تبیان، دستیار زندگی
یك ورزشكار حرفه‌ای تنیس می‌تواند در هنگام سرویس زدن، توپ را با تندی پرتاب كند. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مقدمه مكانیك

مقدمه مكانیك

یك ورزشكار حرفه‌ای تنیس می‌تواند در هنگام سرویس زدن، توپ را با تندی 200 km/h پرتاب كند. در مقابل توپ بیس بال به ندرت به تندی 150 km/h می‌رسد. چگونه می‌توانیم دلیل تفاوت این دو تندی را بیان نماییم؟

برای مشاهده فیلم کلیک کنید.

مقدمه مكانیك

در این فصل شما خواهید آموخت كه چگونه تندی توپ را به جرم و نیرو وارده به آن مرتبط نمایید. همچنین قادر خواهید بود دانسته‌ها و تحلیل‌های خود را به انواع مختلف حركت‌ها گسترش دهید. شما خواهید دید كه در ورزش هاكی چگونه نیروی اصطكاك (روی یخ) روی تندی اثر می‌گذارد. در ادامه این فصل خواهید توانست انرژی و توان ورزشكار را با نیروی اعمال شده به توپ و حركت آن مرتبط كنید.

به مطالعه حركت اجسام و نیروهای وارد بر آن ها "مكانیك" گفته می‌شود. شما در ابتدا، تحلیل حركت را مستقل از نیروی وارد بر جسم (عامل حركت) بررسی می‌كنید. این شاخه از مكانیك "سینماتیك" نامیده می‌شود.

برای مشاهده فیلم کلیک کنید.

اولین بار در سال ١٦٠٥، گالیله به شكل ریاضی موضوع حركت را مورد بررسی قرار داد. كاری كه تا قبل از آن محدود به یكسری گفتگوهای فلسفی بود. وی در بررسی‌های خود به دقت به نیروها و عوامل مؤثر بر حركت توجّه نمود.

كار گالیله توسط اسحاق نیوتن، در سال ١٦١٦، ادامه یافت. به این شاخه از مكانیك كه در بررسی حركت به نیرو و عوامل مؤثر بر آن نیز توجّه دارد "دینامیك" می‌گویند.

مطالعه نیروهایی كه به یك جسم ساكن وارد می‌شود بخش دیگری از مكانیك است كه به آن "استاتیك" می‌گویند.

اكنون كه با مفاهیم كلی مبحث مكانیك آشنا شدید مناسب است این موضوع را از دیدگاه تاریخی نیز بررسی نماییم. پس با ما در درس بعدی همراه باشید.


مرکز یادگیری سایت تبیان - تهیه: مجید محسنی

تنظیم: مریم فروزان کیا