تبیان، دستیار زندگی
اینکه در بسیاری از شهرهای دنیا زباله هفته ای یک یا دوبار جمع آوری می شود، اما در تهران این مساله روزانه سه بار!! اتفاق می افتد، واقعیتی تلخ است که به دلیل فرهنگ نادرست مصرف است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وضعیت زباله در بالای شهر!


 اینکه در بسیاری از شهرهای دنیا زباله هفته ای یک یا دوبار جمع آوری می شود، اما در تهران این مساله روزانه سه بار!! اتفاق می افتد، واقعیتی تلخ است که به دلیل فرهنگ نادرست مصرف است.

اما چند هفته ای است که شهروندان برخی محله های تهران با مشکل جمع آوری زباله ها مواجه شدند و از مسئولان می خواهند هر چه سریع تر به این مسئله رسیدگی کنند.

زباله

زباله ها در تهران جمع نمی‌شوند

ماجرای جمع نشدن زباله ها  از آنجا شروع شد که اداره اتباع خارجی ناجا در ماموریتی هماهنگ اما بدون اطلاع قبلی شهردارتهران کارگران خارجی فعال در حوزه خدمات شهری که عمدتا مهاجران افغانی هستند را جمع آوری کرد و به کمپ های ویژه انتقال دارد. گفته شده است به موجب قوانین جدید بکارگیری اتباع دیگر کشور ها بدون اخذ مجوزهای قانونی از مراجع ذی ربط ممنوع بوده و پلیس می تواند آنها را جمع آوری کند.

پیش از این اتفاق نیز برخی کارگران خارجی شهرداری تهران که در حوزه خدمات شهری مناطق فعالیت می کردند به سبب عدم ارائه کارت مهاجرت به مراکز انتظامی ارجاع شده و بعضا از کشور اخراج شدند.

پیمانکاران خدمات شهری معتقدند، نیروی کار ایرانی تمایلی به فعالیت در این حوزه ندارد و از طرفی پیمانکاران از ارائه خدمات حمایتی و پوشش های شغلی به کارگران نظیر بیمه ، حقوق مصوب، حق همسر و فرزندان و نیز اضافه کار شانه خالی می کنند، از این رو تمایل دارند با استفاده از کارگران ارزان که اغلب از اتباع مهاجر افغانی هستند در هزینه های خود صرفه جویی کنند.

آمار مشخصی از تعداد دقیق کارگران خدمات شهری تهران در دست نیست اما به اذعان برخی منابع ، حدود 30 هزار نفر کارگر در بخش های فضای سبز و رفت و روب با شهرداری تهران همکاری می کنند که از این تعداد 13 هزار نفر را کارگران خارجی تشکیل می دهند. در سه سال گذشته نیز حدود 4 هزار نفر از این افراد به سبب نداشتن کارت تابعیت و پروانه کار مجاز از کشور اخراج شدند.

پیمانکاران خدمات شهری معتقدند، نیروی کار ایرانی تمایلی به فعالیت در این حوزه ندارد و از طرفی پیمانکاران از ارائه خدمات حمایتی و پوشش های شغلی به کارگران نظیر بیمه ، حقوق مصوب، حق همسر و فرزندان و نیز اضافه کار شانه خالی می کنند، از این رو تمایل دارند با استفاده از کارگران ارزان که اغلب از اتباع مهاجر افغانی هستند در هزینه های خود صرفه جویی کنند

مشکل زباله های تهران جدی است

شهروندان پایتخت می گویند به دلیل نصب سطل های مکانیزه، حمل زباله تا حدودی کمرنگ شده است اما با این حال مشکل رفت و روب معابر در ساعت های مختلف روز همچنان وجود دارد. مضاف بر این سطل های نصب شده در محل ها نیز به سبب تجمع شیرابه و شکستگی، بهداشت و زندگی عمومی شهروندان را به مخاطره انداخته است.

همچنین در این روزها که دمای هوای شهر از مرز 40 درجه می گذرد در برخی محله ها بوی نامطبوع از سطل های زباله به مشام می رسد که ناشی از عدم شستشو و گندزدایی آنهاست.

این در حالی است که روزانه بیش از هفت هزار و 500 تن زباله در تهران جمع آوری می شود که نیمی از آن توسط کارگران خدمات شهری به مراکز تبدیل پسماند فرستاده می شود. مجتبی عبداللهی، معاون خدمات شهری و فضای سبز تهران می گوید: «حجم تولید پسماندهای شهر تهران بسیار زیاد است و برخلاف شهرهای پیشرفته دنیا جمع آوری زباله های پایتخت سه بار در روز انجام می شود.»

زباله

او با رد مشکل جمع آوری زباله های تهران گفت: «خدمات شهری در مناطق بر اساس برنامه زمان بندی مشخصی از نیمه شب آغاز می شود و تا قبل از طلوع آفتاب و آغاز فعالیت های روزمره شهروندان ادامه دارد. البته در برخی موارد پیمانکاران خدماتی کاستی هایی دارند که در صورت مشاهده یا گزارش شهروندان به آن رسیدگی می کنیم.»

در برابر این گفته ها رضا شریفی، کارشناس محیط زیست، از وضعیت عمومی نظافت شهرتهران انتقاد کرده و از مسئولان می خواهد موضوع خدمات شهری پایتخت را جدی بگیرند. او می گوید:

مسایل حاکم بر جامعه کارگران خدمات شهری تهران باعث شده است آنها میل کمتری به کارکردن در شهر داشته باشند و در مواردی از کیفیت کار بزنند.

او به مدیران شهری پیشنهاد می دهد، ضمن درک حساسیت های بهداشتی شهر و با درنظر گرفتن مسئله کمبود نیروی کار خدمات شهری، از طریق تعامل با نهادهای انتظامی و اجرایی کارگران مجاز خارجی را به خدمت گرفته و بعد از ارائه آموزش های بومی آنها را در مناطق و محله ها سازماندهی و ارزیابی کنند.

فاصله طبقاتی دامنگیر زباله‌ها هم شد

سر نخ هر موضوعی را كه می‌گیری به نوعی به فاصله طبقاتی و بحث شمال و جنوب شهر می‌رسی. و در این میان معضل زباله‌ها و نظافت شهر هم از این قاعده مستثنا نیست. اگرچه رفع فاصله بین شمال و جنوب شهر همواره یكی از وعده‌ها و آرمان‌های مدیریت شهری در سال‌های اخیر بوده است، اما اگر نگاهی به وضعیت جمع‌آوری زباله‌ها و نظافت در مناطق شمالی و جنوبی شهر بیندازیم، در‌می‌یابیم یكسان‌سازی جمع‌آوری زباله‌ها و نظافت و رفت و روب در بالا و پایین شهر از اولین گام‌هایی است كه مدیریت شهری باید برای تحقق این هدف بردارد.

هستند معابر و كوچه‌هایی در برخی مناطق جنوبی شهر كه حتی اگر یك كامیون نخاله هم در آن خالی شود، به چشم نخواهد آمد؛ چراكه بجز ساكنان مراجعه‌كننده دیگری ندارد و همین امر موجب می‌شود نیروهای پیمانكاری خدمات شهری انجام دقیق و بی‌كم و كاست مسوولیت محوله را چندان جدی نگیرند

به گفته یكی از مسوولان خدمات شهری ، این یك واقعیت است كه میزان توجه و اهمیت دادن شهرداران مناطق در انجام وظایف محوله از جمله بحث جمع‌آوری زباله و نظافت بسته به این‌كه در كدام منطقه شهر مشغول به خدمتند متفاوت است.

به طور مثال، در یكی از خیابان‌های پر تردد و اصلی مناطق مركزی یا شمال شهر كه روزانه شاهد تردد شهروندانی از همه چیز تمیز و مرتب است، شهردار منطقه و پیمانكار می‌دانند كه اگر حتی یك كاغذ روی زمین بیفتد و یا یك مخزن لبریز  از زباله باشد، قطعا این  بی‌توجهی و  سهل‌انگاری خیلی سریع موجب نارضایتی و اعتراض شهروندان آن محدوده می‌شود، اما در مقابل  هستند معابر و كوچه‌هایی در برخی مناطق جنوبی شهر كه حتی اگر یك كامیون نخاله هم در آن خالی شود، به چشم نخواهد آمد؛ چراكه بجز ساكنان مراجعه‌كننده دیگری ندارد و همین امر موجب می‌شود نیروهای پیمانكاری خدمات شهری انجام دقیق و بی‌كم و كاست مسوولیت محوله را چندان جدی نگیرند

زباله

168جنین در زباله ها

یك مقام شهرداری تهران گفت: كارگران كارخانه "كمپوست" كهریزك كه روزانه 500 تن زباله تهران را كمپوست می كند حداقل ماهی یكبار جنین و یا نوزاد تازه متولد شده را در زباله ها پیدا می كنند. این حجم از زباله تنها یك چهاردهم زباله تهران است. به این ترتیب اگر حداقل 14 جنین و نوزاد تازه متولد شده ماهانه در زباله های تهران پیدا شود، سالی حداقل 168 جنین و نوزاد تازه متولد شده در زباله های تهران پیدا می شود.

راه حل دفع زباله ها

راه حل دفع زباله هابسیار ساده است. گذاشتن زباله سوزهایی که به هر حال استاندارد هستند و اکثر کشورهای جهان به این دستگاه ها مجهز هستند و زباله هایشان را نابود می کنند.

در سالهای گذشته کارشناسان محیط زیست بارها و بارها از دفع زباله ها ابراز نگرانی کرده و همچنین می گویند وزارت بهداشت و شهرداری ها فارغ از هر اختلافی باید در رابطه با دفع زباله ها به تصمیم گیری جدی برسند.

بدیهی است شهرداری، دولت و وزارت کشور را مسوول اصلی این وضعیت نابهنجار می داند. از طرف دیگر شهرداری مدعی است با عدم سرویس دهی مناسب سوخت به پیمانکاران و همکاران بخش خصوصی شهرداری، معاونت فنی با مشکلات و نارسایی های عدیده ای روبه رو شده است، زمانبندی پروژه ها دچار اختلا ل شده و سازمان لجستیک شهرداری به هیچ وجه از سوی دولت پشتیبانی نمی شود. بازنده و متضرر اصلی این نابهنجاری مردم تهران هستند که مشکل خدمات شهری اینک به مشکلی، اضافه بر دیگر نابسامانی های زندگی روزمره شان افزوده شده است.

دولت و از همه مهم تر وزارت کشور باید با توجه و جدیت به بررسی مشکلات شهرداری تهران بپردازند. مهم نیست امروز اداره تهران در دست چه کسانی است، رئیس جمهور خود زمانی شهردار تهران بوده است. بدیهی است شهردار امروز تهران انتظاری از وی دارد که ایشان در پیش تر از رئیس جمهور وقت داشت. در کلام خداوند به این گفته شده ، تداول ایام!

فرآوری : طاهره رشیدی

بخش اجتماعی تبیان


منابع: 1- ایران آکادمیک / 2- وبلاگ محیط سبز / 23- خبر آنلاین / 4-جام جم

مقالات مرتبط :

شمال سبز،با طلای کثیف،نوروزی می شود

تهران؛ میان سم و عفونت محاصره شده

تنفس با گرد و غبار وارداتی