تبیان، دستیار زندگی
نوسانات هر چرخ می تواند به صورت جداگانه باشد و یا نوسانات یک چرخ روی چرخ های دیگر نیز اثر بگذارد بر همین اساس، مدل های مختلف سیستم تعلیق را به سه دسته کلی تقسیم می شوند....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انواع سیستم تعلیق

انواع سیستم تعلیق

مقدمه

خودرو وسیله نقلیه ای است که انسان برای رفع نیازمندی های خود از آن استفاده می کند، یک خودرو از بخش های مختلفی تشکیل شده ایت، این بخش ها عبارتند از :

1-    شاسی و بدنه

2-    سیستم تعلیق

3-    سیستم ترمز

4-    سیستم فرمان

5-    مولد قدرت(مولد)

6-     سیستم سوخت رسانی

7-    سیستم انتقال قدرت

8-    برق خودرو

درمجموعه ای از مقالات، سعی داریم توجه بیشتری به قسمت های مختلف خودرو نماییم. این مجموعه مقالات می تواند برای دانش آموزان و دانشجویان رشته مکانیک خودرو، صنایع اتومبیل و رشته های مشابه مورد استفاده قرار گیرد.

نوسانات هر چرخ می تواند به صورت جداگانه باشد و یا نوسانات یک چرخ روی چرخ های دیگر نیز اثر بگذارد بر همین اساس، مدل های مختلف سیستم تعلیق را به سه دسته کلی تقسیم می شوند.

به طور کلی سیستم تعلیق می تواند به صورت مستقل، وابسته و یا نیمه مستقل باشد که در این مقاله به توضیح مختصری از این سیستم های تعلیق می پردازیم:

سیستم تعلیق مستقل Independent Suspension :

در این مدل، سیستم تعلیق هر چرخ جداگانه و مستقل می باشد، پس هنگامی که به چرخی ضربه ای وارد شود، فقط همان چرخ دچار نوسان می شود و این ضربه و نوسان به چرخ های دیگر منتقل نمی شود.

در  خودروهای سواری، در محور جلو از سیستم تعلیق مستقل استفاده می کنند.

انواع سیستم تعلیق

مزایای سیستم تعلیق مستقل عبارتست از:

1- کم حجم بودن و سواری راحت سر نشینان

2- کاهش جرم فنر بندی نشده ( اتصال اکسل و دیفرانسیل به شاسی سبب افزایش جرم فنر بندی شده می شود و فقط چرخ ها به صورت فنر بندی نشده باقی می ماند. )

3- انطباق بهتر چرخ ها با سطح جاده (چون سیستم تعلیق هر چرخ مستقل است) هنگام شتاب گیری یا ترمز گیری و حتی سر پیچ ها، سطح اتکای هر چرخ با جاده حفظ می شود و این تطابق باعث ایجاد هندسه فرمان بهتر و افزایش قدرت فرمان پذیری و هدایت خودرو می شود.

از معایب سیستم تعلیق مستقل می توان به طراحی پیچیده اتصالات چرخ ها، تنظیم سخت تر زوایای چرخ و هزینه های بالای تعمیر اشاره کرد.

سیستم تعلیق وابسته Dependent Suspension :

در این سیستم تعلیق، اتصال چرخ ها و اکسل به صورت صلب بوده و سیستم تعلیق بین اکسل و شاسی قرار دارد. در سیستم تعلیق وابسته وقتی به یکی از چرخ ها ضربه ای اعمال شود، ارتعاشات ناشی از ضربه به چرخ مقابل هم انتقال می یابد و آن چرخ هم دچار نوسان می شود. این سیستم تعلیق در خودروهای سنگین و محور عقب خودروهای سواری به کار می رود که محور عقب آن ها محرک است استفاده می شود.

انواع سیستم تعلیق

برای وصل کردن اکسل به شاسی به صورت تعلیقی وابسته از فنرهای تخت و گاهی از فنرهای اول استفاده می شود. در مجموع برای اتصال چرخ ها به اکسل از فنرهای قوی که عمل بار آن ها خوب باشد استفاده می کنند. این سیستم تعلیق از استحکام و پایداری مناسبی برخوردار است اما قدرت فرمان پذیری و کیفیت سواری آن کم است زیرا نوسانات ناشی از ضربات وارد به چرخ ها بیشتر به اتاق و سرنشینان منتقل می شود.

سیستم تعلیق نیمه مستقل Semi Independent Suspension :

سیستم تعلیق نیمه مستقل، حالتی ما بین دو نوع سیستم تعلیق وابسته و مستقل دارد نه کاملاً مستقل است و نه وابستگی کامل دارد.

انواع سیستم تعلیق

در سیستم تعلیق نیمه مستقل، چرخ های طرفین با یکدیگر ارتباط دارند ولی این ارتباط کاملاً صلب نیست.

نوسانات یک چرخ تا حدی روی چرخ مقابل اثر می گذارد ولی شدت این تأثیر گذاری به اندازه سیستم های تعلیق وابسته نیست. از این نوع سیستم تعلیق در رنو و پراید استفاده می شود.


مرکز یادگیری سایت تبیان