تبیان، دستیار زندگی
موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان که در بیستمین نمایشگاه بین المللی قران کریم در بخش رسانه های دیجیتال حضور داشت توانست با ارائه فعالیت های این موسسه هر چه بیشتر و بهتر در برابر بازدید کنندگان ظاهر شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : هومن بهلولی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معرفی سایتی جذاب + هدیه رایگان

ابوالقاسم شکوری

موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان که در بیستمین نمایشگاه بین المللی قران کریم  در بخش رسانه های دیجیتال حضور داشت توانست با ارائه فعالیت های این موسسه هر چه بیشتر و بهتر در برابر بازدید کنندگان ظاهر شود.

یکی از بخش هایی که در این غرفه به بازدید کنندگان اطلاعات خاصی را منتقل می کرد بخش شبکه تخصصی این موسسه است.

«برای معرفی همه دستاوردهای شبکه تخصصی قرآن به فضایی بیشتر، تبلیغات مۆثرتر و هم‌افزایی رسانه‌های دیگر نیازمندیم.»این پاسخ ابوالقاسم شکوری مسئول شبکه تخصصی قرآن کریم تبیان به این سوال است که استقبال بازدید کنندگان از این دوره از نمایشگاه چگونه بوده است؟

- لطفا در خصوص شبکه تخصصی قرآن تبیان به طور کامل توضیح دهید.

بسم الله الرحمن الرحیم. چنانکه مستحضرید تار جهان‌گستر اینترنت، این معجزه قرن بیستم،  محیطی است با محدودیت‌های خاص. همه‌ی داده‌های انتشاریافته و دسترس‌پذیر در این شبکه جهانی، لزوماً مناسب، غنی و حتی اخلاقی نیستند. به دیگر سخن، اینترنت به همان اندازه که فرصت است تهدید هم هست. کشورهای مختلف با عطف توجه به این مسئله، کوشیده‌اند در راستای هدایت سازمان‌یافته‌ی منابع اینترنتی، طرح‌هایی ملی و فراگیر ارائه کنند.  بر این اساس، تبیان نیز به عنوان یک موسسه پیشتاز در عرصه فرهنگی، اقدام به راه‌اندازی زیرساخت سراسری شبکه اینترانت نموده که از مجرای این شبکه،  بستری امن و سالم با دسترسی سهل‌الوصول و کم‌هزینه برای عموم کاربران به خدمات و اطلاعات انبوهی از پایگاه‌های تحت پوشش فراهم شده است؛ به عنوان مثال، تا کنون انبوهی از پایگاه‌های قرآنی جهان اسلام به گونه‌ای سازمان‌یافته، روی این بستر قرار گرفته‌اند که در کنار خدمات و اطلاعات منحصر به فرد مجموعه تبیان، مفهوم شبکه تخصصی قرآن را شکل بخشیده‌اند.

سال 89 که این شبکه نورانی راه اندازی شد، بیشتر روی شناسایی و معرفی پایگاه‌های قرآنی، وارد کردن آدرس وبی این پایگاه‌ها در شبکه اینترانت تبیان، و یکپارچه‌سازی فعالیت‌های قرآنی بخش‌های مختلف تبیان تمرکز داشتیم اما اکنون با تحقق این مهم، هدف غایی‌مان طراحی و ایجاد یک وب‌سایت جامع قرآنی است که با تولید محتوای غنی، در کنار معرفی خدمات قرآنی سایر وب‌سایت‌های تحت پوشش، بتواند نیازهای عمده جامعه قرآنی را پاسخ‌گو باشد؛ نمی‌دانم در این راه چقدر رهین توفیق بوده‌ایم؟ اما با مطالعه فراگیر پایگاه‌های قرآنی فعال در عرصه مجازی، می‌توانیم ادعا کنیم که کمتر پایگاهی تا کنون توانسته است چنین مجموعه‌ای گسترده از انواع داده‌های قرآنی اعم از محتوای مکتوب ( مقاله، دانشنامه، کتابخانه و...)، صوتی و چندرسانه‌ای را با رویکرد اطلاع‌رسانی، تعاملی و آموزشی در اختیار کاربر قرار دهد.

- آیا در شبکه تخصصی قرآن فرزندان کوچک مان هم می‌توانند عضو شوند و استفاده کنند؟

شبکه قرآن بر خلاف شبکه کودک، در عین حال که یک درگاه مستقل قرآنی است یکی از زیرسایت‌های سایت تبیان به شمار می‌رود و طبیعی است که سیستم عضوگیری مستقل از سایت تبیان ندارد. اگر چه پاره‌ای از محتوای موجود در شبکه قرآن(آیات مصور همراه با شرح صوتی) مناسب رنج سنی کودک و نوجوان است اما جامعه هدف و بیشتر سرمایه‌گذاری ما معطوف به کاربران سنین بالاتر است.

- کدام بخش از شبکه تخصصی قرآن تبیان بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

طبق بازخوردی که از مطالعه‌ی میزان آمار بازدید و رفتارشناسی مخاطبان به دست آورده‌ایم به ترتیب مقالات تولیدی، تراجم و تفاسیر شش‌گانه و همین‌طور اصوات و نغمات قرآنی بیشتر مورد اعتنا و اقبال کاربران بوده و هست.

- شما از کدام بخش شبکه قرآن استفاده می‌کنید؟

با توجه به اینکه علاوه بر مدیریت و نظارت، بر حسب وظیفه و علاقه،  تولید و تأمین بخشی از محتوا نیز بر عهده بنده است، از بخش‌های مربوط به تفاسیر مرجع، بانک مقالات و کتابخانه، دانشنامه موضوعی آیات و قاموس الفاظ قرآنی بیشتر استفاده می‌کنم.

- در خصوص نرم‌افزار "الحان تبیان" توضیح دهید؟

این نرم افزار نوید و هدیه‌ای است به هنرجویان فن اصیل تلاوت قرآن که نسخه‌ی همراه آن با همکاری دفتر خدمات ویژه تل