تبیان، دستیار زندگی
با توجه به این رویدادهای این شبکه ی اجتماعی باید اذعان داشت که این قبیل شبکه ها در پس ظاهری فریبنده و خوشایند چهره ای وحشتناک دارند؛ از سرقت اطلاعات توسط هکرها و سازمان های جاسوسی تا قتل های زنجیره ای.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از قتل تا زندگی پس از مرگ در فیس بوک


 با توجه به این رویدادهای این شبکه ی اجتماعی باید اذعان داشت که این قبیل شبکه ها در پس ظاهری فریبنده و خوشایند چهره ای وحشتناک دارند؛ از سرقت اطلاعات توسط هکرها و سازمان های جاسوسی تا قتل های زنجیره ای.

فیس بوک

تحقیقات اخیر در آمریکا نشان می ‌دهد که فیس بوک عامل 20 درصد طلاق ‌ها در این کشور بوده است. کانون وکلای آمریکا اعلام کرد که از هر پنج مورد طلاق در آمریکا، یک مورد مربوط به استفاده از شبکه‌ ی اجتماعی فیس بوک توسط زوجین بوده است. این شبکه مضررات فراوانی دارد که به طور روزافزون بر تنوع این مضررات افزوده می شود. در این راستا چندی پیش نیز مردی آمریكایی یک زوج جوان را به دلیل حذف نام دخترش از لیست دوستان خود در فیس بوک به قتل رساند. این زوج پیش از مرگشان، از دختر این مرد به دلیل اذیت ‌های مكررش به پلیس شكایت كرده بودند. آن دو در شكایتشان گفته بودند كه پس از حذف نام این دختر از لیست دوستانشان اذیت ‌های او آغاز شده است.

حفظ خاطرات به شکل دیجیتال

در گذشته می‌ گفتند از کسی که از میان ما می ‌رود، تنها خاطره ‌ای باقی خواهند ماند. امروز با تحولات دنیای مجازی این گفته دیگر معتبر نیست. خانواده‌ ای در آلمان با به روزکردن فیس ‌بوکِ پسرشان پس از مرگ او یادش را زنده نگه می ‌دارند. به گزارشی از دویچه وله (شبکه بین‌المللی آلمانی که به پخش برنامه‌ های رادیویی، تلویزیونی و اینترنتی می ‌پردازد. این شبکه به غیر از زبان آلمانی به 30 زبان دیگر برنامه ‌هایی اجرا می ‌کند.)، کسی که از میان ما می ‌رود، چه بخواهد و چه نخواهد، فیلم‌ ها، گالری ‌های عکس، ایمیل و بسیاری از محصولات دنیای مدرن را از خود به یادگار می‌ گذارد. اگر شخصی در زمان زندگی ‌اش عضو شبکه ‌های اجتماعی بوده باشد، اوضاع پیچیده ‌تر نیز خواهد شد. اما با این انبوه از میراث دیجیتال درگذشتگان چه باید کرد؟ آیا باید این میراث به احترام آن‌ ها از بین بروند و یا اتفاقا به عنوان یادگاری حفظ شوند؟

این قبیل شبکه ها در پس ظاهری فریبنده و خوشایند چهره ای وحشتناک دارند؛ از سرقت اطلاعات توسط هکرها و سازمان های جاسوسی تا قتل های زنجیره ای

خانواده ‌ی "باوم‌ گارتن" در آلمان تصمیم گرفتند‌، مورد دوم را اجرا کند و خاطراتی که از پسرشان در دسترس بود را نگهداری کند. توماس، پسر 22 ساله ‌ی این خانواده سال گذشته در جریان یک حادثه‌ ی رانندگی جان خود را از دست داد. خانواده‌ ی او اما تصمیم به ادامه‌ ی عضویت پسرشان در شبکه‌ های اجتماعی گرفتند و عکس‌ ها و نوشته ‌های او را تا به امروز حفظ کرده ‌اند. پدر خانواده ‌ی "با‌وم‌ گارتن" می‌ گوید: "آن دسته از اعضای فامیل که از درگذشت پسرمان بی‌ اطلاع بودند، پس از این حادثه نیز بر روی صفحه ‌ی او در فیس‌ بوک مطلب می ‌نوشتند. بعد با خود فکر کردیم، بهتر است عکس او را تغییر دهیم و خبر درگذشت پسرمان را در همین صفحه منتشر کنیم." بنا براین بر روی صفحه‌ ی توماس در فیس‌ بوک نوشته شده: "اگر به دنبال من می ‌گردید، من در قلب شما هستم."

فیس بوک

به این ترتیب تمامی عکس‌ ها و فیلم‌ های ویدئویی از توماس در صفحه‌ ی او قابل دسترس است. خانواده ‌ی توماس می ‌گویند، با این ‌که بسیاری از این حادثه مطلع شده‌ اند، بازهم دعوت‌ هایی برای دوستی در فیس ‌بوک برای صفحه‌ ی او ارسال می ‌شود و خانواده هم به شرط شناخت از شخص دعوت‌ کننده ی ‌آن را می ‌پذیرد. با در پیش گرفتن این روند، تاکنون 243 نفر در فیس ‌بوک به جمع دوستان توماس در زمان پس از مرگ او اضافه شده ‌اند. با این حساب دوستی در فیس ‌بوک و دعوت‌ های تازه پس از مرگ اعضای این شبکه‌ ی اجتماعی نیز متوقف نخواهد شد. خانواده‌ ی توماس پست ‌های قدیمی صفحه‌ را نیز پاک نکرده است، تا هر کس علاقه‌ مند است، با جستجو در صفحه‌ ی توماس، از گذشته و علائق او نیز باخبر شود. این اطلاعات برای دوستان جدید توماس که پس از مرگ او با وی دوست می‌ شوند، حتما جالب توجه خواهد بود .با توجه به این رویدادهای این شبکه ی اجتماعی باید اذعان داشت که این قبیل شبکه ها در پس ظاهری فریبنده و خوشایند چهره ای وحشتناک دارند؛ از سرقت اطلاعات توسط هکرها و سازمان های جاسوسی تا قتل های زنجیره ای.

فرآوری : آزاده مرنی

بخش ارتباطات تبیان


منابع: سیتنا / پارسینه