تبیان، دستیار زندگی
همسرم به زمین و زمان شک دارد و از همه بیشتر به من! دیگر از بدبینی های او خسته شده ام...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : احمد رزاقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جلب اطمینان همسر همیشه مشکوکم


همسرم به زمین و زمان شک دارد و از همه بیشتر به من! دیگر از بدبینی های او خسته شده ام...

همسران شکاک

خانم جوانی می گفت هشت سال است که ازدواج کرده ام، از همان روزهای آغازین زندگی مان همسرم مانع معاشرت و آمد و شد من با دوستان و آشنایان حتی خواهر و برادرم می شد. وقتی که تلفن زنگ می زد اجازه نمی داد من گوشی را بردارم. لباس مرتب و زیبایی که می خریدم به شدت ناراحت می شد. اجازه نمی داد تنهایی جایی برم. اول گمان می کردم به خاطر مقرراتی و منضبط بودن چنین رفتاری دارد. امّا به مرور متوجه شدم او به زمین و زمان بدبین است. به همه سوء ظن دارد. به خصوص به من بی اعتماد است. همواره بدی ها و کاستی ها و ضعف های مرا می بیند و می گوید. به همین دلیل روابط عاطفی و زناشویی مان به شدت سرد و منجمد شده. دیگر زندگی با او برایم قابل تحمل نیست. یک دختر 4 ساله دارم. اگر طلاق رسمی عواقب تلخ و گزنده ای دارد امّا طلاق عاطفی به گمانم رنج آورتر و آثار تخریبی اش به خصوص برای فرزندم بیشتر است. مرا راهنمایی کنید.

********

شما چه فکر می کنید ؟ چگونه باید به این خانم کمک کرد؟

این پیشنهادهایی بود که من برای ایشان داشتم:

**افراد بدبین اغلب در بستر زندگی خود بین اعضای خانواده اش، به این بیماری دچار شده اند. یعنی به مرور این مشکل را پیدا کرده اند، لذا شما به عنوان پرستاری صبور و دلسوز می بایست به مرور و به آرامی به پرستاری و درمان بیمارتان بپردازید. راستی اگر همسرتان سردرد دائمی داشت و یا از ناراحتی  معده رنج می برده، چه می کردید؟ طلاق می گرفتید؟ یا به درمان آن می پرداختید.از دیگران کمک می گرفتید. پول و وقت خرجش می کردید، زن و شوهر فقط برای روزهای خوش و سالم در کنار هم نیستند. در همه فراز و فرودها باید همراه و همسر هم باشند. پرستاری از ملزومات زندگی زناشویی است.

**در عمل به مقررات و قواعدی که همسرتان تعیین و ترسیم کرده پیشتاز باشید، قبل از تحریک احساسات و تشدید برخوردهای همسرتان، محکم و استوار در عمل به خواسته های او حتی پر رنگ تر از خواسته های او پیشقدم باشید.

این پروسه پیش نیاز بسیار مهم و اساس معالجه بیمار به شمار می آید. لذا نباید این مهم را مورد غفلت قرار داده و مقاومت خود را از دست بدهید.

به طور مثال اگر او در مورد نحوه تعامل شما با مردان فامیل حساسیت نشان می دهد. شما در جمع های فامیلی با گروه هم جنس خود در اطاقی دیگر به میزبانی و میهمانی خود رونق بدهید.

توکل به خدا، توسل و توجه به راه و شیوه زندگی و تعامل معصومین (علیه السلام) و بزرگان دین و نیز تکیه بر تلاش صادقانه ریش بدی ها و بدبینی ها و سوء ظن ها و بدرفتاری ها را در زندگی می سوزاند

**پنهان کاری از عوامل زمینه ساز و تشدید کننده بدبینی و بی اعتمادی است. صداقت و شفافیت از عناصر اصلی مقابله با بدبینی طرف مقابل است.

**تحمیل عقیده، و تکیه و تأکید بر خواسته های خود موجب موضع گیری و عکس العمل تند همسرتان خواهد شد. انعطاف پذیر و سازگار باشید. این مهم روابط سرد شما را به گرمی و مواضع تند و بدبینانه همسرتان را ملایم و قابل تحمل خواهد کرد.

** مشکل بدبینی همسرتان را هرگز در جمع و یا در غیاب او مطرح نکنید.

** گاهی در خلوت آن هم در شرایط جسمی، روحی، روانی و محیطی مناسب با ملایمت، مثل یک هدیه زیبا، کوتاه و موثر، از او بخواهید در مبارزه با بیماری اش (مثل بیماری های جسمی) با کارشناسی و مشاور تماس گرفته و توصیه های مشاور را مورد توجه خبری قرار داده عمل نماید.

** در امور کاری، مالی و شخصی او تجسس نکنید. اگر تمایلی به طرح این گونه امور در زندگی ندارد. بگذارید و بگذرید. اسرار و تمنّا و پیله کردن، علاوه بر اختلال در تعاملات شما، موجب هجوم توهمات و تصورات غلط و بدبینانه بر ذهن و فکر همسرتان خواهد شد.

همسران شکاک

**رعایت شئون و الزامات دینی، عرفی و اخلاقی از اصلی ترین و موثرترین عوامل ریشه کن نمودن بدبینی و سوء ظن می باشد. این مهم را هرگز فراموش نکنید.

چه زیبا درقرآن کریم تأکید شده است: هر کس رابطه اش با خدا ، صادقانه و صمیمی نباشد. ذکر و یاد خدا در اعمال و گفتار او نباشد زندگی اش تیره و تباه خواهد شد. (طه/ 124)

توکل به خدا، توسل و توجه به راه و شیوه زندگی و تعامل معصومین (علیه السلام) و بزرگان دین و نیز تکیه بر تلاش صادقانه ریش بدی ها و بدبینی ها و سوء ظن ها و بدرفتاری ها را در زندگی می سوزاند.

**در پایان نباید فراموش شود، که گاهی بدبینی ریشه در عدم فعالیت سالم غدد درون ریز داشته و بیمار می بایست علاوه بر رفتار درمانی که توسط روانشناسان توصیه می شود. با دارو درمانی به کنترل فعالیت غدد درون ریز خود بپردازد.

برای دیدن کلیپ بدبینی به همسر کلیک کنید.

برای دیدن کلیپ راه های عوامل و راه های درمان بدبینی کلیک کنید.

احمد رزاقی

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط:

همسری را یاد بگیرید

رسم شیدایی، رسم همسرداری

بگو منو دوست داری ، بگو!

زناشویی در برهوت اعتماد

موانع صمیمیت بین ما

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.