تبیان، دستیار زندگی
تبیان عربی، دارای بیش از 15000 مقاله و کتابخانه مجازی و غنی می‌باشد. تبیان عربی اولین سایت جامع در زمینه اسلام، گردشگری، فرهنگ، هنر و صنایع دستی به زبان عربی در ایران است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زهرا منسومی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مقابله با وهابیت،اولویت تبیان عربی

دبیر سایت تبیان عربی در نمایشگاه قرآن

دبیر تبیان عربی در نمایشگاه قرآن


تبیان عربی، فضایی مناسب، امن و خالی از هرگونه آلودگی اطلاعاتی برای تمامی افراد با بیش از 15000 مقاله در زمینه‌های علوم قرآنی، معارف اسلامی، خانواده مسلمان و با کتابخانه غنی می‌باشد. به روز بودن اطلاعات فرهنگی، دینی و عقیدتی از ویژگی‌های قابل توجه این سایت است. این سایت اولین سایت جامع در زمینه گردشگری، فرهنگ و تمدن، آثار هنری و صنایع دستی به زبان عربی در ایران است. آقای سیدمرتضی محمدی، 43 ساله، متولد کربلای معلی، لیسانس کامپیوتر از کشور سوریه، دارای سوابق همکاری با مرکز پژوهش صدا و سیما، مجمع جهانی اهل‌البیت، مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، و دبیر سایت عربی تبیان. آقای محمدی در بیستمین روز نمایشگاه قرآن میزبان بازدیدکنندگان غرفه تبیان بودند.

فعالیت سایت عربی تبیان از چه زمانی آغاز شد و شما از کی شروع به فعالیت در این قسمت کردید؟

از سال 1382 که موسسه‌ای با نام موسسه امام رضا (علیه‌السلام) فعالیت داشت من با آن موسسه همکاری می‌کردم که بعد از مدتی به موسسه تبیان پیوست. از ابتدا نیت بر این بود که سایت عربی راه اندازی شود بعد از گذشت یک سال که کارهای اولیه‌ی سایت عربی را انجام دادیم، سایت شروع به فعالیت کرد و از همان زمان فعالیت من در این حیطه آغاز شد.

به صورت کلی درباره سایت عربی تبیان و مطالبی که ارائه می‌کنید توضیح دهید.

سایت تبیان از نظر ساختاری سایتی مذهبی‌ است و بیشترین توجه ما در سایت عربی تبیان معارف اسلامی است که شامل علوم قرآن کریم، سیره ی اهلبیت (علیهم‌السلام)، اخلاق اسلامی، تاریخ و فرهنگ اسلامی، اصول و عقائد امامیه و... می شود.

در درجه اول پرداختن به رفع شبهه از مذهب شیعه مانند (مصحف فاطمه(س)، نهج البلاغه، مهدویت و ...) و برطرف کردن نیازهای شیعیان از قبیل (کتب شیعه، احکام اسلامی، مناظرات شیعه و سنی) و معرفی دشمنان شیعه بخصوص بهائیت و وهابیت بطوریکه یک شیعه بتواند تا حدودی از مذهب و اعتقادات خود در برابر تهاجم فرهنگی بیگانگان دفاع کند از اولویتهای سایت می‌باشد. همچنین اهمیت خاصی به معرفی و شناساندن صحیح تاریخ انقلاب اسلامی و بنیانگذار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی (ره) و دفاع مقدس داده می‌شود و بالاخص در بخش گردشگری و اداب و سنن و تاریخ و ادبیات مردم ایران سایتی جامع و منحصر به فرد است.

البته ناگفته نماند که بخش‌های دیگری هم از جمله خانواده (جوان، کودک، بانوی مسلمان، دانش و زندگی)، مسابقات هفتگی و ارئه جوایز، مصاحبه و خبر، آموزش زبان فارسی، فیلم و گالری های صوتی تصویری و... در سایت کار شده است. و بطور کلی بالغ بر ٢٠٠٠٠ مقاله و کتاب در سایت عربی تبیان داریم.

در مورد کارشناسانی که در سایت عربی فعالیت می‌کنند توضیح می‌فرمایید؟

سیاست سایت عربی این بوده که از تمامی کارشناس‌ها به صورت مستقیم یا غیر مستقیم در تمامی بخش‌ها استفاده کند به طور مثال در بخش معارف اسلامی کارشناسانی داریم که بعضا به صورت افتخاری با ما همکاری می‌کنند البته همواره از مطالب کارشناسان سایت فارسی کمک می‌گیریم و بعد به صورت عربی ترجمه می‌کنیم و در سایت قرار می‌دهیم. به غیر از بنده کارشناس ثابت و بومی دیگر سایت خانم شهرستانی می‌باشند که از اواخر سال 85 همکاری با سایت را آغاز کردند و تاکنون با سایت همکاری می‌کنند.

مسائل معارفی روز دنیا مدنظرمان است در کنار آن هم به مباحثی مثل خانواده مسلمان، به مشکلات فرزندان در غرب، مشکلات بانوان و مسائل روحی و معیشتی و غیره می‌پردازیم و در ارائه مطالب محتوا، منبع و سندیت مطلب بسیار مهم است

فکر می‌کنید برای ارائه مطالب بهتر استفاده از کارشناسان بومی تاثیر بیشتری دارد یا استفاده از نیروهایی که دانش آموخته یا مترجم این زبان هستند؟

این نسبی است اما قطعا استفاده از نیروی بومی خیلی خوب است مشروط بر اینکه از نظر علمی و دانش معلوماتی در سطح خوبی باشند و البته این را هم باید در نظر گرفت که یک فردی که عرب هست مطمئنا آشنایی و احاطه بیشتری نسبت به نیازهای هم زبانان خود دارد و کمبودها و کیفیتها برایش قابل لمس تر است در کل هم نیروی بومی و هم نیروی آکادمی هر دو محسناتی دارند و مکمل یکدیگرند که ما سعی کرده‌ایم که از هر دو استفاده کنیم.

دبیر تبیان عربی در نمایشگاه قرآن

برای تهیه مطلب عربی با چه مشکلات و محدودیت‌هایی مواجه هستید؟

در واقع سایت تبیان عربی بیشتر توجه خودش را به سایت فارسی معطوف کرده است. ما در حال حاضر با مشکلاتی در قسمت صوت و ویدئو که مخاطبان قابل توجهی دارد مواجه هستیم. در مورد خط قرمزها این‌طور نبوده که خط قرمزی را برای ما مشخص کنند خب ما یک سایت مذهبی هستیم و فعالیت‌هایمان منوط به معرفی اهلبیت (علیهم‌السلام) و قرآن و معارف است که ما در فعالیت‌هایمان به آن می‌پردازیم.

در سایت عربی چه موضوعات شاخصی برای ارائه مطلب مدنظر قرار می‌گیرند؟

سایت بیشتر در حوزه‌ی معارف اسلامی و ایران فعالیت می‌کند البته به این معنا نیست که فقط به معارف کلاسیک مثل احکام و غیره بپردازیم مسائل معارفی روز دنیا هم مدنظرمان است در کنار آن هم به مباحثی مثل خانواده مسلمان که به مشکلات فرزندان در غرب و مشکلات بانوان و مسائل روحی و معیشتی و غیره می‌پردازیم و در ارائه مطالب محتوی و منبع و سندیت مطلب بسیار مهم است.

از نظر ما مخاطب حرف اول را می‌زند. زمانی که کاربران برای ما نظر می‌گذارند و سوالی را مطرح می کنند ما این نظرات را بسته به مطلبی که بیان کرده‌اند به کارشناس مربوطه ارجاع می‌دهیم و اگر کارشناس‌ها نتوانستند کمکی کنند در خارج از مجموعه به کارشناس‌های دیگر مراجعه می‌کنیم و تا بتوانیم پاسخ مناسبی را به کاربر ارائه دهیم و می‌توانم به جرات بگویم که تا حالا هیچ سوالی را بدون پاسخ نگذاشته‌ایم و در صورت لزوم ممکن است مطلبی با منابع موثق در سایت قرار دهیم که جواب سوال مورد نظر باشد که این امر به اعتقاد ما باعث مراجعه‌های بعدی و دنبال کردن مطالب توسط کاربر می‌شود

از نظر شما به چه موضوعاتی تاکنون در این سایت پرداخته نشده؟

سایت عربی سعی کرده در حد امکان به دنبال متنوع بودن و جامع بودن موضوعات و مقالات برای گروه‌های سنی مختلف باشد ولیکن به دلیل محدودیت‌هایی کمتر به ورزش که از ضروریات است و می‌تواند مخاطبان زیادی هم داشته باشد پرداخت شده است. دیگر اینکه به علت متقارب بودن زبان عربی و زبان فارسی زمینه استفاده از امکانات سایت فارسی که بسیار گسترده است ممکن است به راحتی و با هزینه و وقت کمتری از سایر زبان‌ها برای سایت عربی فراهم شود که امیدواریم میسر شود.

چقدر به نظراتی که کاربران برای مطالب سایت عربی ثبت می‌کنند اهمیت می‌دهید؟

از نظر ما مخاطب حرف اول را می‌زند. زمانی که کاربران برای ما نظر می‌گذارند و سوالی را مطرح می کنند ما این نظرات را بسته به مطلبی که بیان کرده‌اند به کارشناس مربوطه ارجاع می‌دهیم و اگر کارشناس‌ها نتوانستند کمکی کنند در خارج از مجموعه به کارشناس‌های دیگر مراجعه می‌کنیم و تا بتوانیم پاسخ مناسبی را به کاربر ارائه دهیم و می‌توانم به جرات بگویم که تا حالا هیچ سوالی را بدون پاسخ نگذاشته‌ایم و در صورت لزوم ممکن است مطلبی با منابع موثق در سایت قرار دهیم که جواب سوال مورد نظر باشد که این امر به اعتقاد ما باعث مراجعه‌های بعدی و دنبال کردن مطالب توسط کاربر می‌شود.

از کاری که در بخش سایت عربی تبیان انجام می‌دهید چقدر رضایت دارید؟

در حقیقت چون بنده از ابتدای فعالیت سایت حضور داشتم نمی‌توانم بگویم تا چه حد رضایت دارم و کار چقدر موفق بوده است در حقیقت رضایت بنده به میزان موفقیت در کارم بستگی دارد و این را باید از افرادی که خارج از مجموعه بوده‌اند سوال بفرمایید در همین حد بگویم که بعد از سایت فارسی تبیان سایت عربی بیشترین مخاطب را دارد.

به نظر شما برگزاری هرساله نمایشگاه‌هایی مثل نمایشگاه قرآن کریم رو تا چه حد در نشر معارف قرآنی و دینی موثر می‌دانید؟

در حقیقت این چنین نمایشگاه‌ها رسالت بزرگی را بر عهده دارند همان طور که ملاحظه می‌کنید توانسته‌اند اقشار زیادی از مردم را به سوی خود جلب کنند مثل دانش آموزان و دانشجویان و طلاب و خانواده‌ها حتی اگر بعضا برای بازدید غرفه‌هایی مثل تبیان که به طور مثال عضو آن هستند و یا حتی برای خرید محصولات آمده باشند باز هم تحت تاثیر معارف و پرسش و پاسخ‌های مربوط به شبهات و غیره که در نمایشگاه ارائه می‌شود قرار می‌گیرند؛ لذا این‌گونه نمایشگاه‌ها برای بالا بردن و انتشار معارف اسلامی خیلی مۆثر است و هر چه گسترده‌تر شود بهتر است.

مصاحبه: مونا ناصرپور

بخش روابط عمومی تبیان