تبیان، دستیار زندگی
کو" سودوکو (SUDOKU) بازی است که پیر و جوان را در اوقات بیکاری به خود مشغول می کند. هر چند این بازی برای اولین بار در یک مجله پازل امریکایی در سال 1979 انتشار یافت، ولی انتشار آن به طور مستمر و پی گیر برای نخستین مرتبه بر م...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازی "سودوکو"


سودوکو (SUDOKU) بازی است که پیر و جوان را در اوقات بیکاری به خود مشغول می کند. هر چند این بازی برای اولین بار در یک مجله پازل امریکایی در سال 1979 انتشار یافت، ولی انتشار آن به طور مستمر و پی گیر برای نخستین مرتبه بر می گردد به ژاپن در 1986 و در سال 2005 این سرگرمی به محبوبیت جهانی دست یافت.

سودوکو، مخفف یک عبارت ژاپنی طولانی یعنی "SUUJI WA DOKUSHIN NI KAGIRU"، است که معنی آن می‌شود: ارقام باید تنها باشند.

بازی سودکو به طور استاندارد و عمومی از یک جدول 9×9 تشکیل یافته است. بنابراین ما در مجموع شاهد یک جدول 81 خانه ای می باشیم که تمامی این خانه ها باید توسط اعداد 1 الی 9 تکمیل گردد. این جدول کلی خود نیز به یک زیر جدول 3×3 تقسیم می گردد که به هر یک از این تقسیمات یک ناحیه گفته می شود, پس بنابراین جدول ما شامل 9 ناحیه است.

حال که با تقسیم بندی در این بازی آشنا شدیم نوبت به قوانین حل این بازی می رسد. همیشه در جدول اعدادی از ابتدا به عنوان پیش فرض و به منظور جهت دادن و کمک به حل جدول در بعضی خانه ها قرار داده می شود. ما با یاری گرفتن از این اعداد و با به کار بستن سه قانون ساده زیر این پازل را تکمیل می کنیم:

قانون اول: در هر سطر جدول باید تمامی اعداد 1 الی 9 بدون تکرار قرار گیرد.

قانون دوم: در هر ستون جدول باید تمامی اعداد 1 الی 9 بدون تکرار قرار گیرد.

قانون سوم: در هر ناحیه جدول باید تمامی اعداد 1 الی 9 بدون تکرار قرار گیرد.

در تصویر زیر می توانید تقسیم بندی های سطر(زرد), ستون(قرمز) وناحیه(سبز) را مشاهده فرمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید بهسایت ویکی پدیا مراجعه نمایید.

اما هدف ما معرفی یک برنامه کوچک است که می‌تواند در حل سودوکوها به کمک شما بیاید. برنامه را می توانید از اینجا دانلود نمایید.

منبع : سایت تبیان

مطالب مرتبط :

1. پلی استیشن 3; یک کنسولگری واقعی!

2. هشت بازی برای به‌کار انداختن مغز

3. آی بی ام و بازی حیات دوم