تبیان، دستیار زندگی
كدام حیوان زنده بزرگترین تخم را دارد؟ البته شترمرغ ! تخم این حیوان، دو هزار برابرِ كوچكترین تخم كه متعلق به مرغ مگس خوار است، حجم دارد. این تخم، به طور متوسط 18 سانتی متر طول و 15 سانتی مترعرض دارد و وزن آن بین 2/1 تا 2 كیل...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا می دانید كه...

كدام حیوان زنده بزرگترین تخم را دارد؟

البته شترمرغ ! تخم این حیوان، دو هزار برابرِ كوچكترین تخم كه متعلق به مرغ مگس خوار است، حجم دارد. این تخم، به طور متوسط 18 سانتی متر طول و 15 سانتی مترعرض دارد و وزن آن بین 2/1 تا 2 كیلو گرم است، یعنی تقریباً به اندازه 22 تخم مرغ معمولی. اگر بتوانید حدود 2 ساعت برای آب پز شدن آن صبر كنید، پشیمان نخواهید شد ؛ زیرا چنین تخمی به راحتی 10 نفر را سیر خواهد كرد. تخم شترمرغی كه آسیب ندیده باشد، می تواند وزن یك انسان بالغ را تحمل كند. اما بزرگترین تخم، در مقایسه با اندازه بدن، متعلق به پرنده ای به نام "كیوی" است كه در استرالیا زندگی می كند. جثه كیوی، تقریباً به اندازه یك مرغ است، اما تخمی كه می گذارد، یك چهارم بدنش وزن دارد.

خطرناك ترین ولتاژ چیست ؟

آنچه در بدن اثر می كند و باعث مرگ می شود، جریان است. جریانی كه از بدن می گذرد، برای عبوراز سوی بافتها با مقاومت الكتریكی زیادی مواجه می شود. این فرآیند ، بلایی سربافتها می آورد كه از آن برای اعدام با صندلی الكتریكی استفاده می شده است. مقاومت در برابر جریان، بدن را گرم می كند و به نوعی آن را می پزد. اما بیشتر مرگهایی كه بر اثر برق گرفتگی رخ می دهد، حاصل مختل شدن ضربان قلب به وسیله الكتریسیته است. ضربان قلب، با پالسهای الكتریكی گره های سینوسی قلب تنظیم می شود. جریان الكتریسیته خارجی، توازن ظریف و حساس لازم را برای ضربان منظم و پایداری قلب به هم می زند. اگر این روند برای مدتی طولانی ادامه یابد، قلب دیگر به حالت عادی باز نمی گردد و دچار انقباض های  نامنظم بطنی می شود كه برای گردش منظم خون بی فایده است. بدون خون، مغز دچار كمبود اكسیژن شده و می میرد . در این فرآیند ولتاژ نقشی ندارد، اما مانند هر جای دیگر ، بدون وجود اختلاف پتانسیل الكتریكی با ولتاژ بین 2 نقطه یك جسم، هیچ جریانی در كار نخواهد بود. به عبارت دیگر، ولتاژ باعث ایجاد جریان و جریان موجب مرگ می شود. ولتاژ های بالا به دلیل ایجاد جریان های شدید در بدن خطرناك ترند.

با این حال، بعضی منابع ولتاژ بالا بی آزارند. مولد " وان دو گراف آزمایشگاهی" یا فندكهای گاز خانگی می توانند ولتاژهایی حدود چند هزار ولت تولید كنند. اما چون این الكتریسیته ساكن است و به عبارتی، الكترون های درگیر ماجرا كه توان جاری شدن دارند، كم اند، دست زدن به این وسایل باعث می شود جریانی اندك در مدت زمان بسیار كوتاه از بدن بگذرد.

در روز نباید روی برگ گیاهان آب پاشید ؟

پاشیدن آب ، روی برگ گیاهی كه در معرض تابش آفتاب قرار دارد، باعث ایجاد لكه ها و نقطه های قهوه ای رنگ روی آن می شود. دلیل آن هم واضح است: آب روی برگ، به شكل قطره درمی آید واین قطرات، اگر زیر تابش مستقیم خورشید باشند، مانند عدسی عمل كرده و نور خورشید را روی برگ متمركز می كنند و باعث سوختن موضعی آن می شوند.