام است و من این کار را به عنوان یک نوکری هر چند کوچک در آستان مقدس اهل بیت علیهم السلام می‌دانم. از این جهت از کار خود رضایت دارم و خدا را شاکرم از این که مرا قابل دانست تا در کنار دوستانی قرار بگیرم که توفیق خدمت به این آستان را دارند.

ولی از جهتی هم از کار خودم راضی نیستم، چون کافی نیست، کار برای اهل بیت علیهم السلام باید بسیار بیشتر از این باشد و ما وظایف بسیار سنگین‌تری را به عهده داریم. اما ما باید این گام‌های کوچک را مقدمه‌ای قرار بدهیم برای خدمت‌های بسیار بزرگتر به آل الله.

برگزاری هر ساله نمایشگاه‌هایی مثل نمایشگاه قرآن کریم را تا چه اندازه در نشر معارف قرآنی و دینی موثر می‌دانید؟

ما در طول سال مناسبت‌های مذهبی بسیاری داریم و همچنین اعیاد با فضیلت که در آن به انجام اعمال خاصی سفارش شده است، این ایام خاص به صورت دوربرگردان هایی بر سر راه ما قرار گرفته‌اند تا ما را از مسیرهای اشتباهی که خلاف جهت مسیر درست که همان صراط مستقیم و راه اهل بیت علیهم السلام است، برگرداند و دوباره به سوی خداوند هدایت کند. این مطلب را برای این عرض کردم تا بگویم این نمایشگاه‌ها، که با هدف تزریق فضای معنوی به جامعه در مقاطعی از سال برگزار می‌شود، باید به گونه‌ای باشند که حکم دوربرگردان برای جامعه امروزی را ایفا نمایند و فضایی را مهیا کنند تا افراد جامعه بار دیگر فرصت تنفس هوای پاک و قرار گرفتن در مسیر درست و اصلی خود را بیابند. در حال حاضر کارهای ارزشمندی در این راستا انجام گرفته است که جای قدردانی دارد اما به نظر بنده مسیر طولانی‌تر از آن است که بخواهیم به همین اندازه اکتفا نماییم:

كاروان رفت و تو در خواب و بیابان در پیش                   وه كه تو بی خبر از غلغل چندین جرسی
مصاحبه: مونا ناصرپور
بخش روابط عمومی تبیان