تبیان، دستیار زندگی
لامپ‌های کم مصرف در صورت استفاده نادرست احتمال به جا گذاشتن عوارض و آسیب‌های پوستی، چشمی و مسمومیتی بسیار زیادی دارند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لامپ‌های کم‌مصرف هم خطراتی دارند


لامپ‌های کم مصرف در صورت استفاده نادرست، احتمال به جا گذاشتن عوارض و آسیب‌های پوستی، چشمی و مسمومیتی بسیار زیادی دارند.


لامپ کم مصرف

هرچند استفاده از لامپ‌های فلورسنت مهتابی و نسل جدیدشان که به کم‌مصرف معروفند، به دلیل عمر بیشتر و صرفه اقتصادی گسترده‌تر شده، هنوز بسیاری از افراد با خطرات استفاده نادرست از آنها آشنایی ندارند.

لامپ‌های کم مصرف در صورت استفاده نادرست، احتمال به جا گذاشتن عوارض و آسیب‌های پوستی، چشمی و مسمومیتی بسیار زیادی دارند. اگر نمی‌دانستید، خوب است بدانید:

کارشناسان انجمن پوست بریتانیا متوجه شده‌اند لامپ‌های کم‌مصرف سبب تسریع ابتلا به سرطان پوست، سرگیجه و میگرن به ویژه در بیماران مبتلا به صرع می‌شود. اگر پوست حساسی دارید، بیش از دیگران در معرض آسیب این لامپ‌ها قرار دارید.

لامپ‌های کم‌مصرف سفید و مهتابی را حتما با مخلوطی از رنگ‌های زرد و خورشیدی تلفیق کنید تا آسیب‌های چشمی کمتری داشته باشد.

لامپ مشمول اجرای استاندارد اجباری است. از خرید و استفاده از انواع غیراستاندارد که ضرر بیشتری دارد خودداری کنید؛ حتی اگر ارزان‌تر است، برای سلامتی‌تان گران تمام می‌شود.

توصیه شده که لامپ‌های کم‌مصرف برای گرفتن بیشترین بهره نوری به صورت آویز نصب و استفاده شوند، نه ایستاده و رو به‌ بالا.

در لامپ‌های فلورسنت، الکترون‌های خارج شده از الکترودهای گداخته با اتم‌های جیوه تصادم کرده، سبب تابش اشعه فرابنفش می‌شود و پرتوهای فرابنفش به پوست و چشم شما آسیب می‌زند.

تکه‌های ریز و پودر شده لامپ‌های کم‌مصرف مهتابی را با نوار چسب‌های عریض یا گذاشتن و برداشتن پیاپی دستمال مرطوب پاک کنید. آنها را با جارو کردن (برقی یا دستی) جمع نکنید. این کار باعث پخش سم جیوه می‌شود

این لامپ‌ها حاوی مقادیری جیوه هستند. جیوه در هوا به بخاری سمی تبدیل می‌شود. به هیچ وجه لامپ‌های کم‌مصرف و لامپ‌های گازی مبتنی بر تخلیه الکتریکی را نشکنید و از نزدیک آنها عبور نکنید.

در کشورهای پیشرفته در صورت شکستن این لامپ‌ها، باید بلافاصله با مراکز آتش‌نشانی و مبارزه با سموم محیط‌زیست تماس گرفت و کمک خواست.

در صورت شکستن لامپ‌های کم‌مصرف مهتابی، جیوه به‌شکل پودری ریز پخش می‌شود. در این صورت برای به حداقل رساندن خطرات آن، ابتدا به سرعت در و پنجره‌ها را باز کنید. افراد و حیوانات خانگی باید طی 15 تا 20 دقیقه‌ای که تهویه هوا صورت می‌گیرد، از محل دور باشند.

پس از آن بینی و دهان را پوشانده، تکه‌های بزرگ‌تر حباب شکسته را بدون تماس دست، با تکه‌ای مقوا یا خاک‌انداز یا دستکش ضخیم بردارید و درون ظروف شیشه‌ای یا کیسه پلاستیکی محکم و بدون درز و پارگی قرار دهید.

تکه‌های ریز و پودر شده را با نوار چسب‌های عریض یا گذاشتن و برداشتن پیاپی دستمال مرطوب پاک کنید. آنها را با جارو کردن (برقی یا دستی) جمع نکنید. این کار باعث پخش سم جیوه می‌شود.

دستمال را برای استفاده مجدد نشویید و آن را در کیسه یا ظرف شیشه‌ای گذاشته، در آن را محکم با چسب ببندید و بلافاصله از محیط زندگی دور کنید.

غیر از مزایای بسیار، حتما مراقب اثرات مضر ناشی از استفاده طولانی مدت یا نادرست این لامپ‌ها مثل خستگی، از دست رفتن تمرکز، ابتلا به آب‌ مروارید، ایجاد کک‌ و مک و احتمالات سرطانی باشید.

بخش سلامت تبیان


منبع : جام جم

مطالب مرتبط:

لامپ کم مصرف هم ضررهایی دارد

لامپ‌ كم مصرف را دائما روشن نگذارید

قطعات شکسته لامپ ها سمی اند

لامپ های سفید در ایجاد لکه های پوستی موثرند

لامپ‌های رشته‌ای به موزه‌هامی‌پیوندند!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.