تبیان، دستیار زندگی
انواع مختلفی از میكروفون ها وجود دارند. شكل زیر یك نوع از آن به نام میكروفون سیم پیچ متحرّك یا میكروفون دینامیك را به نمایش می‌گذارد. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

میكروفون و لرزه نگار

انواع مختلفی از میكروفون ها وجود دارند. شكل زیر یك نوع از آن به نام "میكروفون سیم پیچ متحرّك" یا "میكروفون دینامیك"  را به نمایش می‌گذارد.

وقتی موج صدا به صفحه میكروفون می‌رسد صفحه به جلو و عقب نوسان می‌كند و بر اثر آن، سیم پیچ متصّل به آن به حركت در می ‌آید. در نزدیكی این مجموعه آهن ‌ربای دائمی وجود دارد وقتی سیم پیچ به آهن ‌ربا نزدیك و یا دور می‌شود شار عبوری از آن تغییر می‌كند.

در نتیجه نیرومحركه AC در سیم پیچ القاء می‌شود. این سیگنال ها ابتدا به تقویت كننده و سپس به بلندگو فرستاده می‌شود.

در نوع دیگری از میكروفون ها به نام "میكروفون‌های آهن‌ربا متحرّك"،  آهن‌ ربا به صفحه وصل شده و به همراه آن حركت می‌كند. سیم پیچ ثابتی در نزدیكی آهن‌ربا قرار دارد. بر اثر حركت و لرزش آهن‌ربا، شارمغناطیسی عبوری از سیم پیچ تغییر می‌كند و مجدداً نیرومحركه AC القاء می‌شود و بدین ترتیب انرژی صوتی به الكتریكی تبدیل می‌گردد.

لرزه نگار

 لرزه نگار

یك وسیله مهم دیگر كه بر اساس القاء الكترومغناطیس كار می‌كند دستگاه لرزه نگار است.

دستگاه لرزه نگار در تماس مستقیم با زمین قرار دارد و ارتعاشات زمین كه ممكن است بر اثر زلزله یا انفجار روی دهد را به سیگنال‌های الكتریكی تبدیل می‌كند.

 لرزه نگار

در دستگاه لرزه نگار یك آهن‌ربا و یك سیم پیچ قرار دارد كه یكی از آن ها به بدنه متصّل است (و با لرزش زمین به حركت درمی‌آید) و دیگری توسط فنر به صورت معلق قرار گرفته است.

برای مشاهده فیلم ها کلیک کنید:

فیلم ١

فیلم ٢

در شكل زیر سیم پیچ با زمین حركت می‌كند و حركت نسبی آهن‌ربا و سیم پیچ، نیرومحركه‌ای را در سیم پیچ القاء می‌كند.

این نیرومحركه تقویت شده و توسط دستگاه رسام بر روی كاغذ یا نمایشگر ثبت می‌گردد.
 

یك نمونه لرزه نگار مكانیكی را در فیلم زیر می بینید. آیا می توانید مزایای لرزه نگار مغناطیسی را نسبت به لرزه نگار مكانیكی بگویید؟

برای مشاهده فیلم کلیک کنید.


مرکز یادگیری سایت تبیان - تهیه: محسنی

تنظیم: مریم فروزان کیا