تبیان، دستیار زندگی
نخستین پرسشی که رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) در شب معراج طرح می نمایند این است که از خداوند سوال می کنند: خداوندا کدامین عمل از سایر اعمال برتر است؟ به نظر شما پاسخ این پرسش حکیمانه رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) از جانب خداوند متعال چه بوده است؟!
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کدام عمل از سایر اعمال برتر است؟

معراج


در مقالات قبل به بررسی معراج و کیفیت آن پرداختیم و در مورد وقوع آن و جسمانی و یا روحانی بودن آن نکاتی را ذکر کردیم. اکنون در این نوشته به متن حدیث معراج می پردازیم تا نکاتی جالب و آموزنده از آن را به دست آوریم.


حدیث معراج:

حدیث معراج از جمله احادیث قدسی است که پیامبر گرامی اسلام در این حدیث پرسشهایی را به پیشگاه حضرت حق مطرح می نمایند و خداوند نیز به آنها پاسخ می دهند. در واقع این حدیث حاوی سوالات پیامبر در شب معراج است که حاوی نکاتی بس شیرین اخلاقی و عرفانی است که پویندگان راه الهی را با مرکبی سریع السیر و مسیری روشن هدایت می نماید و باعث نزدیکی به خداوند متعال می گردد.

مضامین حدیث معراج!

در این جمع بندی کلی می توان مطالبی را در حدیث معراج ذکر شده است در دو بخش کلی تقسیم کرد: بخش اول مربوط به حرکت انسان به سوی خداست که این حرکت از آغاز با جدیت، تلاش و کوشش انسان آغاز می شود و به جایی می انجامد که قلب انسان را لایق دریافت حجت الهی می سازد و در صد د بیان این است که انسان چه کند تا موانع را کنار زده و به مقام حجت الهی دست یابد.

اگر توکل کردی، اگر درهمه ی امور گفتی خدایا فقط خودت، پس باید به نتایج کرده های خدا هم راضی باشی! رضایت به آنچه برایت قسمت کرده اند از روزی، از پدر و مادر، از همسر، از فرزند، از مسائل و مشکلات، حتی از نداده ها!

بخش دوم مربوط به این است که پس از رسیدن به حجت الهی و رسوخ آن در دل چگونه خداوند انسان را به پیش می برد و بالاخره سرانجام و عاقبت انسان چه خواهد شد؟ بر این اساس محور گفتگوهای رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) با خداوند متعال در این حدیث محبت خداست: بخشی درباره ی مقدمات تحصیل محبت و بخشی دیگر مربوط به آثار و نتایج محبت خدا.

اولین سۆال در شب معراج!

نخستین پرسشی که رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) در شب معراج طرح می نمایند این است که از خداوند سوال می کنند: خداوندا کدامین عمل از سایر اعمال برتر است؟ به نظر شما پاسخ این پرسش حکیمانه رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) از جانب خداوند متعال چه بوده است؟! پاسخی که برای زندگی یک انسان اهمیت بسیار دارد که بداند چه کند که بهترین اعمال باشد در نزد پروردگارش!

توکل

بهترین اعمال!

خداوند متعال در پاسخ می فرمایند: هیچ چیز در نزد من از توکل بر من و رضایت به آنچه من قسمت کرده ام برتر نیست.

در این پاسخ دو بخش مطرح شده است: توکل برخدا و رضایت به قسمت و تقدیر الهی.

این فرمول ساده ی خوشبختی است برای همه ی کسانی که به دنبال بهترین ها هستند!

فرمول خوشبختی!

لازم نیست برای خوب و حتی بهتر بودن ، کوه جابجا کنی! حتی لازم نیست برای بهتر بودن فیل هوا کنی! فقط باید حواست را جمع جمع کنی! یک فرمول ساده اما کار بردی! برای اجرایی شدن هم فقط باید دل بدی. توکل در همه ی کارها در همه ی تصمیم ها در همه ی همه ی لحظه لحظه های عمر! توکل یعنی اتکا کردن به یکی بهتر از خودت! بهتر از همه! بهتر از ... اصلاً غیرقابل مقایسه با همه!

نخستین پرسشی که رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) در شب معراج طرح می نمایند این است که از خداوند سوال می کنند: خداوندا کدامین عمل از سایر اعمال برتر است؟ به نظر شما پاسخ این پرسش حکیمانه رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) از جانب خداوند متعال چه بوده است؟!

توکل یعنی...

توکل یعنی زندگی ام، کارم، همسرم، بچه هام، دوستانم، دور و بری هام، همه در ارتباط با من و مسائل من از یک فیلتر رد می شوند، از فیلتر برای خدا بودن! توکل یعنی ... خدایا فقط خودت رتق و فتق امورم را بدست بگیر! فقط خودت!

البته این یک قسمت فرمول خوشبختی خدا داده است! بخش دوم فرمول خوشبختی، رضایت است!

رضایت به تقدیر الهی!

اگر توکل کردی، اگر در همه ی امور گفتی خدایا فقط خودت، پس باید به نتایج کرده های خدا هم راضی باشی! رضایت به آنچه برایت قسمت کرده اند از روزی، از پدر و مادر، از همسر، از فرزند، از مسائل و مشکلات، حتی از نداده ها!

رضایت مندی از کارهای خدا بدنبال توکل حقیقی خواهد آمد. فقط کافی است دل بُرد در این عرصه، دلی به صافی آینه که خدا در آن بیفتد! فقط خدا!

آن وقت بهترینی.....

اگر توکل بود و اگر رضایت به تقدیر خدا ... آن وقت بهترینی، بهترین بندگان خدا!

یعنی بهترین بهترین ها!

اگر پیامبر در شب معراج فقط همین سۆال را از خدا می پرسید برای سعاتمندی همه ی بشریت تا قیامت کافی بود. همین فرمول ساده ی دو کلمه ای: توکل + رضایت = خوشبختی. همین!

چکیده:

اگر می خواهی بهترین بنده خدا باشی فقط کافی است توکل حقیقی به خدا داشته باشی که نتیجه آن رضایت از زندگی و احساس خوشبختی خواهد بود .این مهمترین مطلبی است که خداوند به بهترین بنده اش در معراج می فرماید.

                                                                                                                                                           ن. رادفر

بخش اعتقادات شیعه تبیان


فهرست منابع و مآخذ:

1-      معراج پیامبر (صلی الله علیه و آله) – علیرضا زکی زاده

2-      بحار الانوار – علامه مجلسی – ج74

3-      راهیان کوی دوست – آیت الله مصباح یزدی

4-      تفسیر المیزان – علامه طباطبایی – ج13

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.