تبیان، دستیار زندگی
بسیاری از همسران برای ازدواج خود برنامه ریزی کرده اند ، در مورد وضعیت مالی ، گذراندن تفریحات و تعداد فرزندان خود به توافق هایی رسیده اند اما هنوز با هم صمیمی نیستند
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همسری منهای صمیمیت


بسیاری از همسران برای ازدواج خود برنامه ریزی کرده اند ، در مورد وضعیت مالی ، گذراندن تفریحات و تعداد فرزندان خود به توافق هایی رسیده اند اما هنوز با هم صمیمی نیستند.

ازدواج بدون صمیمیت

صمیمیت ، باعث آرامش فرد می شود ؛ چون دو فردی که با هم صمیمی می شوند ، تمامی اسرار و رازهای درونی خود را با هم در میان می گذارند و با هم احساس یکپارچگی و یگانگی دارند . پس می توان گفت : صمیمیت ، یکی از شروط لازم برای ارتباط زناشوییِ خوشایند و مطلوب می باشد.

دو فرد صمیمی ،عمیق ترین احساسات ، رویاها ، خواسته ها ، نگرانی ها و شادی های خود را با هم در میان می گذارند و همین امر باعث ایجاد آرامش ، تحکیم روابط و دوستی ها می شود.

بسیاری از همسران برای ازدواج خود برنامه ریزی کرده اند ، در مورد وضعیت مالی ، گذراندن تفریحات و تعداد فرزندان خود به توافق هایی رسیده اند اما هنوز با هم صمیمی نیستند . و وقتی که صحبت از صمیمیت می شود ، اکثر افراد تصور می کنند که منظور صحبت درباره روابط جنسی است . اما صمیمیت با روابط جنسی کاملا متفاوت است . صمیمیت یعنی اینکه باورها و تجربه های خود را با هم در میان بگذارید . هر چه وجوه مشترک بیشتر شوند ، صمیمیت عمیق تر می شود .

همه ما انسان ها در زندگی خود دوستان زیادی داریم اما فقط در کنار برخی از آنها احساس آرامش می کنیم .  هنگامی که با مشکلات فکری و روحی شدید روبرو می شویم ، دوست داریم فقط با  تعداد خاصی از دوستانمان صحبت داشته باشیم . چرا این دوستان باعث آرامش ما می شوند؟؟ اما بقیه این احساس را در ما به وجود نمی آورند ؟؟

بله انسان همیشه در درون خود رازهایی دارد که با بیان آن رازها برای طرف مقابل احساس تخلیه ی روانی و آرامش پیدا می کند اما این رازها را برای همه نمی تواند بیان کند و فقط برای افرادی می تواند بیان کند که با آنها احساس صمیمیت و یکرنگی داشته باشد . تصور کنید از بودن در کنار دوستان صمیمی خود چقدر احساس لذت می کنید . همنشینی با آنها چقدر به شما احساس آرامش می دهد . حال باید رفتار با همسرتان نیز اینگونه باشد . بعد از ازدواج روابط فرد با دوستان دوران مجردی خود به تدریج کمرنگ تر می شود ، مشغله های فکری ، افزایش روابط خویشاوندی و ... همه از عوامل کمرنگ شدن این روابط هستند . اما همسر شما باید بتواند این خلاء فکری را برای شما پر کند . و شما نیز باید بتوانید این خلاء فکری را برای همسرتان پر کنید . یعنی شما باید تکمیل کننده روابط همدیگر باشید .

اگر زن و شوهر بتوانند رازدار همدیگر باشند و بین خود صمیمت ایجاد کنند ، هیچ عاملی نمی تواند در روابط آنها خللی به وجود بیاورد

تصور کنید ! دوستان صمیمی شما اگر ظاهر زیبایی نیز نداشته باشند اصلا برای شما مهم نیست چون با آنها احساس صمیمیت دارید و به آنها علاقه مند هستید . در مورد روابط با همسرتان نیز موضوع به همین صورت است . چهره زیبای او به تدریج برای شما عادی می شود و بعد از چند سال خیلی هم به آن توجه نمی کنید.  اما مهم ، میزان صمیمیت بین شماست . میزان یکرنگی در بیان احساسات و عواطف است که باعث می شود زندگی زناشوییِ رضایت بخشی داشته باشید ، و یا زندگی خود را به یک جهنم تبدیل کنید .

زن و شوهرهایی که با هم اختلافات دارند ، اکثریت آنها صمیمیت را به طور کامل از بین برده اند و افکار و احساسات زن و شوهر هیچگونه نزدیکی به هم ندارند ، خواسته ها و تمایلاتشان از همدیگر پنهان می باشد و در واقع فقط در زیر یک سقف با هم زندگی می کنند و جسمشان در کنار همدیگر می باشد اما فکرشان فرسنگ ها از همدیگر فاصله دارد .

تصور کنید اینگونه زندگی کردن چقدر دشوار است . و از همه مهمتر بهترین لذت فرزندان مشاهده روابط صمیمی بین والدین می باشد . اما این افراد به فرزندان خود نیز ظلم می کنند و از کودکی احساسات ناخوشایند را در آنها ایجاد می کنند.

ازدواج بدون صمیمیت

روانشناسان به این نتیجه رسیده اند که رازها و اسراری که در ذهن ما وجود دارند و ما جرات اظهار کردن آنها را برای دیگران نداریم یکی از بزرگترین عوامل برهم زدن آرامش روانی انسان هستند .افرادی که به راحتی اسرار درونی خود را برای دیگران بیان می کنند معمولا از نظر فکری و روحی آرامش زیادی دارند و و دوستان صمیمی زیادی نیز دارند .

اما اگر شما مایل به اظهار اسرار درونی خود با دیگران نیستید برای رهایی از عقده های روانی و رسیدن به آرامش این اسرار را فقط برای یک نفر یعنی همسرتان بیان کنید . اگر ما بخواهیم برای همیشه این رازها را در درون ذهن خود نگهداریم ، بالاخره از جایی دیگر بروز می کنند و اثرات نامساعد برجای می گذارند.

خداوند بزرگ در قرآن کریم می فرماید « و همسرانی از جنس خودتان برای شما آفریده شده است تا در کنار آنها آرامش بیابید » و یکی از شرایطی که باعث می شود فرد در کنار همسرش به آرامش برسد داشتن احساس صمیمیت می باشد یعنی اینکه خواسته ها و تمایلات درونی خود را با او در میان بگذارید تا به آرامش روانی برسید .

لذا دوران نامزدی خود را بیهوده نگذرانید در این دوران وظایف خطیری بر دوش شماست که یکی از آنها افزایش میزان صمیمیت می باشد حتی الامکان سعی کنید با یکرنگی کامل ، تمایلات ، احساسات و عواطف خود را برای همدیگر بیان کنید و هر قدر عواطف واحساسات مشترک خود را بیشتر تقویت کنید میزان صمیمیت شما بیشتر خواهد شد .

سرور حاجی سعید

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط: 

زناشویی در برهوت اعتماد

موانع صمیمیت بین ما

بگو که دوستم داری

موانع صمیمیت بین ما

زن و شوهر سنتی یا مدرن

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.