تبیان، دستیار زندگی
تازه‌ترین نظرسنجی انجام شده نشان می‌دهد كه سیستمهای نوین تبلیغاتی در تغییر رویكرد مصرف‌كنندگان ایرانی در هنگام خرید كالا و خدمات جایگاه چندانی ندارند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

كدام ابزارهای تبلیغاتی در ایران موثرترند؟


تازه‌ترین نظرسنجی انجام شده نشان می‌دهد كه سیستمهای نوین تبلیغاتی در تغییر رویكرد مصرف‌كنندگان ایرانی در هنگام خرید كالا و خدمات جایگاه چندانی ندارند.  


رسانه

در حالی كه در كشورهای پیشرفته، اینترنت، شبكه‌های ماهواره‌ای و بیلبوردهای تبلیغاتی نقش تعیین‌كننده‌ای در تبلیغات كالا و خدمات دارند، نظرسنجی انجام شده از سوی مركز افكارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) نشان می‌دهد كه این ابزارهای تبلیغاتی تاثیرگذاری چندانی در ایران ندارند.

براساس نتایج نظرسنجی ایسپا صدا و سیما با 34.4 درصد بیشترین سهم را در بین ابزارهای تبلیغی موثر بر رویكرد مصرف‌كنندگان ایرانی در هنگام خرید كالا و خدمات داشته است. خانواده، دوستان و آشنایان با اختلاف اندك یعنی 34 درصد از این لحاظ در رتبه دوم قرار گرفته و مطبوعات نیز با تنها 10.2 درصد رده سوم را به خود اختصاص دادند.

به این ترتیب می‌توان نتیجه گرفت كه مصرف‌كنندگان ایرانی بیشتر تاثیر تبلیغاتی را در حوزه خرید كالا و خدمات از صدا و سیما و خانواده و دوستان و آشنایان خود می‌گیرند.

قرار گرفتن خانواده، دوستان و‌آشنایان در رتبه‌ دوم موثرترین ابزارهای تبلیغاتی در كشورمان نشان می‌دهد كه فرهنگ شفاهی در بین ایرانی‌ها همچنان حرف اول را می‌زند و شركتهای تولیدی و صنعتی می‌توانند از این طریق موفقیت چشمگیری در فروش محصولات خود و افزایش سهم در بازار به دست بیاورند.

جالب اینجاست كه در نظرسنجی ایسپا گزینه‌ای تحت عنوان "سایر ابزارهای تبلیغی" وجود دارد كه سهم آن به تنهایی بیشتر از ابزارهای تبلیغاتی ماهواره و پیامك است

همچنین اینترنت، بیلبوردهای تبلیغاتی، ماهواره و پیامك نیز در رده‌های بعدی موثرترین ابزارهای تبلیغاتی در بین مصرف‌كنندگان ایرانی قرار گرفتند. جالب اینجاست كه در نظرسنجی ایسپا گزینه‌ای تحت عنوان "سایر ابزارهای تبلیغی" وجود دارد كه سهم آن به تنهایی بیشتر از ابزارهای تبلیغاتی ماهواره و پیامك است.

تبلیغات-آگهی-پیام بازرگانی

از سوی دیگر پیامك در حالی به عنوان ضعیف‌ترین و ناكارآمدترین ابزار تبلیغی در ایران معرفی شده كه طی چند سال اخیر بسیاری از شركتهای تولیدی و خدماتی ارسال پیامكهای تبلیغاتی خود را گسترش داده‌اند كه البته بسیاری از افراد نیز از ارسال بدون اجازه این پیامكها ناراضی هستند.

از نظرسنجی ایسپا می‌توان این طور نتیجه گرفت كه در ایران با وجود ورود فناوریهای نوین و تجهیزات پیشرفته تبلیغاتی ابزارهای سنتی تبلیغ مانند صدا وسیما، مطبوعات و از آنها مهمتر تبلیغات دهان به دهان (خانواده، دوستان و آشنایان) همچنان موثرترین شیوه برای تبلیغ كالا و خدمات است. به طوری كه این سه روش به تنهایی حدود 80 درصد نقش در تصمیم‌گیری‌ مصرف‌كنندگان ایرانی در هنگام خرید دارند.

بخش ارتباطات تبیان

منبع : مدیا نیوز