تبیان، دستیار زندگی

بیماری‌های عفونی بعد از زلزله شایع می‌شوند

بلایای طبیعی مثل زلزله، نه تنها درد و رنج خاص خود را دارد، بلکه بعد از مدت زمان کوتاهی پس از آن، با شیوع بیماری‌های عفونی و واگیردار مواجه می‌شویم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زهره لطیفی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بیماری‌های عفونی بعد از زلزله


به راحتی و تنها با کمی آموزش می‌توان از بیماری‌های عفونی که پس از زلزله شایع می‌شوند، پیشگیری کرد. متاسفانه بسیاری از هم وطنان ما اطلاعات کافی در این زمینه ندارند.

 

همچنین بعد از زلزله، به دلیل هرج و مرج و استرس و اضطرابی که برای بازماندگان پیش می آید، چگونگی مدیریت بیماری‌های عفونی از کنترل خارج می‌شود و مشکلات بسیاری را پدید می‌آورد.

 

می‌توان با رعایت نکات زیر از شیوع بیماری‌های عفونی جلوگیری کرد. البته لازم به ذکر است که قبل از وقوع حادثه باید  این موارد را یاد گرفت تا در مواقع بحرانی و حساس بتوان از آنها بهترین استفاده را نمود:

 

- رعایت نکات بهداشتی در چادرها : بازماندگان از حوادث طبیعی، پس از وقوع حادثه به پناهگاه مثل چادرهای اسکان انتقال داده می‌شوند که ممکن است مدت اقامت افراد در آنجا به طول بینجامد.

بیماری‌های عفونی به سرعت در پناهگاه‌ها منتقل می‌شوند، زیرا این افراد با مشکلات بهداشتی نظیر دسترسی کم به سرویس بهداشتی و حمام روبرو هستند. همچنین به دلیل از بین رفتن تمام خانه و زندگی با مشکلات دیگری نظیر نداشتن لباس کافی، امکان کم شستشوی لباس و دفع زباله روبرو می‌شوند. بنابراین بیماری‌های عفونی واگیردار مانند اسهال و استفراغ و عفونت‌های تنفسی و انواع سرماخوردگی در این مکان ها به راحتی منتقل می‌شوند. بنابراین افرادی که مجبور به استفاده از این چادرها می‌شوند باید تا حد امکان نکات بهداشتی را رعایت کنند تا احتمال ابتلا به بیماری‌های عفونی کم شود.

افراد آسیب‌دیده از بلایای طبیعی باید نسبت به مصرف آب هوشیار باشند و تنها از آب‌هایی که به سلامت آن مطمئن هستند استفاده آشامیدنی کنند

 

- رعایت نکات مهم بهداشتی هنگام استفاده از آب‌ها: آلودگی آب آشامیدنی و آب مصرفی برای شستشوی ظروف و لباس‌ها یکی از مهمترین مشکلات مردم آسیب دیده از بلایای طبیعی مثل زلزله می‌باشد.

زمین لرزه می‌تواند قطع لوله کشی آب‌ها در شهرها و روستاها شود و آب‌ها را آلوده کند و همین امر سبب گسترش بیماری‌های عفونی شود. باکتری‌ها و انگل‌ها وارد آب آلوده می‌شوند و اگر به مصرف انسان‌ها برسند از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شوند. همچنین به دلیل دفع اشتباه زباله‌ها، در این زمان آب مصرفی افراد به انواع زباله‌ها و مدفوع های حیوانی و انسانی آلوده می‌شود.

- این نکته نیز حایز اهمیت است که خطر ابتلا به انواع خاصی از بیماری‌های عفونی پس از یک حادثه طبیعی مثل زلزله، در یک منطقه با مناطق دیگر فرق می کند، مثلا شیوع بیماری‌هایی نظیر وبا و حصبه در کشورهای کشورهای پیشرفته بسیار کم است، ولی همین بیماری‌ها در کشورهای در حال توسعه تعداد زیادی قربانی می گیرد.

 

- عوامل بیماری زا مانند انگل، ویروس و باکتری می‌توانند پس از حوادث طبیعی سبب بیماری‌های عفونی شوند. این میکروب‌ها در آب‌های راکد بیشترند و سبب بروز بیماری می‌شوند.

 

- اگر می‌خواهید آبی را بنوشید، ولی مطمئن نیستید سالم است یا نه، ابتدا آن را کاملا بجوشانید. سپس آن را بنوشید یا در پخت غذا استفاده کنید.

 

- اگر از غذاهای بدون بسته بندی و روباز استفاده می‌کنید، حتما آنها را گرم کنید و بعد بخورید.

 

- اگر طی حادثه طبیعی زخمی شده‌اید، در اسرع وقت زخم خود را ضدعفونی کنید و یا با مراجعه به تیم‌های امدادی زخم خود را به پزشک تیم نشان دهید تا کمک های اولیه برای زخم شما انجام گیرد.

بعد از رفتن به توالت حتما دست های خود را با آب و صابون بشویید. قبل از مصرف غذا نیز دست های خود را بشویید

 

همچنین می‌توانید جای زخم را با آب گرم شستشو دهید تا از ابتلا به بیماری‌های عفونی پیشگیری کنید.

- متاسفانه پس از وقوع زلزله، اجساد بی شماری در زیر آوارها مدفون می‌شوند که مدتی طول می کشد تا از زیر آوارها خارج شوند و به طور کامل مدفون شوند. دست زدن به اجساد فوت شدگان و پراکنده بودن فوت شدگان در سطح شهر یا روستا، خطرات بی‌شماری از جمله شیوع بیماری‌های عفونی را به همراه دارد که افراد باید مراقب باشند که از این محیط ها دور بمانند و افراد مسئول باید سریعا سطح شهر را از وجود اجساد خالی کنند.

 

- نکته بسیار مهم دیگر اینکه افراد باید در نظر داشته باشند که برخی ویروس ها مانند ویروس ایدز، پس از مرگ فرد نیز می‌تواند به دیگران منتقل شود. بنابراین افراد امدادرسان که باید جنازه‌ها را جمع‌آوری کنند، باید این نکته را در نظر داشته باشند. همچنین بیماری سل تا مدت‌ها می‌تواند در جسد زنده بماند و افراد دیگر را نیز آلوده کند.

 

- افراد امدادگر حتما باید از دستکش استفاده کنند و از دست زدن مستقیم به آسیب دیدگان و جنازه‌ها خودداری کنند. همچنین استفاده از تجهیزات دیگر مانند ماسک و لباس مخصوص و عینک نیز توصیه  می‌شود.


مطالب مرتبط:

مطالبی درباره زلزله

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.