تبیان، دستیار زندگی
قانون عفاف و حجاب، وظایف و فعالیت‌های نهاد‌ها و دستگاه‌های مختلف را در زمینه حجاب مقرر کرد مانند اولویت ‌قرار دادن موضوع حجاب و عفاف در برنامه‌های دستگاه‌های اجرایی کشور برای مقابله با روند فزاینده بدحجابی و ابلاغ روش‌های اجرایی و
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سپیده آماده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

موضع دولت در مورد حجاب چیست؟


مقوله عفاف و حجاب به عنوان یکی اساسی ترن اصول نظام اسلامی پس از انقلاب اسلامی ایران همواره مورد توجه مسئولان بوده است و در هر دوره ای تعاریف مخصوص به خودش را هم داشته و گهگاه هم دچار افراط و تفریط هایی شده است.


خاتون

قانون عفاف و حجاب، وظایف و فعالیت‌های نهاد‌ها و دستگاه‌های مختلف را در زمینه حجاب مقرر کرد .عفاف و حجاب به عنوان یکی اساسی ترن اصول نظام اسلامی پس از انقلاب اسلامی ایران همواره مورد توجه مسئولان بوده است و در هر دوره ای تعاریف مخصوص به خودش را هم داشته و گهگاه هم دچار افراط و تفریط هایی شده است. دولت نهم و دهم در نزدیک به 8سال فعالیت خود هم سیاست هایی را در زمینه حجاب و عفاف در نظر گرفته است که با نگاهی به سالهای گذشته می توان گزارشی از عملکرد دولت در این خصوص داد.

ماجرای سیاستهای فرهنگی دولت نهم بیش از هر چیز به زمان قبل از انتخابات سال 84 باز می گردد. زمانی که احمدی نژاد در سخنرانی ها و مناظره های انتخاباتی اش با اشاره به اینکه مشکل جامعه ما تار موی بیرون مانده دختران نیست و مسائل بسیار مهم تری وجود دارد، موضع گیری خود را در مقابل برخی از سخت گیری ها نشان داد. او در ادامه صحبت های ان شبش همینطور اظهار کرد:  برخی می گویند ما می خواهیم خیابان ها را دیوار کشی کنیم و مردها در یک سمت و زنان در سمت دیگر تردد کند، در حالی که از این خبر ها نیست.

انتخابات انجام گرفت و محمود احمدی نژاد با اکثریت ارا بر صدر نشست و رئیس جمهور کشور شد. چند ماه بعد درچهارم مرداد ماه سال 1384 راهبرد‌های گسترش فرهنگ عفاف وحجاب در پانصد و شصت و ششمین جلسه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در 46 ماده به تصویب رسید. البته پانزده سال پیش هم شورای عالی انقلاب فرهنگی، اصول، مبانی و روش‌‌های اجرایی گسترش فرهنگ عفاف وحجاب را تصویب کرده بود که هدفش در ان زمان تصویب روش‌‌های اجرایی و هماهنگ دستگاه‌های مختلف در اهتمام به تقویت عفاف و حجاب اعلام شده بود. خلاصه اینکه قانون عفاف و حجاب، وظایف و فعالیت‌های نهاد‌ها و دستگاه‌های مختلف را در زمینه حجاب مقرر کرد مانند اولویت ‌قرار دادن موضوع حجاب و عفاف در برنامه‌های دستگاه‌های اجرایی کشور برای مقابله با روند فزاینده بدحجابی و ابلاغ روش‌های اجرایی و تعیین ضوابط و هنجارهای روشن در مورد نوع لباس و پوشش افراد در بخش‌های رسمی و اداری کشورکه برخی معتقدند در اجرای ان اهمال اتفاق افتاده است.

از دیگر موارد ذکر شده در این قانون عفاف و حجاب سال 84 ایجاد مراکز و موسسات متعدد با هدف الگوسازی، ارایه مدل‌های مناسب و متنوع و ایجاد رقابت سالم در زمینه بین افراد، وضع قوانین و مقررات لازم برای اصلاح وضعیت پوشش در جامعه، گسترش و تقویت مراجع قانونی برای ترویج پوشش اسلامی در جامعه، اصالت‌بخشی به فرهنگ عفاف از طریق محصولات متنوع فرهنگی، هنری متناسب و رعایت حجاب و حفظ شئون اسلامی از سوی مدیران، مسوولان حکومتی و خانواده‌های آنان و نظارتی بر تولید مدل های اسلامی بود.

مدل های ارائه شده در این نمایشگاه ها گاهی تنها در مدت زمان برگزاری نمایشگاه دیده می شد و پس از اتمام آن در هیچ یک از مانتو فروشی های سطح شهر اثری از مدل های ایرانی و اسلامی نمایشگاه ها نبود. از سوی دیگر طراحان و تولید کنندگان این مدل ها با عرضه کنندگان کلی مانتو در شهرها ارتباطی نداشتند و به همین دلیل همچنان فروشگاه های مانتوی سطح شهر در قرق مدلهای ترکی و چینی بود

البته گروه مد و لباس وزارت ارشاد در سالهای گذشته با برگزاری نمایشگاه های مد و لباس ایران و اسلامی سعی کرد تا به نوعی لباس های متناسب با فرهنگ ایرانی و اسلامی است را به مردم معرفی کند اما این نمایشگاه ها همواره با مشکلاتی روبرو بود. یکی از این مشکلات این بود که  مدل های ارائه شده در این نمایشگاه ها گاهی تنها در مدت زمان برگزاری نمایشگاه دیده می شد و پس از اتمام آن در هیچ یک از مانتو فروشی های سطح شهر اثری از مدل های ایرانی و اسلامی نمایشگاه ها نبود. از سوی دیگر طراحان و تولید کنندگان این مدل ها با عرضه کنندگان کلی مانتو در شهرها ارتباطی نداشتند و به همین دلیل همچنان فروشگاه های مانتوی سطح شهر در قرق مدلهای ترکی و چینی بود . دلیل دیگر که باعث شد مدل های ایرانی و سالامی پا از نمایشگاه ها بیرون نگذارند قیمت بالای این مانتو ها بود، خریدار ترجیح می داد مدل ترک را با قیمت بسیار پایین تر تهیه کند تا چند برابر پول خرج کند و مدل ایرانی و اسلامی بخرد. البته کارگروه مد و لباس وزارت ارشاد در آخرین نمایشگاه خود سعی کرد که بیش از پیش ارتباطاتش را با صنف پوشاک محکم کنند تا بتوانند بازاری برای محصولات ارائه شده در نمایشگاه ها را تهیه کند.

احمدی نژاد و مجلس

اعتراض مجلس به عملکرد دولت در زمینه حجاب

اما انگار مجلسی ها دل خوشی از عملکرد دولتی ها در زمینه عفاف و حجاب ندارند. چندی پیش علی مطهری نماینده مردم تهران انتقادات تندی نسبت به عملکرد دولت در زمینه حجاب کرد و جریان انحرافی را دلیل بی توجهی دولت به مقوله فرهنگ حجاب دانست و گفت: «دولت نگاه خاصی در برخورد با مسائل فرهنگی دارد که سیاست‌گذاری آن توسط آقای مشایی انجام می‌شود که او هم از حمایت رییس‌جمهور برخوردار است این در حالی است که وزیر باید تابع اسلام باشد نه نظر آقای مشایی.» مطهری در ادامه اظهار کرده بود که: «دولت در برخی موارد سیاست‌های خلاف نظر مراجع و سیاست‌های کلی نظام دارد و در واقع مهم‌ترین مشکل بی‌اعتقادی دولت به وظیفه نظارت موثر در امور فرهنگی است. این یک مشکل اساسی در کشور است که رییس‌جمهور خیال می‌کند با اتکای به آرای مردم می‌تواند سیاست‌های خود را اجرا کند، در حالی که رییس‌جمهور مجری سیاست‌های کلی نظام است هرچند خودش مخالف باشد.»

البته ما در سال های ریاست جمهوری احمدی نژاد با پدیده ای به نام گشت ارشاد روبرو بودیم که خود دولتی ها هم بارها خود را مخالف با عملکرد این ارگان اعلام کردند. اما گشت ارشاد که با روشی سلبی سعی در گسترش فرهنگ عفاف و حجاب داشت بیشتر در شش ماهه اول سال در خیابان ها دیده می شد، زمستان ها هم با مصداق های بدحجابی زمستانه اش به سراغ مردم می رفت. در حالی که کمتر از یک سال از عمر دولت دهم باقی مانده است آنقدر نظرهای موافق و مخالف درخصوص صحت عملکرد دولت نهم و دهم در خصوص مقوله عفاف و حجاب است که به هیچ وجه نمی توان به نتیجه ای قطعی از آن رسید.

کیانا نیکفام

بخش اجتماعی تبیان


مقالات مرتبط :

حجاب در راستای مد،شدنی است؟

از کشف حجاب تا گشت ارشاد

سکوت زنان و مزاحمین جسور