تبیان، دستیار زندگی
زن و شوهر نسبت به هم حقوق فراوانی دارند که با رعایت آنها زندگی شیرین می شود و اگر نسبت به آنها بی تفاوت باشند، زندگی شان با وجود داشتن امکانات و شرایط مناسب باز هم گویی چیزی کم دارد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : ندا داودی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آموزش اینترنتی زن‌داری


زن و شوهر نسبت به هم حقوق فراوانی دارند که با رعایت آنها زندگی شیرین می شود و اگر نسبت به آنها بی تفاوت باشند، زندگی شان با وجود داشتن امکانات و شرایط مناسب باز هم گویی چیزی کم دارد.

آموزش اینترنتی زن‌داری

رابطه ی زن و شوهری باید بر پایه ی محبت متقابل باشد اما این بدین معنی نیست که حقوق هم را رعایت نکنند و مدام از طرف مقابل توقع چشم پوشی و گذشت داشته باشند.

در دین ما همانطور که به ازدواج تأکید شده است برای بعد از ازدواج هم نکاتی را به همسران گوشزد می کند تا با هم بودنشان به خاطر اشتباهات و نادیده گرفتن نیازهای طرف مقابل، به تنهایی تبدیل نشود.

خداوند در قرآن در سوره مبارک بقره آیه 187، زنان را لباس مردان و مردان را لباس زنان معرفی کرده است. لباس دارای ویژگی هایی است از جمله: پوشاننده ی عیوب است.

در برابر سرما و گرما از انسان محافظت می کند و زینت بخش نیز می باشد. زن و شوهر نیز می توانند چنین باشند به شرطی که اصول زندگی را رعایت کنند.

اصلاً تأکید دین ما به ازدواج به خاطر این است که با ازدواج مناسب هر دو نفر به آرامش می رسند.

در سوره روم آیه 21 آمده است که: و از جمله نشانه های خدا این است که برای شما از جنس خودتان همسرانی آفرید تا در کنارشان آرامش یابید و میان شما الفت و رحمت برقرار ساخت.

اما برای آرامش یافتن کارهایی به ما توصیه شده است. از جمله:

نیکی به همسر: از مهم ترین موارد نیکی به همسر اظهار محبت به وی است.

امام علی (علیه السلام) در وصیت به محمد حنفیه فرمودند: به راستی که زن ریحانه است و قهرمان نیست پس در هر حال با وی مدارا کن و همراهی نیکو داشته باش تا زندگی ات باصفا گردد. (الفقیه ج4)

امام صادق (علیه السلام) فرمودند: بر شوهر در تعامل با همسرش سه چیز ضروری است: موافقت با وی تا موافقت و محبت و میل او را به خود جلب کند؛ خوش اخلاقی با وی و دلبری از او با آراستگی ظاهر در نگاهش و گشایش در زندگی برای او (تحف العقول، ص 323)

نیکی به همسر بزرگترین فایده اش، داشتن آرامش در زندگی و بهره مندی از یک ارتباط خوب بر پایه ی محبت است که هم زن و شوهر و هم فرزندان آنها می توانند در چنین محیطی به رشد فردی نیز برسند اما خداوند برای این نیکی پاداشی نیز مقرر فرمودند.

امیرالمومنین (علیه السلام) می فرمایند: روزی رسول خدا بر ما وارد شد و فاطمه کنار دیگی نشسته بود و من عدس پاک می کردم. فرمود: ای اباالحسن! گفتم: لبیک یا رسول خدا! فرمود: از من بشنو و من سخن نمی گویم مگر از جانب پروردگارم. هیچ مردی نیست که همسرش را در خانه یاری دهد مگر اینکه برای او عبادتی فراوان از روزه و شب زنده داری به شمار می آید. (جامع الاخبار ص 102)

اما نیکی کردن و توجه به همسری مهربان و دلسوز  و خوش اخلاق کار مشکلی نیست حال اگر زنی بدخلق بود، دیگر این وظیفه از عهده ی مرد برداشته شده است؟

برای داشتن یک خانواده ی موفق ابتدا باید رابطه ی زن و شوهر باهم خوب باشد تا بتوانند فرزندان خوبی تربیت کنند.شما در قدم اول باید یک شوهر خوب باشید تا بتوانید که پدر خوب هم بشوید .پس همه ی تلاش تان را بکنید

رسول خدا فرمودند: هر مردی که بر بداخلاقی همسرش برای خدا شکیبایی کند خدا بر صبر وی در هر بار پاداشی همانند پاداش صبر ایوب در برابر بلایا، داده خواهد شد (ثواب الاعمال، ص 287)

یعنی اگر همسر مردی، بداخلاق بوده و غرغر زیادی می کند، اگر مرد تحمل کرده و با او مدارا کند خداوند به این مدارا، پاداش می دهد.

برای داشتن یک خانواده ی موفق ابتدا باید رابطه ی زن و شوهر باهم خوب باشد تا بتوانند فرزندان خوبی تربیت کنند.شما در قدم اول باید یک شوهر خوب باشید تا بتوانید که پدر خوب هم بشوید .پس همه ی تلاش تان را بکنید. وقتی رابطه تان با همسرتان گرم شد ، آنوقت خودتان هم لذت می برید.

ندا داوودی

بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع احادیث : کتاب مفاتیح الحیات

مطالب مرتبط:

اصلاح همسر به اصلاح نکردن اوست

مشارکت حتی در حل اختلاف

زناشویی با چاشنی احساس

کپسول هایی برای زندگی مشترک

معجزه ای آشنا در زناشویی

سکوی پرتابی برای همسرم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.