تبیان، دستیار زندگی
بخش قرآن تبیان روزانه به ارائه مطالب کاربردی و به روز از معارف و مفاهیم قرآن می‌پردازد و امکانات جامع و متنوعی در این بخش وجود دارد؛متن کامل قرآن کریم به همراه جستجو و 6 تفسیر و ترجمه به 11 زبان، ترتیل کامل قرآن با صدای سه قاری ممتاز ایرانی و مصری و ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زهرا منسومی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بهتر از آنچه فکر کنید به شما جزا می‌دهد

دبیر بخش قرآن تبیان در نمایشگاه قرآن

دبیر بخش قرآن


بخش قرآن تبیان روزانه به ارائه مطالب کاربردی و به روز از معارف و مفاهیم قرآن می‌پردازد و امکانات جامع و متنوعی در این بخش وجود دارد؛متن کامل قرآن کریم به همراه جستجو و 6 تفسیر و ترجمه به 11 زبان، ترتیل کامل قرآن با صدای سه قاری ممتاز ایرانی و مصری و زندگی‌نامه منتخبی از قاریان،  دانشنامه موضوعی قرآن، معجم الفاظ و قاموس قرآن کریم، امکان جستجو موضوعات و عبارات قرآنی،دسترسی به کتابخانه قرآنی به منظور استفاده از کتب مفید در زمینه قرآنی و دسترسی به درس‌هایی از قرآن حجة‌الاسلام قرائتی. خانم اجلال، 25 ساله، متولد تهران، دانشجوی کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث و دبیر بخش قرآن تبیان. خانم اجلال در بیست و نهمین روز نمایشگاه قرآن میزبان بازدیدکنندگان غرفه تبیان بودند.

همکاری شما با تبیان از چه سالی آغاز شد و در چه بخش‌هایی فعالیت داشته‌اید؟

بنده همکاری خود را در سال 89 با تبیان آغاز کرده‌ام در ابتدا که بخش دین و اندیشه بدون تفکیک بخش‌های متعدد بود در این بخش همکاری خود را شروع کرده و بعد از تفکیک این بخش به بخش‌های جزئی‌تر کار خود را به طور اختصاصی‌تر در بخش قرآن ادامه دادم و هم اکنون دبیر بخش قرآن بوده و افتخار دارم که ساعات زیادی از روزم را در این بخش سپری کنم همچنین بنده در بخش‌های اخلاق و عرفان اسلامی، مهدویت و اعتقادات شیعه نیز به عنوان کارشناس مطالبی را ارائه می‌دهم که انشاالله مثمر ثمر برای مخاطبین عزیز بوده باشد.

به طور کلی توضیح دهید در بخش قرآن به چه موضوعات و مطالبی می‌پردازید؟

مطالب و موضوعات بخش قرآن به چند گروه تقسیم می‌شود: متن کامل قرآن کریم به 11 زبان همراه با 6 تفسیر، قاموس قرآن، معجم الفاظ قرآن، دانشنامه موضوعی قرآن، ترتیل قرآن با صدای 3 قاری مشهور. در بخش مقالات نیز به موضوعات قرآنی و آنچه که مورد نیاز کاربران است پرداخته می‌شود.

درباره کارشناسانی که در بخش قرآن مطلب ارائه می‌کنند توضیح دهید؟

به حمدالله همکاران خوب و متعهد و تحصیل کرده‌ای با این بخش همکاری می‌کنند که بنده به نام برخی از این عزیزان اشاره می‌کنم ولی این به این معنا نیست که همکاران این بخش به این اسامی ختم می‌شوند. از آقایان می‌توانم به پیشگر، رستگار صفت، بهشتی اشاره کنم که هر 3 همکار در سطح خارج حوزه می‌باشند وآقای ادریسی که در سطح 3 حوزه هستند، از خانم‌ها نیز می‌توانم به اسفندیاری، خالکی، خندابی اشاره کنم که این دوستان هم در مقطع کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث هستند و با این بخش همکاری می‌کنند.

در این بخش سعی شده است تا به شبهات قرآنی که برای جوانان مطرح است پاسخ داده شود. به آیاتی که متشابه بوده و در ظاهر برای همه‌ی افراد واضح و روشن نیست پرداخته شود. سعی می‌شود شبهاتی که دشمنان و بیگانگان پیرامون قرآن مطرح می‌کند را پاسخ دهیم و برای کاربران به شکل مستدل بیان و مطرح کرده و رفع شبهه نماییم. آیاتی که برای عموم افراد به ظاهر با یکدیگر تعارض دارند را مطرح کرده و مورد بررسی قرار می‌دهیم

برای تهیه مطلب در این بخش با چه مشکلاتی مواجه هستید؟

خدا را شکر در این بخش مشکل خاصی نداریم. همیشه ابتدا خود و بعد به دوستان متذکر شده‌ایم که سعی شود در این بخش با یک نیت خالص کار شود تا انشاء الله مورد رضایت خداوند واقع شود و خود قرآن راهگشای ما باشد. سعی می‌کنیم از تکرار مکررات، موضوعات و مطالب تکراری اجتناب کنیم، مطالب را با قلمی سلیس و روان و موضوعات کاربردی برای مخاطبین ارائه دهیم.

چه موضوعاتی به طور شاخص برای ارائه مطلب مد نظر شما هستند؟

در این بخش سعی شده است تا به شبهات قرآنی که برای جوانان مطرح است پاسخ داده شود. به آیاتی که متشابه بوده و در ظاهر برای همه‌ی افراد واضح و روشن نیست پرداخته شود. سعی می‌شود شبهاتی که دشمنان و بیگانگان پیرامون قرآن مطرح می‌کند را پاسخ دهیم و برای کاربران به شکل مستدل بیان و مطرح کرده و رفع شبهه نماییم. آیاتی که برای عموم افراد به ظاهر با یکدیگر تعارض دارند را مطرح کرده و مورد بررسی قرار می‌دهیم.

از نظر شما از چه موضوعاتی تا کنون در این بخش غفلت شده است؟

سعی کرده‌ایم که از موضوعی نگذریم و به همه‌ی ابعاد بپردازیم ولی از آنجایی که قرآن دریای عمیقی است و انسان با رسیدن به هر لایه‌ای از آن احساس تشنگی بیشتری احساس می‌کند. مسلم است که هنوز لایه‌های نشناخته‌ای از قرآن باقی مانده که به آن پرداخته نشده است. امیدواریم خداوند لیاقت و ظرفیت شناخت لایه‌های عمیق‌تر قرآن را به ما و همه‌ی بندگان عنایت بفرماید.

دبیر بخش قرآن

چقدر به نظراتی که کاربران برای مطالب تان ثبت می‌کنند اهمیت می‌دهید؟

سرمایه‌ی اساسی هر بخش نظر کاربران آن بخش است. ما هم به این سرمایه‌ی ارزشمند بسیار اهمیت می‌دهیم. برای ما بسیار راهگشا بوده و هست. امیدواریم که کاربران عزیز بیش از بیش ما را با دادن نظرات ارزشمندشان در این امر مهم یاری کنند.

از کاری که در این بخش انجام می‌دهید چقدر رضایت دارید؟

از این که توفیق پیدا کرده‌ام و در بخش قرآن (کتاب زندگی ساز) فعالیت می‌کنم و بخش اعظمی از ساعات روزانه‌ام را با قرآن و مطالب قرآنی سرو کار دارم بسیار خوشحالم و از این بابت از خداوند سپاسگزارم. امیدوارم که این گذراندن وقت بتواند راهگشای زندگی خود و دوستان و مخاطبین عزیز باشد.

کدام آیه از قرآن در زندگی شما تاثیر گذار تر بوده است؟

همان طور که می‌دانیم همه‌ی آیات قرآن کریم نور بوده و راهگشای زندگی است اما 2 آیه از قرآن کریم است که در زندگی بنده بسیار تاثیر گذار بوده است یکی آیه‌ی 110 سوره کهف «قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِّثْلُكُمْ یُوحَى إِلَیَّ أَنَّمَا إِلَهُكُمْ إِلَهٌ وَاحِدٌ فَمَن كَانَ یَرْجُو لِقَاء رَبِّهِ فَلْیَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا وَلَا یُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا» و دیگری آیه‌ی 38 سوره‌ی نور «لِیَجْزِیَهُمُ اللَّهُ أَحْسَنَ مَا عَمِلُوا وَیَزِیدَهُم مِّن فَضْلِهِ وَاللَّهُ یَرْزُقُ مَن یَشَاء بِغَیْرِ حِسَابٍ».

به نظر شما برگزاری هر سال نمایشگاه‌هایی مانند نمایشگاه قرآن کریم را تا چه اندازه در نشر معارف قرآنی و دینی موثر می‌دانید؟

به نظر بنده خود برگزاری این نمایشگاه‌ها فی‌نفسه می‌تواند کارساز و مفید باشد اما مهم چگونگی برپایی آن است. برپایی نمایشگاه قرآن به روش کنونی که هزینه‌ی بسیار زیادی را به خود اختصاص داده می‌تواند بازتاب‌های بهتری داشته باشد که انشاء الله مسئولین به این امر توجه بیشتری داشته باشند.

** تیتر مطلب برگرفته از ترجمه آیه ٣٨ سوره نور می باشد.

مصاحبه: مونا ناصرپور

بخش روابط عمومی تبیان