تبیان، دستیار زندگی
من به سهم خود که دوران انقلاب را شاهد بودم، ندیدم که با هیچ دولتی اینقدر برخورد کینه توزانه صورت گیرد، آن هم از سوی کسانی که خود را وابسته به جبهه و اردوگاه دولت یعنی اصولگرایی می دانند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کینه توزی با این دولت بعد از انقلاب بی سابقه بوده است

کوچک زاده در گفت و گوی اختصاصی با تبیان


"من به سهم خود که دوران انقلاب را شاهد بودم، ندیدم که با هیچ دولتی اینقدر برخورد کینه توزانه صورت گیرد، آن هم از سوی کسانی که خود را وابسته به جبهه و اردوگاه دولت یعنی اصولگرایی می دانند."

مهدی کوچک زاده

این بخشی از اظهارات مهدی کوچک زاده نماینده اصولگرای مجلس است که شاید از حامیان دولت به شمار رود؛ اگرچه او خود این دسته بندی ها را قبول ندارد و معتقد است نقدها نباید در دو دسته کاملا موافق و کاملا مخالف دسته بندی شود.

او در توصیه ای به مخالفان دولت می گوید که «کینه ورزی، بدخواهی، تهمت و عیب جویی کار مسلمان اصولگرا نیست» و از نها می خواهد از این کارها دست بردارند و بدانند «قدرتی که با دروغ، تهمت و فریب کسب شود ما را از نردبان تعالی بالا نمی برد.»

مشروح گفت و گوی تبیان با مهدی کوچک زاده را در زیر می خوانید:

-با توجه به اینکه در ستانه هفته دولت و در سال پایانی دولت دهم قرار داریم، مهمترین نقاط قوت و ضعف دولتهای نهم و دهم به نظر شما چیست؟

متاسفانه شرایط سیاسی و آلوده شدن انتقادها به کینه توزی و بدخواهی و ورود انگیزه های قدرت طلبانه به حدی بالا گرفته که هر گونه بحث و نقد در مورد دولت اثر شایسته خود را نخواهد داشت و در دو دسته کاملا موافق یا مخالف دسته بندی می شود. یعنی یا باید به قول بدخواهان، وکیل الدوله بود و یا در نقطه مقابل آن که من نسبت دهندگان این عنوان به مخالفین خود را وکیل بیگانگان می نامم.

اما به هر حال دولت نقاط برجسته بسیار زیاد و ویژگی های خاصی نسبت به دولت های گذشته دارد که ار جمله آنها می توان به پرکاری و انقلابی گری در عرصه سیاست خارجی و پایبندی به ارزشهای انقلابی اشاره کرد. و البته بی نقص و اشکال هم نیست.

البته این بدان معنا نیست که خطا، اشتباه، سوءتدبیر و گزینش نامناسب در دولت نبوده است بلکه همانند دولتهای قبل در این دولت هم این ضعف وجود داشته ولی کینه توزی و دشمنی با این دولت در طول دوران بعد از انقلاب به استثنای دوره اول که منافقین بودند سابقه نداشته است.

-شما علت این مخالفت ها با دولت را چه می دانید؟

از ابتدای تشکیل دولت نهم برخوردهایی که ظاهرا برای انتقاد و اصلاح بوده اما در بطن و ماهیت وقتی کسی از نزدیک اشراف داشته باشد می بیند که جنگ قدرت است و عده ای که دستشان از منافع نامشروع کوتاه شده بود و مملکت را متعلق به خود و خانواده شان می دانستند به گونه ای رفتار می کردند که هدفشان بنیان کنی دولت جدید بود. اینها به مرور و با بهره گیری از تبلیغات رسانه ای وسیع توانستند دیگران را همراه خود کنند لذا هرچه به سالهای پایانی دولت نزدیک می شویم این احساس بوجود آمد که برخوردها بنیان کن تر شده است.

البته این بدان معنا نیست که خطا، اشتباه، سوءتدبیر و گزینش نامناسب در دولت نبوده است بلکه همانند دولتهای قبل در این دولت هم این ضعف وجود داشته ولی کینه توزی و دشمنی با این دولت در طول دوران بعد از انقلاب به استثنای دوره اول که منافقین بودند سابقه نداشته است.

در واقع اینطور که تهمت، توهین و دروغ پراکنی نسبت به این دولت بوده تا به حال وجود نداشته است. این موضوع البته گاهی اثر عکس گذاشته و باعث شده خیلی ها و از جمله خود دولت به انتقادهای منتقدین توجه نکنند چرا که همه را یکجا و در جهت تخریب دولت دیده اند.

مهدی کوچک زاده

-به طور مصداقی فکر می کنید دولت به ویژه در سالهای پایانی فعالیت خود چه اشتباهاتی مرتکب شده که انتقادات یا تخریب های بیشتری را موجب شده است؟

من به جای پرداختن مصداقی به اشتباهات دولت که انتقادها را موجه جلوه داده مایلم به این بپردازم که چرا دولت با نزدیک شدن به پایان کار خود دچار اشتباهات بیشتری شده است. از نظر من سنگ پراکنی به سر و صورت و پای دولت در این مسیر 8 ساله  بی تاثیر نبوده است. طبیعی است در این صورت هرچه پیش برویم دولت بیشتر لنگ بخورد.

انسانی را تصور کنید که مسوولیت سنگین اداره کشور را به عهده دارد. مقام معظم رهبری بارها در دولتهای نهم و دهم به همه و همچنین ما در مجلس فرمودند که بار اصلی اداره کشور بر دوش دولت است، باآن مدارا کنید و به دولت کمک کنید.

به نظر من هیچ وقت عده ای کینه توز نگذاشتند به رهنمودهای رهبری توجه شود. در مورد اجلاس مکه ببینید سایت های منصوب به اصولگرایان چقدر دولت را شماتت و به آن توهین کردند که چرا رییس جمهور یا نیکزاد وزیر پرتلاش دولت به جای حضور در مناطق زلزله زده به مکه رفته اند. این در حالی است که رهبری در بازدید از مناطق زلزله زده فرمودند که تلاش های دولت بی نظیر بوده یعنی دولت لااقل در این مورد ساختاری ترتیب داده که کار به شکل سیستماتیک و بدون حضور رییس جمهور و وزیر به خوبی پیش می رود. اما ببینید کینه توزان چه نوشتند!

این دولت هم مثل دولتهای گذشته ضعف و مشکل دارد و دولت امام زمان نیست بلکه دولت مطیع و مرید امام زمان است و بخشی از اشتباهات آن ناشی از روحیه ای است که در اثر کینه توزی ها در دولت بوجود آمده است.

-این مخالفت ها به نظر شما چه تاثیری بر عملکرد دولت داشته است؟

این کینه توزی ها با هرکس انجام شود و تهمت ها به هرکس زده شود بعد از 8 سال اگر تلو تلو بخورد غیرطبیعی نیست. البته اشتباهاتی وجود دارد اما بخش عمده آن ناشی از کینه توزی کسانی است که حتی در این دولت به کار گرفته شده بودند و در ایامی که در پست و مقام بودند اینگونه انتقاد و ایراد گیری نمی کردند. به هر حال این دولت هم مثل دولتهای گذشته ضعف و مشکل دارد و دولت امام زمان نیست بلکه دولت مطیع و مرید امام زمان است و بخشی از اشتباهات آن ناشی از روحیه ای است که در اثر کینه توزی ها در دولت بوجود آمده است.

من به سهم خود که دوران انقلاب را شاهد بودم ندیدم که با هیچ دولتی اینقدر برخورد کینه توزانه صورت گیرد، آن هم از سوی کسانی که خود را وابسته به جبهه و اردوگاه دولت یعنی اصولگرایی می دانند. من این برخورد ها را در اشتباهات و خطاهای دولت و این انتقادات کینه توزانه را بر بسته شدن گوش دولت به انتقادهای صحیح هم موثر می دانم. این کینه توزان بدانند که خیانت کردند و باعث شدند دولت به انتقادهای صحیح هم وقعی ننهد و همه را به حساب دشمنی بگذارد .

مهدی کوچک زاده

-توصیه شما به افرادی که به نظرتان با دولت کینه توزی کرده اند، چیست و فکر می کنید در ماههای پایانی دولت بهتر است چه رویکردی را نسبت به دولت در پیش بگیرند؟

توصیه من همان توصیه رهبری است و مهمترینش این است که چیزی که احتیاج به اثبات قضایی دارد مادامی که اثبات نشده گفته نشود. کینه ورزی، بدخواهی، تهمت و عیب جویی کار مسلمان اصولگرا نیست. از این کارها دست بردارید بویژه کسانی که شعارش را می دهند بدانند قدرتی که با دروغ، تهمت و فریب کسب شود ما را از نردبان تعالی بالا نمی برد. جلوی روزنامه ها و سایت هایشان را که مملو از تهمت و دروغ است ، بگیرند. ما باید به فرموده رهبری علاوه بر تقوای فردی تقوای جمعی را هم رعایت کنیم و اطرافیانمان را هم در روزنامه ها و سایت های مربوط به خودمان بپاییم که آخرت ما را بر باد ندهند.

اگر واقعا می خواهید جمهوری اسلامی تراز امام(ره) را داشته باشید دست از دروغ، تهمت و فتنه بردارید و بگذارید کارها با روش اسلامی پیش برود. اگر تقوا باشد دروغ، تهمت و افشاگری بی جا هم نخواهد بود. شاید کسی فکر کند می تواند به این مسائل بی توجه باشد و چند عمل مصداقی صحیح انجام دهد اما بداند که در اینصورت این کارها اثری که می خواهیم را نخواهد داشت.

چه در آخر این دولت و چه در ابتدای هر دولتی باید انسان بود و پایبند به اصول اخلاقی. در این صورت است که نتایج بزرگی خواهیم گرفت چرا که تقواو صداقت ملاک عمل بوده است اگر تقوا داشتیم خدا بر عمل ناقص ما  هم به لطف خود نتیجه کامل بار می کند خودش فرمود " یا ایها الذین منوا اتقوالله و قولوا قولا سدیدا // یصلح لکم اعمالکم و یغفر لکم ذنوبکم. . "

سارا کیان

بخش سیاست تبیان