تبیان، دستیار زندگی
توصیه های قرآن مجید در نظر دارند تا زنان جامعه تبدیل به عفیف ترین و با ارزش ترین زنان باشند ، و با ذلت و خواری و نگاه ابزاری به آنها مبارزه کنند .
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : امین ادریسی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زنان جنگجو و زنان ننگجو


توصیه های قرآن مجید و روایات اسلامی در نظر دارند تا زنان جامعه اسلامی تبدیل به عفیف ترین و با وقار ترین و با ارزش ترین زنان روی زمین باشند، زنانی که قدر و منزلت خود در جامعه را به خوبی بفهمند و با ذلت و خواری و نگاه ابزاری و تجاری به آنها مبارزه کنند .


زن

هنوز بعد از سال ها بیانات رهبر کبیر انقلاب امام خمینی رحمه الله علیه فراموش نشده است که در جمع بانوان در شهر مقدس قم چگونه از حقوق زنان مسلمان دفاع کردند و پرده از جنایت های ستمکاران تاریخ برداشتند، وقتی که در دوازدهم بهمن ماه 1358 در جمع بانوان این گونه فرمودند:

(زن ها را در این دوره هاى اخیر منحط كردند. از خیانت هاى بزرگى كه به ملت مـا شـد ایـن بـود كـه نـیـروى انـسـانى ما را از دست گرفتند.... ، بـانـوان مـا را مـلعـبـه كـردنـد، بـانـوان مـا را مثل عروسك ها كردند.

بانوان ما جنگجو بودند، اینها خواستند ننگجو باشند و خدا نخواست. ایـنـهـا اهـانـت بـه مـقـام زن كـردنـد، ایـنـهـا مـى خـواسـتـنـد زن را مـثـل شـى ء، مـثـل یـك چـیـز، مـثـل یـك مـتـاع بـه ایـن دسـت و آن دسـت بـگذرانند. اسلام زن را مثل مرد در همه شئون ، همانطورى كه مرد در همه شئون دخالت دارد، زن هـم دخـالت دارد، همانطورى كه مرد باید از فساد اجتناب كند، زن هم باید از فساد اجتناب كند. زن ها نباید ملعبه دست جوان هاى هرزه بشوند، زن ها نباید مقام خودشان را منحط كنند و خـداى نـاخـواسـتـه بـزك كرده بیرون بیایند و در انظار مردم فاسد قرار بگیرند. زن ها بـایـد انـسان باشند، زن ها باید تقوا داشته باشند، زن ها مقام كرامت دارند، زن ها اختیار دارنـد.)

و در حقیقت امام راحل با این سخنرانی به ارزش والای زن در جامعه اسلامی اشاره کردند، ارزشی که مستکبران و ظالمان در طول تاریخ در صدد گرفتن آن از زنان بوده اند و برای رسیدن به این هدف، به زنان مانند یک کالای تجاری نگاه کرده و آنان را خرید و فروش می کنند .

اما با نزول قرآن مجید و با تأکید آیات متعدد از این نسخه الهی نقش زنان در جامعه ارتقاء پیدا کرد و توانستند به جایگاه اصلی خود در جامعه دست پیدا کنند .

هرچند که طبق روایات اسلامی زنان حضرت نوح و حضرت لوط خیانتی به معنای انحراف جنسی مرتکب نشدند و خیانت آنها از قبیل مخالفت با آرمان های این دو پیامبر الهی بود اما برخی از زنان با تن سپردن به ذلت و با طعمه قرار دادن خود برای مردان هوسران ،در حقیقت ننگ و خواری را بر پیشانی خود ثبت می کنند و ارزش خود را تماما در جلب توجه مردان و ابزاری برای لذت طلبی آنان قرار می دهند که این گروه همان زنانی هستند که امام راحل از آنها به زنان ننگجو یاد می کند

اهمیت قرآن مجید به زنان را می توان به خوبی از تعابیر زیبای آیات الهی در حق آنان فهمید، به نحوی که در آیات متعددی، دستور به رفتاری شایسته با زنان  داده شده است:

(وَ عاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ فَإِنْ كَرِهْتُمُوهُنَّ فَعَسى‏ أَنْ تَكْرَهُوا شَیْئاً وَ یَجْعَلَ اللَّهُ فیهِ خَیْراً كَثیراً: و با آنها به شایستگى رفتار كنید؛ و اگر از آنان خوشتان نیامد، پس چه بسا چیزى را خوش نمى‏دارید و خدا در آن مصلحت فراوان قرار مى‏دهد.)(النساء: 19)

رهبر کبیر انقلاب در ادامه سخنرانی خود به این حقیقت اشاره کردند که (بانوان ما جنگجو بودند، اینها خواستند ننگجو باشند و خدا نخواست) و با این کلام خود زنان یک جامعه را به دو گروه تقسیم کردند، زنانی که جنگجو هستند و زنانی که ننگجو می باشند .

امام با مطرح کردن این دو گروه از زنان در واقع به آیاتی از جزء بیست و هشتم قرآن مجید اشاره کردند که امروز آن آیات را محور بحث قرار داده تا با دو گروه از زنان بیشتر آشنا شویم .

خداوند متعال در جزء بیست و هشتم قرآن مجید ابتدا به زنان ننگجو اشاره می کند، زنانی که با وجود اینکه در خاندان رسالت زندگی می کردند، اما راه ننگ و ذلت را در پیش گرفتند و با این انتخاب به الگویی برای همه کافران تبدیل شدند:

(ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِلَّذینَ كَفَرُوا امْرَأَتَ نُوحٍ وَ امْرَأَتَ لُوطٍ كانَتا تَحْتَ عَبْدَیْنِ مِنْ عِبادِنا صالِحَیْنِ فَخانَتاهُما فَلَمْ یُغْنِیا عَنْهُما مِنَ اللَّهِ شَیْئاً وَ قیلَ ادْخُلاَ النَّارَ مَعَ الدَّاخِلینَ : خدا براى كسانى كه كفر ورزیده‏اند، آن نوح و آن لوط را مَثَل آورده [كه‏] هر دو در نكاح دو بنده از بندگان شایسته ما بودند و به آنها خیانت كردند، و كارى از دست [شوهران‏] آنها در برابر خدا ساخته نبود، و گفته شد: «با داخل شوندگان داخل آتش شوید.)(التحریم: 10)

شیطان پرستی

هر چند که طبق روایات اسلامی زنان حضرت نوح و حضرت لوط خیانتی به معنای انحراف جنسی مرتکب نشدند و خیانت آنها از قبیل مخالفت با آرمان های این دو پیامبر الهی بود،(بحار ،ج11،ص307) اما برخی از زنان با تن سپردن به ذلت و با طعمه قرار دادن خود برای مردان هوسران، در حقیقت ننگ و خواری را بر پیشانی خود ثبت می کنند و ارزش خود را تماماً در جلب توجه مردان و ابزاری برای لذت طلبی آنان قرار می دهند که این گروه همان زنانی هستند که امام راحل از آنها به زنان ننگجو یاد می کند .

زنان ننگجو تا جایی پیش رفته اند که طبق روایات اسلامی تبدیل به سلاحی برای شیطان شده اند، سلاحی خطرناک که می تواند در بیشتر مواقع مرگبار باشد، چنانچه امیر مؤمنان علی علیه السلام پیرامون این گروه از زنان می فرماید:

(الفتن ثلاث: حب النساء و هو سیف الشیطان، و شرب الخمر و هو فخ الشیطان، و حب الدینار و الدرهم و هو سم الشیطان: فریب و دام گمراهى سه چیز است : مهر زنان نامحرم ، و آن شمشیر و سلاح شیطان است و شراب خوارى ، كه آن تله و دام شیطان است و پول دوستى كه آن زهر شیطان است.)(خصال، ج 1، ص 71)

اما گروه دومی از زنان که امام راحل در سخنرانی خود به آنها اشاره کردند، زنانی بودند که امام از آنها به زنان جنگجو تعبیر می کند، زنانی که در راستای حفظ حریم و شخصیت خود و همچنین حفظ آرمان و اعتقاد خود تا آخرین لحظه زندگی مبارزه کردند، که مصداق بارز این زنان وجود مبارک حضرت زهرای مرضیه سلام الله علیها است که تا آخرین لحظات شهادت برای دفاع از ولایت و آرمان های اسلامی  مبارزه کرد .

اهمیت قرآن مجید به زنان را می توان به خوبی از تعابیر زیبای آیات الهی در حق آنان فهمید، به نحوی که در آیات متعددی ، دستور به رفتاری شایسته با زنان داده شده است : (وَ عاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ فَإِنْ كَرِهْتُمُوهُنَّ فَعَسى‏ أَنْ تَكْرَهُوا شَیْئاً وَ یَجْعَلَ اللَّهُ فیهِ خَیْراً كَثیراً: و با آنها به شایستگى رفتار كنید؛ و اگر از آنان خوشتان نیامد، پس چه بسا چیزى را خوش نمى‏دارید و خدا در آن مصلحت فراوان قرار مى‏دهد

قرآن کریم یکی دیگر از نمونه های زنان جنگجو را حضرت آسیه سلام الله علیها معرفی می کند، بانویی که در زیر شکنجه های طاقت فرسای طاغوت زمان ،دست از آرمان و عقیده خود بر نداشت و مرگ با عزت را بر زندگی همراه با ذلت ترجیح داد، آنجا که این گونه با خدای خود مناجات می کرد:

(وَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِلَّذینَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ إِذْ قالَتْ رَبِّ ابْنِ لی‏ عِنْدَكَ بَیْتاً فِی الْجَنَّةِ وَ نَجِّنی‏ مِنْ فِرْعَوْنَ وَ عَمَلِهِ وَ نَجِّنی‏ مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمینَ: و براى كسانى كه ایمان آورده‏اند، خدا همسر فرعون را مَثَل آورده، آنگاه كه گفت: «پروردگارا، پیش خود در بهشت خانه‏اى برایم بساز، و مرا از فرعون و كردارش نجات ده، و مرا از دست مردم ستمگر بِرَهان.)( التحریم :  11)

در روایات اسلامی برای این گروه از بانوان ویژگی های متعددی بیان شده است که از جمله آنها این است که زنان جنگجو ، زنانی هستند که برای دست یابی به سه خصلت غرور و ترس و بخل مبارزه می کنند ،چنانچه امیر مؤمنان در توضیح این صفات می فرمایند:

(... فإذا كانت المرأة مزهوة لم تمكن من نفسها. و إذا كانت بخیلة حفظت مالها و مال بعلها. و إذا كانت جبانة فرقت من كل شئ یعرض لها؛... زیرا هرگاه زن خودبزرگ بین باشد، به بیگانگان و نامحرمان اجازه دست درازی به حریم خود را نمی دهد . هر گاه (نسبت به مال خودش و مال شوهر که در اختیار اوست) بخیل باشد، آن را حفظ می کند . بی جا خرج نمی کند. هر گاه ترسو باشد(از بی آبرویی و از تجاوز بیگانه به حریم خود بترسد) از هر چه حرمت او را تهدید نماید، فرار می کند.)(نهج البلاغه، حکمت 234)

خلاصه کلام اینکه توصیه های قرآن مجید و روایات اسلامی در نظر دارند تا زنان جامعه اسلامی تبدیل به عفیف ترین و با وقار ترین و با ارزش ترین زنان روی زمین باشند، زنانی که قدر و منزلت خود در جامعه را به خوبی بفهمند و با ذلت و خواری و نگاه ابزاری و تجاری به آنها مبارزه کنند .

امین ادریسی

بخش قرآن تبیان