تبیان، دستیار زندگی
بیستمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم که در مرداد سال جاری برگزار شد توانست با فعالیت ها و طرح های جدید و نو در زمینه قرآنی موفق تر از سال های پیش ظاهر شود و با کارنامه ای درخشان به کار خود پایان دهد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اختتامیه بیستمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

اختتامیه

بیستمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم که در مرداد سال جاری برگزار شد توانست با فعالیت ها و طرح های جدید و نو در زمینه قرآنی موفق تر از سال های پیش ظاهر شود و با کارنامه ای درخشان به کار خود پایان دهد.

اختتامیه بیستمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم که با حضور حجت الاسلام حمید محمدی ، مهندس ضرغامی، گروهی از مسئولین کشوری و لشگری ، اهالی رسانه ، در سالن شبستان اصلی روز سه شنبه 24 مرداد سال جاری برگزار شد.

این اختتامیه با سرود جمهوری اسلامی ایران و تلاوت آیاتی از کلام الله مجید  توسط قاری برجسته کشورمان حامد شاکرنژاد ، شروع و با پخش صحبت هایی از حجت الاسلام و المسلمین جوادی آملی ادامه یافت .

حجت الاسلام و المسلمین در صحبت های خود به استقبال مردم از این نمایشگاه اشاره کرد و افزود : جای حق شناسی و قدردانی دارند برادران و خواهرانی که با توجه به گرمای هوا و روزه دار بودن به خوبی از این نمایشگاه استقبال کردند.

در ادامه این جلسه از کلیه مدیران ، مسئولان ، استادان، حافظان، حاملان قرآن کریم که با سعی و تلاش شبانه روزی خود در هرچه زیبا تر و معنوی تر و بهتر برگزار شدن این نمایشگاه تلاش کردند تشکر شد.

در این اختتامیه کلیپی زیبا از اولین فعالیت های برای برپایی این دوره از نمایشگاه قرآن کریم تا روز پایانی پخش شد که بااستقبال مردم مواجه شد.

خطیب اول این اختتامیه حجت الاسلام حمید محمدی معاون قرآنی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود، وی با قدردانی از زحمات کسانی که در بهتر برگزار شدن این نمایشگاه فعالیت داشتند، گزارشی جامع در خصوص فعالیت های این دوره از نمایشگاه را ارائه کرده و افزود: ما در این دوره از نمایشگاه 40 بخش فعال و پر کار و 10 بخش جدید داشتیم و همچنین 360 نشست علمی و 200 محفل علمی با ارائه مطالب قرآنی را برگزار کرده ایم .

همچنین وی از حضور 46 ناشر خارجی و 206 ناشر داخلی در نشر مکتوب خبر داد و افزود: در این دوره از نمایشگاه 40 کشور در بخش بین المللی فعالیت داشتند و 30 اثر فاخر قرآنی نیز در این دوره رونمایی شد .

محمدی در خصوص بخش های دیگر نمایشگاه گفت: 42 طرح چادر در بخش حجاب و عفاف در معرض دید بازدید کنندگان قرار گرفت، که استقبال خوبی نیز از سمت بانوان محجبه از این طرح ها بعمل آمد.

وی از بیش از 10000 نفر که در کتابت قرآن کریم شرکت داشتند خبر داد و گفت : 300 مشاور مذهبی در حوزه تهران، قم، مشهد، اصفهان  در این نمایشگاه حاضر شدند.

حجت الاسلام محمدی در بخش رسانه های دیجیتال به حضور 100 غرفه برای معرفی محصولات موسسات اشاره کرد و افزود: 300 نرم افزار جدید نیز در این بخش ارائه شده و 32 جشنواره ملی قرآنی را نیز در این دوره معرفی کرده ایم.

معاون قرآنی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به این نکته که 300 نمایشگاه قرآنی در کشور برگزار می کنیم گفت: ما در تلاشیم تا بتوانیم نمایشگاه های قرآنی سیار را در مناطق محروم کشور راه اندازی کنیم.

حجت الاسلام محمدی از رکورد جدیدی که این دوره از نمایشگاه کسب کرده است خبر داد و افزود: در این دوره از نمایشگاه قرآن کریم  5/2 میلیون نفر بازدید کننده شرکت کردند که رکورد جدیدی است و در نمایشگاه نوزدهم که استقبال بسیار هم خوب بود استقبال 200/2 میلیون نفر بود و این کسب رکورد جدید به دلیل محتوای غنی و تلاش بی وقفه رسانه های مختلف است ، همچنین دلیل دیگر این استقبال را می توان این مورد عنوان کرد که نمایشگاه تفرج گاه معنوی مردم بود زیرا از نظر مکانی، زمانی و موضوع در بهترین شرایط قرار دارد و همه ی قسمتهای نمایشگاه از حقانیت حضرت حق نشان دارد ، وجود هنر های نمایشی، معلمان، حافظان و قاریان قرآن در نمایشگاه به جذابیت های نمایشگاه افزوده است.

معاون قرآنی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از ورود در دهه سوم نمایشگاه قرآن کریم خبر داد و گفت : در اختتامیه نمایشگاه بیستم قرآن کریم ما وارد دهه سوم برگزاری این نمایشگاه می شویم و امید واریم بتوانیم با توجه به مثلث قرآنی یعنی معرفت قرآنی، ایمان قرآنی و عمل قرآنی دهه فرهنگ سازی قرآنی را در کشور رغم بزنیم.

مهندس ضرغامی که با معاونین همراه در اختتامیه بیستمین نمایشگاه قرآن کریم حضور یافتند و در سخنرانی خود گفت: از خدا می خواهم تا اخلاق قرآنی را به ما عنایت بفرماید: خلق و خوی قرآن یک چیز برجسته و برتر است واینکه خلق و خویمان قرآنی شود برایمان بسیار مهم است.

در ادامه اهدای جوایز و تقدیر از آثار منتخب پژوهشی در حوزه علوم قرآنی و رونمایی از 5 اثر قرآنی بعمل آمد که

برنده اول: نظریه تفسیر متن از حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمد واعظی ، برندگان دوم : زبان قرآن و مسائل از حجت الاسلام محمد باقر سعیدی روشن ، جریان شناسی تفاسیر فقهی از دکتر علی ناصریان و... ، برندگان سوم : معرفت شناسی وحی از سید محمد عارف امینی، مبانی امامیه در تفسیر قرآن از دکتر علی راد ، بودند.

گفتنی است در این مراسم پرچم قمر منیر بنی هاشم ابوالفضل العباس (ع) که از ابتدا در نمایشگاه قرار داشت ، رنگ و بوی دیگری به مراسم داد و با توجه به زلزله آذربایجان در مراسم اختتامیه بیستمین نمایشگاه قرآن کریم از زلزله زدگان آذربایجان نیز یاد شد، مراسم با برگزاری نماز جماعت مغرب و اعشا و افطار به پایان رسید.

گزارش: مونا ناصرپور

تنظیم: هومن بهلولی