تبیان، دستیار زندگی

از کجا بفهمیم بینی‌مان شکسته؟

رایج‌ترین علل شکستگی بینی ناشی از ضربه به بینی است که ممکن است در اثر حوادثی مانند تصادف، آسیب‌های ورزشی و یا مشاجره به وجود آید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زهره لطیفی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 شکستگی بینی ، شکستن بینی،


بخشی از بینی از غضروف و بخش دیگر آن از استخوان تشکیل شده است. هر گونه شکستگی و ترک خوردگی در قسمت استخوانی بینی را شکستگی بینی می گویند.

 

شکستگی بینی جزء شایع‌ترین شکستگی‌های صورت محسوب می‌شود.

 

علل شکستگی بینی

1- طبق آمار، دعوا و مشاجره یکی از علل اصلی شکستگی‌های بینی است. لذا از گلاویز شدن با دیگران و از ضربه زدن به صورت فرد مقابل اجتناب کنید.

 

2- علت مهم دیگر در شکستگی‌های بینی، عدم رعایت نکات ایمنی در موتور سواری است. لذا موتورسواران حتما باید از کلاه کاسکت استفاده کنند و تمامی نکات ایمنی و را حین موتور سواری رعایت کنند.

 

3- علت مهم شکستگی بینی در کودکان، افتادن از بلندی است. لذا والدین کودکان، مخصوصا کودکانی که تازه راه افتادند و نوپا هستند، باید جوانب احتیاط را خیلی رعایت کنند.

 

علایم شکستگی بینی

- احساس درد در ناحیه بینی: بعد از هر گونه آسیب بینی، اگر درد بینی برای مدت طولانی ادامه داشت، به شکستگی بینی مشکوک شوید. این درد ممکن است بر روی سینوس‌های صورت نیز اثر کند و آنها را نیز دردناک سازد.

 

- کبود شدن بینی: کبودی از علایم مهم شکستگی بینی است، زیرا در اثر شکستن بینی، عروق خونی این ناحیه آسیب می‌بینند.

 

- ورم بینی: ورم به خاطر آسیب دیدن رگ های ناحیه بینی رخ می‌دهد.

 

- کبودی اطراف چشم: معمولا ورم و کبودی زیر چشم های فرد ایجاد می‌شود و حالتی را به نام چشم راکونی ایجاد می‌کند.

 

- کج شدن بینی

در صورتی که به شکستگی بینی خود مشکوک شدید، حتما به پزشک مراجعه کنید تا قبل از التیام خود به خودی و کج شدن بینی، بینی‌تان با اصول صحیح و به حالت طبیعی جوش بخورد

 

- خون دماغ شدن: یک علامت مهم شکستگی بینی، خونریزی از بینی است. برای متوقف کردن خونریزی بینی، باید فرد به سمت جلو خم شود و با استفاده از پنبه و یا پارچه، بینی خود را فشار دهد تا خونریزی متوقف شود.

 

- اشکال در تنفس از راه سوراخ های بینی: نفس کشیدن سخت از راه بینی، از دیگر علائم شکستگی بینی  است. فرد آسیب دیده به محض داشتن هر گونه مشکل در نفس کشیدن باید به پزشک مراجعه کند.

 

- در صورت وجود شکستگی بینی، موقع دست زدن به بینی صدایی ایجاد می‌شود که ناشی از شکستگی استخوان‌هاست. این صدا شبیه به صدایی است که از مالیدن چند تار مو بین دو انگشت دست ایجاد می‌شود.

 

راه‌های تشخیص شکستگی بینی

1- معاینه بینی: فرد آسیب دیده مورد معاینه پزشک متخصص گوش و حلق و بینی قرار می‌گیرد. پزشک متخصص با استفاده از ابزارهایی، سوراخ بینی را باز می‌کند تا قسمت های داخلی بینی را بررسی کند. معمولا این معاینه دردناک می‌باشد.

 

2- عکسبرداری با اشعه ایکس: پزشک متخصص ممکن است برای بررسی دقیق تر، عکسبرداری با اشعه x را تجویز کند.

 

3- سی تی اسکن: بسته به شرایط بیمار، آزمون سی تی اسکن نیز انجام می‌گیرد تا بررسی دقیق تری از سر و صورت و بینی فرد آسیب دیده انجام گیرد.

 

چگونه از شکستگی‌های بینی پیشگیری کنیم؟

1- از مصرف مواد مخدر و الکل و روان گردان پرهیز کنید، زیرا با مصرف اینگونه مواد، افراد کنترلی بر اعمال و حرکات خود ندارند و ممکن است آسیب‌های بسیاری از جمله شکستگی بینی را برای خود ایجاد کنند.
 

2- استفاده از کلاه ایمنی برای موتور سواران و رعایت قوانین ایمنی، توصیه می‌شود.

 

3- استفاده از کمربند ایمنی در تمامی مدتی که روی صندلی خودرو نشسته اید، توصیه می‌شود.

 

4- والدین کودک به خصوص کودکان نوپا باید بیشتر مراقب کودکان خود باشند تا از جایی نیفتند.

 

5- کودکان روی صندلی کودک در اتومبیل سوار کنید و کمربند آنها را حتما ببندید.

 

6- در حین انجام حرکات ورزشی، تمام نکات ایمنی را رعایت کنید.

 

7- هنگام شنا کردن در استخر از شوخی کردن با دوستان اجتناب کنید و هنگام راه رفتن در کنار استخر بسیار مراقب باشید، زیرا معمولا اطراف استخر بسیار لیز می باشند و باید احتیاط کرد.

 

هشدار

شکستگی‌های بینی معمولا ظرف مدت 20 روز التیام پیدا می‌کنند و بی سر و صدا بهبود می یابند. در صورت عدم مراجعه به پزشک، این شکستگی به شکل غیر طبیعی جوش می خورد و به کج شدن دائمی بینی منجر می‌شود که علاوه کاهش زیبایی بینی و صورت فرد، مشکلات تنفسی و سینوسی دائمی را تا آخر عمر برای فرد ایجاد می‌کند.

 

 پس در صورتی که به شکستگی بینی خود مشکوک شدید، حتما به پزشک مراجعه کنید تا قبل از التیام خود به خودی و کج شدن بینی، بینی تان با اصول صحیح و به حالت طبیعی جوش بخورد و بهبود یابد.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.