تبیان، دستیار زندگی
مرور و بررسی برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی، نقد آثار برتر تاریخ سینمای ایران و جهان، مقالات آموزشی تئاتر و سینما
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زهرا منسومی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مورد قضاوت قرار گرفتن سخت است

دبیر بخش سینما و تلویزیون تبیان در نمایشگاه قرآن

دبیر بخش سینما و تلویزیون در نمایشگاه قرآن


آخرین اخبار سینما و تئاتر ایران و جهان را در بخش سینما و تلویزیون تبیان بخوانید. مرور و بررسی برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی، نقد آثار برتر تاریخ سینمای ایران و جهان، مقالات آموزشی تئاتر و سینما و امکان مشارکت کاربران در نقد؛ همه در بخش سینما و تلویزیون تبیان. آقای مجتبی شاعری، 35 ساله، متولد تهران، لیسانس مدیریت و برنامه ریزی آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی، نمایش نامه و فیلم نامه نویس، دبیر سرویس ادبی مجله نقش نو و دبیر بخش سینما و تلویزیون تبیان. آقای شاعری بیست و چهارمین روز نمایشگاه قرآن در غرفه تبیان به معرفی بخش سینما و تلویزیون پرداختند.


همکاری شما با تبیان از چه سالی آغاز شد و در چه بخش‌هایی فعالیت دارید؟

از آبان ماه 1390 همکاری من با تبیان آغاز شد و در حال حاضر در بخش سینما و تلویزیون و بخش ادبیات مشغول به فعالیت هستم.

به طور کلی توضیح دهید در بخش سینماو تلویزیون به ارائه چه نوع مطالبی می‌پردازید و چه فعالیت‌هایی دارید؟

اخبار روز سینما و تئاتر ایران و جهان، نقد فیلم و نمایش‌های روی صحنه، مقالات آموزشی برای علاقه مندان به سینما و تئاتر.

درباره کارشناسانی که در بخش سینما و تلویزیون مطلب ارائه می‌کنند توضیح دهید؟

گروه نویسندگان و منتقدین بخش سینمای تبیان از میان نویسندگان و منتقدین انتخاب شده اند که سابقه ی مشخصی در مطبوعات و نشریه‌های سینمایی کشور دارند علاوه بر منتقدین گروهی از کسانی که با بخش سینمای تبیان همکاری می‌کنند از عوامل اجرایی سینما، تئاتر و تلویزیون تبیان هستند. از جمله این افراد می‌توان آقای مسعود عجمی را معرفی کرد که بیش از 14 سال است به طور تخصصی در زمینه سینما مشغول به فعالیت هستند. ایشان به عنوان کارگردان، مدیر برنامه‌ریزی، بازیگر و عکاس در فیلم و سریال‌هایی مانند مظفرنامه، ابراهیم خلیل الله، سال‌های مشروطه، کیمیاگر، عمارت فرنگی، اخراجیها و ... همکاری داشته اند.

برای تهیه مطلب با چه مشکلاتی مواجه هستید؟

مهم‌ترین مشکلی که در هر کاری قابل تصور است، تولید مطالب به صورتی است که از جامعیت و پختگی مناسبی برخوردار باشد، برای هر کسی که در تولید خبر یا محتوی علمی فعالیت دارد، بدون تردید سخت‌ترین قسمت کار، تصور این مفهوم است که مورد قضاوت اهل فن قرار خواهد گرفت.

در بخش سینما و تلویزیون چه موضوعات شاخصی برای ارائه مطلب مد نظر شما هستند؟

سینما و تلویزیون یا هر گونه هنر، برای تاثیر گذاری در جامعه تنها به مفهوم مجرد آن قابل بررسی نیست، برای جامعه‌ای که ارزش‌های الهی، مختصات روابط انسانی و مولفه‌های نظام مدنی را می‌سازد، هنر، یک مدیوم فرهنگی برای ارتقاء شاخصه‌ی الهی، واژه‌ی انسانی است، هنر برای جامعه ی مکتبی، تامین سرگرمی یا لذت زیبایی شناسانه نیست، هنر در خدمت اعتقادی است که مثل ارکان دیگر سازنده‌ی جامعه برای رسیدن به یک هدف مشخص باشد. طبیعی است که در تبیان هم رویکرد و سمت و سوی هر نقد و تحلیلی منطبق با اصول و ارزش‌های مکتبی و انقلابی باشد.

از نظر شما به چه مطالب و موضوعاتی تا کنون در این بخش پرداخته نشده است؟

در حد امکان و مجال طرح موضوعاتی که پیش بینی می‌شود مورد نیاز و هم علاقه ی کاربران باشد به بخش‌های مربوط به سینما و تئاتر و تلویزیون پرداخته شده است.

هر فیلمی که این مفهوم امید به زندگی را در جریان یک زندگی واقعی نشان دهد بدون آن که به ورطه‌ی شعارزدگی بیفتد، یک فیلم ارزشی محسوب می‌شود

چقدر به نظراتی که کاربران برای مطالب تان ثبت می‌کنند اهمیت می‌دهید؟

ویژگی کار فرهنگی، شبیه آن چه در تبیان صورت می‌گیرد در همین است که شاید برای رسانه‌های نوشتاری سنتی این امکان وجود نداشته باشد. امکان اظهار نظر کاربران، منجر به ایجاد یک ضرورت برای تولیدکنندگان محتواست و با توجه به همین نظرات زمینه‌ی اصلاح در مطالب ایجاد می‌شود.

از کاری که در بخش سینما و تلویزیون انجام می‌دهید چقدر رضایت دارید؟

میزان رضایت از کارهایی که در ارتباط مستقیم با مخاطب است به میزان استقبال و رضایت همان مخاطبان بستگی دارد. طبیعی است که در دوره‌هایی که استقبال کاربران از محتوای بخش سینما بیشتر بوده این رضایت شخصی هم ایجاد می‌شود.

دبیر بخش سینما و تلویزیون در نمایشگاه قرآن

درباره سینمای دینی توضیح دهید، تعریف شما از سینمای دینی چیست؟

قاعدتاً در مفاهیمی که بسیاری از کارشناسان در مورد آن تعاریف شخصی دارند و اجماع نظر وجود ندارد ارائه تعریف و مدل شخصی، نوعی رفتار غیر علمی و غیر کارشناسی خواهد بود. از قضا در مورد مولفه های سینمای دینی اجماع مشخصی وجود ندارد، بسیاری از اهالی سینما ژانر مستقلی برای سینمای دینی قائل نیستند. شاید با اغماض سینمای معناگرا یا سینمایی که به ارزش‌های انسانی نزدیک باشد را در حوزه‌ی سینمای دینی در نظر گرفت، اما باز هم گستره‌ی این حوزه را شامل نمی‌شود.

به نظر شما چه کارهای شاخصی تا کنون در زمینه سینمای دینی صورت گرفته است؟

سینمای دینی در ایران با مفهوم سینمای دینی در خارج از ایران تفاوت‌های اساسی دارد. برای مخاطبان سینما شاید فیلم‌هایی که رویکرد تاریخی مذهبی داشته باشند، بیشتر در حافظه ثبت شده باشد. که از این نظر بیشترین فعالیت در سریال سازی باشد. اگر خواسته باشیم که مصداقی‌تر به این سوال جواب داده باشیم باید به فیلم فرانچکو از سینمای ایتالیا و روز واقعه و یک تکه نان از سینمای ایران اشاره کرد.

کیفیت سریال‌های امسال ماه مبارک رمضان چه از نظر پرداختن به مفاهیم اخلاقی و دینی و چه از جهت رعایت اصول روایی مدیوم تصویری چون تلویزیون، چندان قابل توجه نیست

به چه نوع فیلم‌هایی بیشتر علاقه‌مند هستید؟

هر فیلمی که در رعایت اصول دراماتیک، موفق باشد خواه در هر ژانر و گونه‌ای قرار بگیرد، مورد توجه مخاطب و حتی علاقه‌مند ویژه‌ی سینما خواهد بود.

سه فیلم ایرانی مورد علاقه خود را نام ببرید.

وقتی قرار باشد فقط سه فیلم را انتخاب کنی، نهایتا به خیلی از فیلم‌هایی که به همان اندازه علاقه مندی جفا می‌شود؛ با این حال در سینمای ایران، هامون، یک تکه نان و بازمانده فیلم‌های کاملی هستند.

به نظر شما یک فیلم ارزشی چه شاخصه‌هایی دارد؟

این با توجه به مفهوم زندگی برای هر کس فرق می‌کند آن چه باعث حیات انسان می‌شود امکانات رفاهی اجتماعی یا حتی قانون مداری شهروندی نیست. امید به زندگی، امید به اعتقادات باعث پیشرفت انسان می‌شود هر فیلمی که این مفهوم امید به زندگی را در جریان یک زندگی واقعی نشان دهد بدون آن که به ورطه‌ی شعارزدگی بیفتد، یک فیلم ارزشی محسوب می‌شود.

سریال‌هایی که در ماه رمضان از تلویزیون پخش می‌شود را می‌بینید؟ کدامیک را مناسب‌تر و جذاب‌تر می‌بینید؟

طبیعی است که حتی در صورت علاقه‌مند نبودن به فیلم‌ها یا سریال‌ها، با توجه به نیاز کار در حوزه‌ی مطبوعات و نقد باید فیلم‌ها و سریال‌ها را دنبال کنیم اما در مورد سریال‌های مناسبتی تا حدودی این شرایط فرق می‌کند، مانند ماه مبارک رمضان نظم اجتماعی و شخصی زندگی‌ها، افراد خانواده را بیشتر در کنار هم قرار می‌دهد و این فرصت و اقبال برنامه‌های مناسبتی است. با این وجود کیفیت سریال‌های امسال ماه مبارک رمضان چه از نظر پرداختن به مفاهیم اخلاقی و دینی و چه از جهت رعایت اصول روایی مدیوم تصویری چون تلویزیون، چندان قابل توجه نیست شاید به جهت دنبال کردن داستانی که هر شب که قسمتی از آن پیش می‌رود، قابلیت پیگیری داشته باشد، اما تاریخ مصرف داراست و شاید به غیر از این ایام، لطف دوباره دیدنش را از دست بدهد. اما با این وجود مجموعه‌ای ابیزودیک شاید برای شما اتفاق بیفتد از استانداردهای بهتری نسبت به بقیه‌ی سریال‌ها برخوردار است.

برگزاری هر ساله نمایشگاه‌هایی مثل نمایشگاه قرآن کریم رو تا چه حد در نشر معارف قرآنی و دینی موثر می‌دانید؟

قرآن و برکات آن در شمار اعداد و در مقام معنایی واژگانی نیست که بشر آموخته، با این حال از این اقیانوس بیکران برای هر کس امکان بهره مندی وجود دارد، نمایشگاه قرآن هم به تبع ماهیت وجودی و آسمانی قرآن می‌تواند مشمول همین برکات باشد، اما شاید ملموس‌ترین دست آورد چنین نمایشگاهی در دلگرمی اقشار مومن جامعه به هم سویی نهادهای فرهنگی و دولتی با آرمان‌های مذهب و انقلاب‌شان باشد. نمایشگاه قرآن، یاد آور همان اصولی است که ملت ایران را تبدیل به امت اسلامی کرده است.

مصاحبه: مونا ناصرپور

بخش روابط عمومی تبیان