تبیان، دستیار زندگی
در بخش کلوب ازدواج تبیان از خواستگاری تا عروسی با شما هستیم برای آنکه همه آنچه باید قبل از ازدواج بدانید را به شما ارائه کنیم. کلوب ازدواج تبیان جامع‌ترین راهنمای ازدواج است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زهرا منسومی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تا کلوب ازدواج تبیان را ندیده‌اید ازدواج نکنید!

دبیر بخش‌های کلوب ازدواج و گردشگری در نمایشگاه قرآن

غرفه تبیان در بیستمین نمایشگاه قرآن


در بخش کلوب ازدواج تبیان از خواستگاری تا عروسی با شما هستیم برای آنکه کلیدی‌ترین نکته‌های ازدواج و همه آنچه باید قبل از ازدواج بدانید را به شما ارائه کنیم. کلوب ازدواج تبیان جامع‌ترین راهنمای ازدواج است. پس تا کلوب ازدواج تبیان را ندیده‌اید ازدواج نکنید! با بخش گردشگری تبیان، دنیا را بگردید، ارزان، ساده و حرفه‌ای سفر کنید، جاذبه‌های ناشناخته ایران را ببینید و همه آنچه را که دوست دارید درباره تاریخ و طبیعت ایران بدانید. ایرانگردی با یک کلیک در بخش گردشگری تبیان.خانم رستم زاد، 26 ساله، متولد تهران، لیسانس روانشناسی بالینی از دانشگاه علامه طباطبایی و دبیر بخش‌های کلوب ازدواج و گردشگری تبیان. در هجدهمین روز از نمایشگاه قرآن،غرفه تبیان میزبان خانم رستم زاد بود.

همکاری شما با تبیان از چه سالی آغاز شد و در چه بخش‌هایی فعالیت داشته‌اید؟

سال 88 قرار بود یک پکیج گردشگری برای نوروز منتشر شود که تهیه آن به من سپرده شد. این شروع همکاری من با تبیان بود که سال بعد از آن هم ادامه پیدا کرد. اما در میانه سال 89 به من پیشنهاد شد مسئولیت بخش کلوب ازدواج را هم بپذیرم که این اتفاق افتاد و همکاری من در این دو حوزه با تبیان ادامه دارد.

در بخش کلوب ازدواج و گردشگری چه موضوعات شاخصی برای ارائه مطلب مدنظر شما هستند؟

در بخش گردشگری تمرکزمان روی مسافرت‌های داخلی، آموزش فنونی که گردشگران باید بدانند و معرفی مناطقی جالبی است که مردم نمی‌شناسند. در کلوب ازدواج هم بیشتر به مسائل روز و دغدغه‌های مربوط به ازدواج می‌پردازیم. با بیان و نگاهی که کلیشه‌ای و کارشناس محور نباشد. در حقیقت تاکید ما به ارائه دادن راهکار است نه این که فقط بخواهیم یک مشکل و موضوع را موشکافی کنیم و به آسیب‌شناسی بپردازیم.

از نظر شما از چه موضوعاتی تاکنون در این بخش‌ها غفلت شده و به آنها پرداخته نشده؟

اگر بخواهیم یک بخش گردشگری کامل را در رسانه در نظر بگیریم، در بخش گردشگری تبیان جای گردشگری خارجی خالی است. اما در حال حاضر به خاطر ضرورتی که در بحث گردشگری داخلی وجود دارد تمرکز ما هم در این بخش بیشتر است اما از جاذبه‌های شاخص گردشگری جهانی هم غافل نشده‌ایم و مروری بر آنها داریم. در بخش کلوب ازدواج هم فکر می‌کنم مشکلی نداریم و تقریبا در همه حوزه‌ها ورود پیدا کرده‌ایم.

فکر می‌کنید رسانه و فضای مجازی در سال‌های اخیر چقدر توانسته‌اند در شکل گیری ازدواج‌های به هنگام و پایدار نقش داشته باشند؟

وظیفه رسانه، اطلاع رسانی است که خوشبختانه در سال‌های اخیر، این وظیفه در بحث‌های مربوط به سبک زندگی بیشتر مورد توجه قرار گرفته. در مورد ازدواج موفق هم به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های «سبک زندگی» اطلاع رسانی خوب است.

جاذبه‌های کشور ما زیادند و وقتی که در رسانه معرفی می‌شوند هم برای مردم جذابیت دارند. اما معرفی در رسانه هیچ وقت نمی‌تواند با سفر به یک منطقه و تجربه شخصی مسافر از آنجا برابری کند. بنابراین شناخت مردم از جاذبه‌های گردشگری، بیشتر از آنکه به شنیده‌هایشان مربوط باشد، با دیده‌هایشان معنا پیدا می‌کند.

شما دوست دارید مهمان کدام مراسم باشید؟ یک جشن عروسی باشکوه، رویایی و پر از تشریفات یا یک جشن عروسی خودمانی و در حد معمول؟

هر دو! (خنده) کلا جشن عروسی خوب است!

حالا اگر قرار باشد میزبان باشید کدام را انتخاب می‌کنید؟

نه در مورد عروسی، به طور کلی درباره هر مراسمی، نگاه می‌کنم ببینم چطور به مهمان‌هایم بیشتر خوش می‌گذرد. اگر در یک جشن ساده خوشحال‌تر می‌شوند، ساده برگزار می‌کنم. اگر مراسم رسمی است و شرایط ایجاب می‌کند تشریفات بیشتر باشد، این کار را انجام می‌دهم. البته مواظب هستم اسراف نشود.

به نظر شما مردم ما چقدر با جاذبه‌های گردشگری کشور آشنایی دارند؟

واقعیت این است که جاذبه‌های کشور ما زیادند و وقتی که در رسانه معرفی می‌شوند هم برای مردم جذابیت دارند. اما معرفی در رسانه هیچ وقت نمی‌تواند با سفر به یک منطقه و تجربه شخصی مسافر از آنجا برابری کند. بنابراین شناخت مردم از جاذبه‌های گردشگری، بیشتر از آنکه به شنیده‌هایشان مربوط باشد، با دیده‌هایشان معنا پیدا می‌کند.

اگر قرار باشد واقع بینانه نگاه کنیم، باید بگویم که در زندگی مردم ما سفر تعریف نشده. دغدغه‌های کاری و مالی ما آنقدر زیاد است که صرفا به دنبال سفرهای کم‌هزینه و کوتاه مدت هستیم. در کل مردم در حد رفع نیاز خودشان با این نقاط آشنا هستند.

غرفه تبیان در بیستمین نمایشگاه قرآن کریم

خودتان بیشتر علاقه‌مند هستید تعطیلات را خارج از کشور بگذرانید یا در ایران؟

ایران جاذبه‌های دیدنی زیادی دارد که نمی‌شود به سادگی از آنها گذشت. یعنی اگر قرار باشد به قصد طبیعت گردی یا تماشای بناهای تاریخی سفر کنم، احتمالا سفرم داخلی خواهد بود. اما چون من در سفرها بیشتر دنبال شناخت فرهنگ‌ها و ویژگی‌های محلی هستم، به همان اندازه که از سفر به مناطق داخلی لذت می‌برم، برای سفر به کشورهای دیگر هم انگیزه دارم.

اگر یک فرصت خوب پیدا کنید و همه شرایط هم برایتان فراهم باشد (زمان و هزینه و...) مشخصا کجا را به عنوان مقصدتان انتخاب می‌کنید؟

اگر داخل کشور باشد خب روستاگردی را خیلی دوست دارم. به خصوص استان سیستان و بلوچستان را که تا به حال سفری نداشته‌ام. یا روستای سوباتان در نزدیکی تالش. در گردشگری خارجی هم خیلی مایلم روسیه و ایتالیا را ببینم و با بناهای تاریخی و فرهنگ عامه‌شان بیشتر آشنا شوم.

سفر کردن در چه فصلی را بیشتر دوست دارید؟

همه فصل‌ها! فرصتش پیدا شود، وسط برف هم سفر لذتبخش است.

از کاری که در بخش‌های کلوب ازدواج و گردشگری انجام می‌دهید چقدر رضایت دارید؟

راضی هستم. بخصوص از بخش گردشگری که زمانی آغاز به کار کرد که هنوز رسانه‌ها به طور جدی به این موضوع نپرداخته بودند و مطالبی که جسته و گریخته در حوزه گردشگری کار می‌شد، زیر مجموعه ای از گروه محیط زیست آن رسانه بود. یعنی گردشگری هویت مستقلی نداشت. اما حالا می‌بینیم سایت‌های تخصصی، مجلات تخصصی و حتی سرویس‌های گردشگری روز به روز بیشتر می‌شوند و خیلی از نشریات هم ضمیمه گردشگری منتشر می‌کنند. در بخش کلوب ازدواج هم با توجه به نظرات کاربران خوب توانسته‌ایم فعالیت کنیم و فکر می‌کنم بیشتر موضوعات را پوشش داده‌ایم.

چقدر به نظراتی که کاربران برای مطالب‌تان ثبت می‌کنند اهمیت می‌دهید؟

خیلی مهم است. اگر ایده یا انتقادی داشته باشند تا جایی که امکان دارد اعمال می‌کنم. خیلی وقت‌ها حتی سوژه‌هایی که به آنها می‌پردازیم، خود کاربران به ما پیشنهاد داده‌اند.

برگزاری هر ساله نمایشگاه‌هایی مثل نمایشگاه قرآن کریم را تا چه حد در نشر معارف قرآنی و دینی موثر می‌دانید؟

خب این دیگر یک قاعده کلی شده که در کشور ما هر وقت قرار است به چیزی پرداخته شود، قبل از همه نمایشگاه یا همایش برگزار می‌شود و عمده فعالیت‌ها هم محدود به همین نمایشگاه‌ها است. من خیلی با این رویه موافق نیستم. نمایشگاه قرآن خوب است ولی نمی‌توان همه‌ی بار ترویج آموزه‌های قرآنی را به عهده‌اش گذاشت. نمایشگاه قرآن یک‌بار در سال و در یک مقطع خاص برگزار می‌شود که برای بعضی از مردم حضور در آن بخاطر ساعات کاری یا روزه‌داری سخت است. بنابراین جامعه مخاطب گسترده‌ای ندارد. بخش‌های حاشیه‌ای هم در سال‌های اخیر به نمایشگاه اضافه شده که من فکر می‌کنم در برخی موارد نمایشگاه را از مسیر اصلی خود منحرف کرده است.

مصاحبه: مونا ناصرپور

بخش روابط عمومی تبیان