تبیان، دستیار زندگی
ام ارائه‌ی گزارش تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از فعالیت‌های صورت گرفته در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت گذشته، نظرات و واكنش‌های مختلفی را درخصوص مفاد این گزارش از سوی نمایندگان و اعضای كمیسیون فرهنگی مجلس شورای ا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مجید مجیدی :برای دفاع از ساحت هنرمندان آماده مناظره ام

ارائه‌ی گزارش تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از فعالیت‌های صورت گرفته در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت گذشته، نظرات و واكنش‌های مختلفی را درخصوص مفاد این گزارش از سوی نمایندگان و اعضای كمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و اهالی هنر برانگیخت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در تازه‌ترین این واكنش‌ها مجید مجیدی، كارگردان سینمای ایران و سازنده‌ی فیلم‌هایی چون، "رنگ خدا"، "باران" و "بیدمجنون" كه به عنوان نخستین كارگردان ایرانی كاندیدای اسكار شناخته می‌شود، نیز در مقام پاسخ‌گویی برآمد.

وی كه در یكی از دوره‌های گذشته‌ی جشن خانه‌ی سینما نگرانی خود را از شنیدن "صدای پای ابتذال" ابراز كرده بود، در واكنش اخیر خود عنوان كرده است "برای دفاع از آبرو و حیثیت هنرمندان، آماده‌ی مناظره با هر گروهی هستم‌."

این كارگردان صاحب‌نام ایران، با حضور در روزنامه‌ی اطلاعات، به قول خود "داوطلبانه" ارتباط رسانه‌ای با مردم ایران را درخواست كرد كه در این روزنامه درج شده است.

متن گفت‌وگوی مجید مجیدی از این قرار است:


چالش‌های پیش روی سینما

مجیدی در ابتدای سخنانش با بیان این‌كه چالش‌های فراوانی از داخل و خارج كشور پیش‌روی سینمای ارزشی ایران است، گفت: "یكی از چالش‌هایی كه در چند سال اخیر درگیر آن هستیم این است كه متأسفانه، هر كسی در هر جایگاهی خود را صاحب نظر در فرهنگ و هنر كشور می‌بیند. البته این در تمامی ابعاد همانند اقتصاد، سیاست و حتی ورزش تسری پیدا كرده و هر كسی به گونه‌ای خود را متولی امر می‌داند و در پی این احساس، خود را دارای‌ تكلیف و وظیفه می‌بیند. این افراد در حقیقت نه دارای نظر كارشناسی در حوزه‌ی موردنظر هستند و نه صلاحیت وارد شدن به این مباحث را دارند.

متاسفانه ما بیشترین آسیب‌ها را در عرصه‌ی فرهنگ و هنر، از "سلیقه‌ها" خورده‌ایم. برخی بی‌برنامگی‌ها و بی‌نظمی‌هایی كه در هنر و فرهنگ كشور شاهد هستیم، ناشی از این اعمال سلیقه‌ها است."

وی افزود: "بدون تبیین یك برنامه‌ی مدون فرهنگی، همواره جامعه‌ی فرهنگی كشور دست‌خوش نظرات و جریان‌های سیاسی خواهد بود."

كارگردان "رنگ خدا" با اشاره به نقش كارآمد زبان سینما در تشریح اهداف و فرهنگ انقلاب اسلامی تصریح كرد: "سینمای ایران در سال‌های اخیر سفیر فرهنگی كشور بوده و سیاستمداران نیز به این مساله اذعان داشته و دارند. بر كسی پوشیده نیست كه سینما توانایی چالش‌زدایی و حل بحران‌های جهانی را دارد، ولی همه‌ی موارد ذكر شده، دلیل بر این نیست كه ما نگاه نقادانه به تولیدات سینمایی نداشته باشیم."

مجیدی با مهم شمردن شخصیت و جایگاه منتقد افزود: "نقد سالم زمانی می‌تواند وجود داشته باشد كه انسان‌های وارد شده در این حیطه، صلاحیت انتقاد را داشته باشند. ولی متاسفانه در صلاحیت افراد برخی اوقات دچار شك و تردید می‌شویم."

وی اذعان كرد: "همیشه نقد سینمای ایران با نگاه سیاسی توام بوده است و این مختص زمان خاصی نیست."

مجیدی با عنوان این‌كه در تاریخ سینمای ایران به ویژه از دهه‌ی 60 تاكنون هنر سینما دستخوش مسائل سیاسی بوده افزود: "باید بگویم در هیچ دوره‌ای در گستره‌ی تاریخ این مملكت، چه قبل و چه بعد از انقلاب، تا این اندازه توسط یك نهاد قانون‌گذار به هنر و هنرمند توهین نشده است."


هجمه به كارهای فرهنگی‌

وی گزارش تحقیق و تفحص مجلس را بدون هیچ‌گونه نگاه كارشناسانه و بی‌اعتنا به واقعیت‌های جامعه هنری دانست و گفت: هر چه كار در این سال‌ها انجام شده در برابر هجمه‌ی اهانت‌های غیرمنصفانه قرار گرفته است كه این "دوستان" بیان كرده‌اند.

‌مجیدی با اشاره به كار نمایندگان كمیته‌ی تحقیق و تفحص، ضمن غیرمنطقی دانستن موضع گزارش گفت: "گویا هیچ كار ارزشمند و گران‌قدری در این سال‌ها انجام نگرفته است و این خود جای تعجب دارد.


دیدگاه‌های مقام معظم رهبری

مجیدی با اشاره به دیدار صمیمانه‌ی جمعی از كارگردانان سینما با مقام معظم رهبری گفت: "این مسائل در سالی صورت می‌گیرد كه در آن، دیدار بسیار صمیمی رهبر معظم انقلاب و سینماگران مطرح ایران برگزار می‌شود. برای من بسیار عجیب است، در شرایطی كه رهبر انقلاب به عنوان الگو و سرمنشاء تمامی جریان‌های فرهنگی كشور، سینما را تكریم می‌كنند، این حركت‌ها رخ می‌دهد. رهبر انقلاب در آن جمع سینما را یك عنصر بسیار مؤثر فرهنگی معرفی می‌كنند و من متعجب هستم كه پس از اندك زمانی، گزارشی از مجلس صادر می‌شود كه خلاف این دیدگاه‌ها است."

وی افزود: "این گزارش در واقع همه‌ی داشته‌های انقلاب را تحت‌شعاع قرار می‌دهد و به عبارتی خشك و تر را با هم می‌سوزاند. وقتی شما گزارش مجلس را در كنار بیانات رهبر انقلاب بگذارید، متوجه خواهید شد كه این دو نگاه 180درجه باهم متفاوت هستند."

مجیدی گزارش تحقیق و تفحص مجلس را سیاسی دانست و تصریح كرد: "در این گزارش جملات سخیف و سطحی وجود دارد كه نشانگر آن است كه كسانی كه گزارش تحقیق و تفحص را تهیه كرده‌اند، به‌شأن و منزلت هنر واقف نیستند و ورود آن‌ها به عرصه‌های فرهنگی و هنری، منطقی نیست."

وی با ابراز تأسف شدید از برخورد این كمیته با هنر افزود: "به نظر من جا دارد كه از ساحت هنر و هنرمند دفاع كرد و به شیوه‌ای شرایط بوجود آمده را برای مردم و افكار عمومی تشریح كرد."


رسالت برای رسانه‌ها

وی با مهم شمردن رسالت مطبوعات و رسانه‌های جمعی از اصحاب جراید و جامعه‌ی خبری درخواست كرد، در برابر سوءاستفاده‌های این‌چنینی بایستند.

مجید مجیدی با تكذیب ادعای برگزاری جلسات چهارگانه‌ی مجلس و كارگردانان مطرح ایران تصریح كرد: "در اوج نگرانی‌های ابتدای دولت نهم، جلسه‌ی مشتركی بین كارگردانان مطرح و كمیسیون فرهنگی تشكیل شده است. در واقع این جلسه ربطی به گزارش نداشته و ما فقط دغدغه‌های فرهنگی خود را در هنگام شروع به كار دولت جدید به نمایندگان اعلام كردیم و گفتیم؛ نگذارید هنر دستاویز جریانات سیاسی كشور شود. و بیان كردیم كه سلامت هنر انقلاب ارتباط مستقیمی با نوع سیاست‌گذاری‌های فرهنگی كشور دارد."

وی همچنین با تكذیب ‌تعامل نمایندگان مجلس با كارگردانان برای نظرخواهی تهیه‌ی گزارش كمیته‌ی تحقیق و تفحص تأكید كرد: "بعد از آن جلسه هیچ نوع جلسه‌ای وجود نداشته است و جای تعجب دارد كه كمیسیون فرهنگی مجلس كه در بین آن‌ها افراد فرهیخته‌ای همانند دكتر افروغ حضور دارند، سر سوزنی فرصتی بوجود نیاوردند تا برای تهیه‌ی گزارش از هنرمندان نظر كارشناسی خواسته شود."


تعامل هنرمندان با نمایندگان‌

مجیدی با بیان این‌كه؛ اگر تلاشی هم برای تعامل با مجلس بوده، از سوی هنرمندان بوده، نه تلاش كمیسیون فرهنگی مجلس افزود: درتلاش داشتیم فرصتی برای گفت‌وگو و تعامل بوجود بیاید ولی این فرصت بوجود نیامد. همیشه این درخواست از طرف هنرمندان بود، اما این اتفاق فقط یكبار برای همیشه افتاد. نه تكرار شد و نه استمرار پیدا كرد."

مجیدی با اعلام این مسأله كه من هم دیدگاه انتقادی به وضعیت سینمای ایران دارم، خاطرنشان كرد: "اگر بیاد بیاورید 6 سال پیش در جشن خانه سینما نسبت به صدای پای ابتذال هشدار دادم. در آن جلسه ابراز نگرانی كردم و دغدغه‌های خود را بیان كردم. البته این به آن معنا نبود كه بخواهم كلیت سینما را زیر سئوال ببرم."

وی با طرح این پرسش كه آیا در طول 8 سال دولت خاتمی حداقل 3 یا 4 فیلم فاخر ساخته نشده است؟ اظهار داشت: "سالیانه در كشور آمریكا دو هزار فیلم ساخته می‌شود و از این میان حداكثر 5 فیلم ماندگار می‌شود. از طرفی جریان هنر انقلاب بر این اساس شكل گرفته است كه الگوسازی كند و با تلاش سینماگران "رنگ خدا" و "تولد یك پروانه" ساخته می‌شود كه یك جریان به نام سینمای معناگرا به راه می‌افتد."

مجیدی "رنگ خدا" را شروع یك جریان فرهنگی در ایران دانست و افزود: "در طول صد سال سینمای ایران، یك فیلم به نام "بچه‌های آسمان" به عنوان نماینده‌ی كل سینمای ایران راهی اسكار می‌شود."

مجیدی با دعوت از نمایندگان به واقع‌نگری درباره‌ی حضور بین‌المللی سینمای ایران گفت: "قرار نیست كه بگوییم هر سال تمام جشنواره‌ها را فتح می‌كنیم و یا قله‌های سینمای جهان را می‌توان با فیلم‌های ساخته شده فتح كرد. در واقع سینمای ایران باید آزمون و خطای فراوانی را در این زمینه انجام بدهد تا موفقیت حاصل شود و یكی از وظایف مدیران فرهنگی كشور این است كه در این مسیر متوجه هرس كردن زوائد درخت هنر سینما باشند."

وی گفت: "در هر دوره‌ای از تاریخ، رد پای هنر را به عنوان شاخص تقسیم‌بندی دوران تاریخی شاهد هستید. در صورتی كه سیاست‌مداران زیادی قبل و بعد از انقلاب در عرصه‌ی سیاست حضور پیدا كردند، ولی هیچ‌یك از این جریانات سیاسی ماندگار نشدند."


ماندگاری هنر

مجیدی گفت: "یك تابلوی صاحب اندیشه و حتی یك رمان صاحب فكر در تاریخ به یادگار می‌ماند و به این دلیل است كه من در صدد گفتن حقیقت هستم. حقیقت‌گویی من برای ثبت در حافظه‌ی تاریخ است. هر چند این ابراز عقیده شاید قربانی زمان خود بشود. هر چند سایه‌ی سیاست بر روی آن سنگینی كند، ولی به هرحال تاریخ حقیقت را روایت خواهد كرد."

وی افزود: "اگر حرف ما حقیقت است و اگر گفته‌ی خود را باور داریم، ان‌شاءالله تأثیر خود را خواهد گذاشت."

مجیدی با موشكافی استراتژی ابتذال در بهره‌گیری از تنش‌ها و سوءتفاهمات بین مسئولان و هنرمندان تصریح كرد: "من در جشن صد سالگی سینما نیز گفته‌ام، قبول دارم، در فضای باز دولت خاتمی بیش از هرچه شاهد رشد فیلم‌های فرصت‌طلبانه و مبتذل بودیم. در آن موقع افراد سودجو و فرصت‌طلب در كوتاهترین مدت با عقب كشیدن روسری‌ها و عوض كردن مدل مانتوها، فیلم‌های معلوم‌الحال را روانه‌ی بازار كردند و اكنون نیز همان فرصت‌طلبان سوداگر با فضای ایجاد شده بعد از گزارش مجلس، روسری‌ها را جلوتر خواهند آورد و به ریا خواهند پرداخت كه متأسفانه در سریال‌های تلویزیونی نمونه‌ی بارز آن را شاهد هستیم."

وی با بیان این‌كه نوع ابتذالی كه در آینده ما را مورد هجوم قرار خواهد داد، از نوع پیش، خطرناك‌تر است، گفت: "این ابتذال با رنگ مذهب، ارزش‌ها و اعتقادات ما را مورد هجمه قرار خواهد داد و متأسفانه نگاه سطحی‌نگر فیلمی را مذهبی می‌نامد كه در آن ركعت‌های نماز بیشتر خوانده شود! و این قشری‌گری متأسفانه برای سودجویان بسیار ارزشمند خواهد بود. و در این فضا، آنان كه ارزش‌مدار هستند و دغدغه‌ی هنر انقلاب را دارند به گوشه عزلت خواهند رفت."


نگرانی از آینده سینما

وی با ابراز نگرانی از آینده‌ی وضعیت سینمای ایران افزود: "27 سال از تاریخ انقلاب می‌گذرد و همه باور داریم كه این انقلاب فرهنگی بود و خون‌دل‌ها خورده شد تا سطحی‌نگری‌ها از قامت سینمای ایران زدوده شود، ولی امروز با روند فعلی، نگران این هستیم كه دست‌آوردهای انقلاب دستخوش نگاه‌های كج‌سلیقه‌ی برخی از فعالان سیاسی كشور شود."

مجیدی با اشاره به آینده‌نگری فرهنگی كشورهای خاوردور تأكید كرد: "متأسفانه ما نه تنها نگاهبان دست‌آورد انقلاب نیستم، بلكه با نگاه غیرمنصفانه جریان‌های موفق كشور را تخطئه می‌كنیم. ژاپن بعد از جنگ دوم جهانی و پس از بمباران اتمی ناكازاكی و هیروشیما، برنامه‌ی آینده‌ی خود را براساس تقویت زیرساخت‌های سیاسی و اقتصادی تعریف كرد كه البته به آن‌جایی انجامید كه این كشور در عرصه‌ی اقتصاد حرف اول را می‌زند. جالب این‌كه در چند سال اخیر، ژاپن به‌دنبال تدوین برنامه‌ی پنجاه ساله‌ی توسعه‌ی فرهنگی است. این كشور احساس می‌كند حال كه زیرساخت‌های اقتصادی كشور موفق است، باید به مسائل فرهنگی بپردازد.


نظم و برنامه‌ریزی، رمز موفقیت‌

وی در مقایسه، راز موفقیت كشورهای صنعتی پیشرفته را نظم و برنامه‌ریزی دانست و تأكید كرد: "تا زمانی كه دورنمای درستی و نگاه دقیقی برای هنر نداشته باشیم، در این گونه تنش‌ها و سوءتفاهم‌ها خواهیم بود. در واقع جدی‌ترین مسأله، ورود سلیقه در عرصه‌ی فرهنگ است."

مجیدی ممیزی‌های بی‌حدومرز و اعمال سلیقه در این زمینه را عامل بلاتكلیفی هنرمندان معرفی كرد و گفت: "در كشور چین بیشترین حد سانسور را شاهدیم، ولی سانسور قانون‌مند است. در این كشور هنرمندان حد و حدود كار خود را شناخته‌اند و در واقع ممیزی قانون‌مند دولت از طرف سینماگران خواسته و ناخواسته پذیرفته شده است. حتی دولت سر لوكیشن، بر فیلمبرداری‌ها نظارت می‌كند. اما آن‌قدر كه درباره‌ی سانسور در ایران بحث و جدل می‌شود، در چین كمتر این اتفاق می‌افتد، چون هنرمند تكلیف خود را می‌داند."

وی با ابراز نارضایتی از دیدگاه غیرمنصفانه‌ی نمایندگان كمیته‌ی تحقیق و تفحص اذعان كرد: "اگر برای آقایان به نمونه‌ای از كارهای موفق در طی 8 سال استناد شود خواهند گفت؛ با یك گل بهار نمی‌شود. در صورتی‌كه در عالم هنر با یك گل هم بهار می‌شود. البته درست است كه در عرصه‌ی سیاست با هزاران گل بهار نمی شود، ولی تاریخ نشان می‌دهد كه با یك اثر فاخر هنری و به همان تعبیر با یك گل بهار می‌شود. همان‌طور كه حافظ و مولانا برای بشریت بهار جاویدان عرصه‌ی شعر هستند."

مجیدی با اشاره به انعكاس گسترده‌ی فیلم‌های مطرح ایران در داخل و خارج گفت: "برای مثال فیلمنامه‌ی "بچه‌های آسمان" علاوه بر انعكاس در كتاب‌های درسی داخل ایران، در دیگر كشورها نیز منعكس شده است. حتی در كتاب‌های درسی دوره‌ی دبیرستان كشور ژاپن، فیلمنامه "بچه‌های آسمان" با متن انگلیسی در برنامه‌ی درسی گنجانده شده است. می‌توان گفت تاكنون این فیلمنامه به بیش از 20 زبان دنیا منتشر شده است. از یك اثر هنری چه انتظار دیگری می‌توان داشت."


نگاه سیاسی به هنر

وی گفت: "گویا دوستان، اشرافی به انعكاس كارهای موفق ندارند. زیرا نگاه ایشان آلوده به جریان‌های سیاسی است."

وی با تكرار این‌كه؛ من یكی از منتقدان جدی عرصه‌ی فرهنگ و هنر هستم و اگر یك فضای سالمی باشد، حرف‌های خود را خواهم زد، تأكید كرد: "البته همواره سعی كرده‌ام نقطه‌ نظرات خود را بیان كنم. هم منتقد عملكرد هنرمندان هستم و البته هم میدان فرهنگی را به نقد كشیده‌ام. اما این كسانی كه كیلویی هنر را می‌سنجند و می‌گویند وانت وانت مدرك داریم، بیشتر به بار وزنی می‌اندیشند تا به بار هنری آثار!"

مجیدی با ابراز نگرانی از پیامدهای گوناگون موضع‌گیری‌های یك‌بعدی در برابر هنر هشدار داد: "حس رعب و وحشت ایجاد شده هنر و هنرمند را در تنگنا قرار می‌دهد. در نظر داشته باشیم كه دامنه این جریانات به مسائلی ختم می‌شود كه تلخ و اسفناك خواهد بود و باعث گوشه‌نشینی و حتی هجرت هنرمندان می‌شود. و البته خطرات متفاوتی پیش رو خواهد داشت كه مهمترین آن بروز افراد كاسب‌كار در حیطه‌ی هنر و یا متولیان كاسب‌پیشه‌ی فرهنگی خواهد بود. در واقع بازار ریا و تزویر داغ و هنر اصیل انقلاب خدشه‌دار می‌شود. با ادامه‌ی این روند جسارت از هنرمند انقلاب گرفته خواهد شد. در واقع فاتحه‌ی هنر انقلاب را بعد از این باید خواند. در این شرایط خیلی از هنرمندان دچار حس ناامیدی شده‌اند و می‌گویند چه فایده‌ای دارد موضع‌گیری بكنیم؟"

مجیدی هنرمند را صاحب نگاه سالم قلمداد كرد و درباره‌ی تقسیم‌بندی هنرمند انقلاب و پیش از انقلاب توضیح داد: "البته این‌كه می‌گویم هنرمند انقلاب، قصد من این نیست كه هنرمند را تفكیك ارزشی بكنم، بلكه مقصودم هنرمند پیش از انقلاب و هنرمند پس از انقلاب است. چون یا انسان هنرمند است یا نیست و اگر هنرمند است بی‌تردید ارزشمدار و صادق است. در واقع سینمای امروز ایران، نتیجه‌ی سینمای پیش از انقلاب است.


استقبال از نقد سالم‌

وی با تكرار این‌كه از نقد سالم استقبال می‌كند افزود: "ما نیازمند نقد سالم هستیم، ولی از اهانت به هنرمند نمی‌توان به راحتی چشم‌پوشی كرد و البته این مردم هستند كه قضاوت می‌كنند. مردم عملكرد مسئولان شعارزده را در طول سال‌های اخیر دیده‌اند. مردم فهیم متوجه هستند كه هر وقت عده‌ای منافعی را در خطر می‌بینند فریاد "وا اسلاما" سر می‌دهند."

مجیدی ضمن اشاره به آن‌چه كه بی‌سابقه‌ترین توهین به هنرمند در تاریخ ایران خواند، گفت: "در كل تاریخ ایران این اولین بار است كه افرادی حقیقی یا حقوقی برای مقاصد سیاسی خود تا این حد به هنر و هنرمند توهین می‌كنند."

وی در جواب افروغ كه در صحن مجلس اظهار كرده بود؛ اصحاب فرهنگ میلیون‌ها تومان هزینه كرده‌اند تا تحقیق و تفحص مجلس به نتیجه نرسد هشدار داد: "اگر مقصود ایشان هنرمندان است، باید پاسخگو باشند، نه تنها در برابر مردم بلكه در برابر خداوند باید پاسخ بدهند. این حرف‌ها ذهنیت‌های نادرستی را در بین افكار عمومی ایجاد می‌كند."


دفاع از هنر و هنرمند

مجیدی گفت: "حال كه این گفته‌ها بر زبان این "دوستان" جاری شده است، باید پای ادعای خود بایستند و البته هنرمندان ساكت نخواهند نشست و از حیثیت خود دفاع خواهند كرد و قضاوت را به عهده‌ی دادگاه عدل الهی خواهند گذاشت. دوره‌ی همه‌ی مدیران تمام می‌شود و آن‌چه باقی می‌ماند هنر هنرمند است كه باقی خواهند ماند. در طول این سال‌ها شاهد خیلی از آقایانی بوده‌ایم كه خیلی داغ‌تر از دوستان مجلس بودند كه اكنون هیچ گونه نشانی از آن‌ها دیده نمی‌شود. البته اگر رد پایی از برخی سیاستمداران به جای مانده به علت صداقت رفتار و گفتار آن‌ها بوده است."

وی در ادامه گفت: "مهندس میرحسین موسوی در حوزه‌ی فرهنگ و هنر كشور آن چنان خدمتی بویژه به سینمای كشور كرده است كه كتمان آن بی‌تاثیر است و یاد خدمات وی در دل‌ها باقی خواهد ماند."

مجیدی با استقبال از نقد عملكرد سینماگران از نگاه نمایندگان مردم گفت: "توصیه‌ی من به دوستان سیاستمدار این است كه به حوزه‌ی هنر با نگاه سیاسی ننگرند. اگر با نگاه صادقانه وارد حیطه‌ی هنر شوند، هنرمندان پذیرا خواهند بود. اما اگر سیاسی‌كاری باشد، قطعا در برابر آن خواهند ایستاد."

مجیدی با بیان این‌كه؛ ما از سیاست‌مداری وامی‌ نگرفتیم كه بخواهیم به او بازپس بدهیم افزود: "من خود را بدهكار هیچ كسی در كشور نمی‌دانم، مگر شهدای این مرز و بوم كه البته بارها این جمله را گفته‌ام. مدیون هیچ جریان سیاسی یا تشكیلاتی نیستیم و به این دلیل سخن حق خود را خواهم زد، حتی اگر به مذاق خیلی‌ها خوش نیاید."

این كارگردان سینمای ایران با استقبال از ارسال گزارش تحقیق و تفحص به قوه‌ی قضائیه تصریح كرد: "اگر نگاه كارشناسانه است این كار انجام بشود. ولی این گزارش كلیت هنر را زیر سؤال برده است و تفكیكی انجام نشده است. در گزارش سینما هیچ‌گونه استثنایی وجود ندارد. برای حضور در محكمه‌ی قضایی، خود مدعی هستم. اگر این ماجرا بخواهد شكل قضایی پیدا بكند، این من هستم كه از نمایندگان شكایت دارم. این افراد، در حداقل قضیه، صلاحیت نمایندگی جامعه‌ی هنری را ندارند."

مجیدی با اشاره به ساخت فیلم‌های "رنگ خدا"، "باران" و "بید مجنون" در طول سال‌های ذكر شده در متن گزارش تحقیق و تفحص مجلس گفت: "من از ارسال گزارش به قوه‌ی قضائیه بسیار استقبال می‌كنم. جامعه‌ی هنری آن‌قدر بی‌تكلف و پاك عمل كرده‌اند كه بتوانند از خود دفاع بكنند. برای دفاع از آبرو و حیثیت هنر، كمیسیون فرهنگی مجلس و حتی كمیته‌ی تحقیق و تفحص را دعوت به مناظره می‌كنم. من فكر می‌كنم برخی از افراد از اقتدار سینما می‌ترسند و اگر سینما را می‌خواهند به چشم مصادره به آن نگاه می‌كنند. می‌توان گفت سینما پاشنه‌ی آشیل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده و خواهد بود."

مجیدی بار دیگر به نشست صمیمی راهبردی سینماگران و رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره كرد و گفت: "من در محضر رهبری عنوان كردم كه در طول سال‌های گذشته همواره در فقر نقد درست بسر برده‌ایم. حتی برای كارایی جشنواره‌های متعدد هنری كسی نقد كارشناسانه‌ای انجام نداده است. همواره با نگاهی ژورنالیستی به برخی توهین شده كه فقر و نداری را منعكس می‌كنند تا جایزه بگیرند."

وی افزود: "سكوت یا علامت ترس است یا رضا. ولی من با این گفته‌ها هیچ امیدی ندارم كه اتفاق خاصی در حوزه‌ی فرهنگ و هنر كشور بیافتد، فقط خواستم در تاریخ ثبت شود كه بالاخره دو نفر آمدند و اعتراض كردند."

مجیدی با مغرضانه خواندن گزارش تحقیق و تفحص در ادامه گفت: "اگر برای این دوستان تكلیف دینی بوده است، به صورت مصداقی اگر نام ببریم، خود آقای آرین‌منش در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چندین سال مدیر بودند. در وزارتخانه‌ای كه چنین جسارت‌هایی به ارزش‌ها می‌شود، به چه اجازه‌ای ایشان به عنوان مدیر سكوت كردند؟! چرا این فرد در یك نشریه‌ای حتی كوچك، جیغ بنفش نكشید. چرا پیش ازاین معترض نبودند و تذكر نداده‌اند؟"

وی در ادامه این گونه عملكردها را نشان‌دهنده‌ی تلاش برای كسب منافع شخصی دانست و گفت: بگذارید همان‌گونه كه درباره‌ی هنرمندان قضاوت عجولانه كردند ما هم به راحتی قضاوت كنیم.

وی در مقام پاسخ به سكولار یا لیبرال بودن فیلم‌های ساخته شده افزود: "حداقل تیتراژ فیلم‌ها با این تهمت‌ها منافات دارد. ‌همه‌ی فیلم‌ها در ظاهر با نام خدا شروع می‌شود و این یك دلیل بحث سكولاریسم را نفی می‌كند؛ البته قصد ورود به بحث زیباشناسی و مفهومی فیلم‌ها را ندارم."


نگاهی سطحی به برخی از فیلم‌ها

مجیدی در ادامه با انتقاد شدید از وضعیت سینمای ایران با نگاه منصفانه تصریح كرد: "هرچند خود من هم، از برخی فیلم‌ها كه نگاه سطحی و احمقانه‌ای دارد دلم خون است. چون در طی سال‌ها، درصدد بودیم كه ذائقه‌ی تماشاگر را تغییر بدهیم، ولی چنین نوع سینمایی روند ارتقاء ذائقه‌ی تماشاگر را بی‌اثر می‌كند. ولی بی‌انصاف نباشیم كه برخی از این فیلم‌ها آیینه‌ی جامعه هستند. گوشه‌ای از این اجتماع در برخی از فیلم‌ها منعكس می‌شود. در ضمن برخی از این‌گونه فیلم‌ها با ادعای این‌كه می‌خواهیم اخلاق‌گرا باشیم و بدی‌ها را عیان كنیم، پا پیش گذاشته‌اند و مدعی هستند. آن فیلم‌هایی كه به زعم برخی سكولار یا لیبرال است، در واقع ادعای اخلاق‌گرایی دارند. باید دوستان در مجلس، برای شفاف‌سازی موضوع مصداق فیلم‌های سكولار و لیبرال را اعلام كنند. البته اگر كلمه‌ی ابتذال را مدنظر گرفته باشند، من بی‌تردید با ایشان موافقم، اما ابتذال نیز تعریف دارد. من معتقدم كه ابتذال در نوع پوشش و مدپرستی و دیگر مسائلی از این دست خلاصه نمی‌شود. بلكه نوع نگاهی سطحی با رویكردهای حتی مذهبی، ابتذال محسوب می‌شود. دلیل بروز فیلم‌های مبتذل نیز روشن است.

عملكردهای این چنینی فضا را برای ابتذال هنری باز می‌گذارد.

مجیدی با اشاره به این‌كه منتظر چهره‌ی جدید ابتذال در سینما باشید گفت: تردید نداشته باشید كه بعد از این گزارش باز هم ابتذال با چهره‌ی دیگر جلوه‌گر می‌شود. این را به شما قول می‌دهم. ابتذال می‌داند چگونه نان به نرخ روز بخورد. او می‌داند كه امروز فلان نماینده‌ی مجلس از چه چیزی خوشش می‌آید و چه چیزی را لااقل در ظاهر می‌پسندد و بعد به سمت آثاری می‌رود كه خوشایند دوستان باشد. ابتذال همیشه با چهره‌ی روابط دختر و پسری نمی‌آید، بلكه متاسفانه تجلی پیدا می‌كند در آثار [به ظاهر] دینی این ملت."


بحث هنر درباره حقیقت‌

مجیدی با بیان این‌كه قصد ورود به حیطه‌ی سیاست را ندارد افزود: "من به عنوان هنرمند وارد میدان سیاست نمی‌شوم. چون سیاست از واقعیت ژورنالیستی حرف می‌زند، ولی هنر درباره‌ی حقیقت بحث می‌كند. واقعیت‌های سیاسی نسبی است و منطبق به روزمره‌گی است و هنر از روزمره‌گی پرهیز دارد."

مجیدی با یادآوری مجدد خاطره نشست با مقام معظم رهبری تصریح كرد: "میزانسن و چیدمان هنرمندان در نشست صمیمانه با رهبر انقلاب، نشان دهنده‌ی ارج و قربی بود كه ایشان به سینماگران داشتند و نكات مهم و روشنی كه تیتروار ایشان بیان كردند، چگونه نادیده گرفته شده است."

وی هشدار داد: "دامن آتش ابتدا دامن این دوستان را خواهد گرفت، باید پاسخ‌گو به مردم باشند كه چرا بدون انصاف جسارت به كلیت هنر كرده‌اند. شواهد نشان می‌دهد كه می‌خواهند به یك قلع و قمع اساسی دست بزنند، ولی مطمئن باشند نمی‌توانند در برابر جریان فهیم فرهنگی كشور بایستند. باید روزی عذرخواهی كنند و من مدعی هستم." وی با یادآوری سخنرانی تاریخی امام (ره) در بهشت زهرا(س) از آن به عنوان یك رهنمون تاریخی یاد كرد و تاكید كرد: "امام (ره) در آن شرایط بحرانی انقلاب در بهشت زهرا (س) گفتند كه؛ ما با سینما مخالف نیستیم، با فحشا مخالف هستیم و این نشان دهنده‌ی یك درایت و یك فرهنگ غنی است كه پشتوانه‌ی ملت است. حتی در سخنرانی ایشان به مصداق هم می‌رسیم. در ادامه می‌گویند فیلم "گاو" فیلم خوبی است. این اهمیت سینما را به عنوان یك زبان كارآمد نشان می‌دهد. اگر پشتوانه‌ی امام (ره) نبود، سینما تا پایان دهه‌ی اول امكان بازگشایی نداشت."

وی در پایان با ابراز این عقیده كه تهیه‌كنندگان این گزارش با اندیشه‌های امام (ره) و در كل با هر اندیشه‌ی پاكی مخالف هستند اذعان كرد: "ای كاش به حرمت بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با فیلمسازان، برخی حد و مرزها را در گزارش در نظر می‌گرفتند. طیف هنرمند مبهوت این خلاء و تضاد عملكردی هستند و به این دلیل تردید ندارم كه این جریان سیاسی است."