تبیان، دستیار زندگی
حال که با سطوح مختلف آموزش الکترونیکی تا حدی آشنا شدیم سعی داریم کاربرد این مقوله را در زمینه های دیگر تا حدی توسعه دهیم و بحثی که قصد توضیح و تبیین آن را داریم مربوط به مقوله گردشگری است...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گردشگری و آموزش الکترونیکی

گردشگری از طریق اینترنت را می توان گردشگری همسو با فن آوری اطلاعات نیز تعبیر کرد که چندی از رونق آن نیز نمی گذرد.

گردشگری و آموزش الکترونیکی

گردشگری الکترونیکی:

حضور در دنیای مجازی در حقیقت مشاهدات صوتی و تصویری از دنیای واقعی است که امکان سفر و استفاده از جاذبه های طبیعی گردشگری بدون حضور فیزیکی در آن مکان را فراهم می کند و شرایط را برای کسانی که قصد سفر به این مناطق را دارند و یا کسانی که از این امکان محرومند را فراهم می کند.

دور دنیا در هشتاد روز ژول ورن امروزه با استفاده از سایت های موزه ها و اماکن تاریخی امکانپذیر شده است.

گردشگری و آموزش الکترونیکی

نکته جالب این که بعضی از پایگاه های دولتی دوربین های خود را به سرزمین مجازی متصل کرده اند به طوری که با این دوربین می توان شهرها را به صورت online  مشاهده کرد و حتی عکس یادگاری گرفت و بسیاری از این طریق به مشاهده موزه های بزرگ جهان می پردازند و از سایت های اینترنتی آن ها برای دریافت اطلاعات استفاده می کنند و حتی رزرو بلیط هواپیما و هتل و جشنواره های فرهنگی، ورزشی و هنری با این رفتار سازمانی الکترونیکی میسر شده است.

گردشگری و آموزش الکترونیکی

از آن جایی که فرایندهای مربوط به این نوع گردشگری کاملا به صورت الکترونیکی و با استفاده از فن آوری اطلاعات انجام می شود اگر قرار باشد دولت ها این نوع گردشگری را برای افراد فراهم کنند باید امکاناتی را فراهم کنند ما در زیر روستایی را در نظر گرفته ایم که اگر به این امکانات مجهز شود چه اتفاقی برای روستا و ساکنان آن خواهد افتاد که در زیر به چند مورد اشاره می کنیم :

1. فراهم کردن اینترنت پرسرعت و با کیفیت بالا برای روستائیان (که شامل خدمات نرم افزاری و سخت افزاری لازم برای برقراری ارتباط می باشد)

2. به وجود آوردن محیط های یادگیری الکترونیکی همگانی برای روستائیان (با استفاده از این روش می توان آموزش مجازی را در هر زمان و هرمکان برای گردشگران ترتیب داد و نیازی به حضور فیزیکی این افراد نمی باشد و می توانند از طریق اینترنت به این کلاس ها دسترسی داشته باشند و کاربرد این روش بیش تر نصیب افرادی می شود که قبلا از این تسهیلات بی بهره بوده اند.)

3. بهره بردن از فعالیت اقتصادی توسط افراد (که اگر این فن آوری در روستاها استفاده شود روستائیان برای فروش محصولات خود می توانند از این ابزار استفاده کنند و به معرفی محصولات خود پرداخته و بدون واسطه و مستقیم اقدام به فروش محصول خود نمایند.)

4. دسترسی به خدمات شهری برای روستائیان (توسط این سامانه روستائیان می توانند به امکانات شهری دسترسی داشته باشند و برای کارهای اداری، پرداخت قبوض و عملیات بانکی و ... می توانند از این فرایند بهره ببرند.)

5. افزایش درآمد برای خانواده های روستایی (از طریق این فرایند روستاییان خود می توانند از طریق اینترنت اقدام به جذب و پذیرش گردشگران بکنند و امکانات اقامت را برای گردشگران فراهم کنند و از خدمات گردشگری روستایی این مناطق نیز بهره بگیرند.)

6. نشر فرهنگ و آداب و رسوم روستایی (از طریق محیط مجازی می توان به تبلیغ و توسعه آداب و رسوم بومی ایل ها و اقوام روستایی پرداخت که در گذر زمان در حال فراموش شدن هستند.)

گردشگری و آموزش الکترونیکی

از این شیوه تا به حال در کشورهای بسیاری استفاده شده است که از آن جمله تورنتو ، چین ، تایپه و ... است در ایران نیز اقداماتی در این زمینه انجام شده است.

در سال 1379 به پیشنهاد پروفسور علی اکبر جلالی موضوع شهر الکترونیک مطرح گردید و بنا بود که اولین شهر الکترونیکی ایران در منطقه آزاد کیش دائر شود در سال 1381 پروژه شهر الکترونیک مشهد به عهده دانشگاه علم و صنعت گذاشته شد و پس از آن اقدامات پراکنده ای درباره شهرهای الکترونیک کرج، شیراز و اکباتان در رسانه ها در حال بررسی است.

اما پروژه ای که به ثمر نشست و نتایج آن قابل مشاهده شد در روستای الکترونیکی شاهکوه بود که اولین نمونه در گردشگری الکترونیکی روستایی ایران بود. در توضیح آن می توان گفت که روستایی واقع در البرز مرکزی است و با شهرهای گرگان و شاهرود ارتباط ریلی و زمینی دارد.

اولین روستای الکترونیکی ایران مورد توجه بسیاری از رسانه های داخلی و خارجی قرارگرفت به طوری که از دانشگاه ویرجینیا در پیامی به دکتر جلالی گفته شد که سایت شاهکوه از سایت های معروف جهان است و بسیاری تمایل دارند از کالاهای شاهکوه خریداری نمایند و کتاب و موسیقی شاهکویی در لیست بزرگترین فروشگاه اینترنتی جهان قرار گرفته است.

در سال 1379 مخابرات روستای چهار باغ افتتاح شد و اتصال به شبکه اینترنت مقدور گردید و به عنوان اولین روستای الکترونیکی ایران مورد توجه بسیاری از رسانه های داخلی و خارجی قرارگرفت به طوری که از دانشگاه ویرجینیا در پیامی به دکتر جلالی گفته شد که سایت شاهکوه از سایت های معروف جهان است و بسیاری تمایل دارند از کالاهای شاهکوه خریداری نمایند و کتاب و موسیقی شاهکویی در لیست بزرگ ترین فروشگاه اینترنتی جهان قرار گرفته است.

همین طور که از متن بالا بر می آید نقش آموزش الکترونیکی را در جای جای به کار گیری این صنعت می توان مشاهده کرد و امید است که در این زمینه اطلاع رسانی بهتری شود تا شاهد رشد هر چه بیش تر در این زمینه باشیم چرا که در زمینه اشتغال زایی نقش پررنگ تری به خود می گیرد.

مرکز آموزش الکترونیکی موسسه تبیان

تهیه: فائزه خاموشی - تنظیم: یگانه داودی