تبیان، دستیار زندگی
زلزله 6.2 ریشتری دیروز در اهر، تاکنون 250 کشته و بیش از 2000 مجروح برجا گذاشته است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آخرین آمار تلفات زلزله آذربایجان + تکمیلی


مراسم شب قدر در مناطق زلزله زده برپا شد حوادث - زلزله 6.2 ریشتری دیروز در اهر، تاکنون 250 کشته و بیش از 2000 مجروح برجا گذاشته است. / آخرین اخبار را در قسمت تکمیلی مطلب بخوانید

زلزله اذربایجان

این رقم را حسن قدمی رئیس سازمان مدیریت بحران وزارت کشور و ‌خلیل ساعی، مدیرکل مدیریت بحران استان آذربایجان‌شرقی اعلام کرده اند

قدمی دراین باره به فارس گفت: عملیات امداد و نجات به پایان رسیده است. 110 روستا خسارت دیده‌اند و امید است آمار کشته شده‌ها از این مقدار افزایش پیدا نکند. در هیچ روستایی زیر آوار مانده نداریم و در حال حاضر اقلام و امکانات مورد نیاز در حال توزیع است.

بیشترین آمار خرابی‌ها و تلفات مربوط به شهرهای ورزقان، اهر، کلیبر و هریس در آذربایجان شرقی است. تاکنون 15پس لرزه در مناطق زلزله‌زده به ثبت شده است که عمدتا در ورزقان بود. همین پس لرزه ها موچب شد بسیاری از مناطق زلزله زده، شب را بیرون خانه ها سپری کنند.

همچنین مدیرکل مدیریت بحران استان آذربایجان‌شرقی گفت: شمار مجروحان این حادثه به بیش از 2000 نفر رسیده است.

اما درحالی خبر از کشته شدن 250 نفر می رسد که مدیر پزشکی قانونی آذربایجان شرقی از تحویل 138 جسد تاکنون به پزشکی قانونی این استان خبر داده است.

بهرام صمدی راد درباره آمار کشته شده ها به فارس گفته: تعداد اجساد در ورزقان به 62 فوتی رسیده است. در روستاهای مجاور ورزقان از جمله رغن آباد 15فوتی، شخم لو 16 فوتی، گل عنبر 2 فوتی، رنگ آباد 10 فوتی و شهر ورزقان 19 فوتی بوده است.

زلزله اذربایجان

همچنین غلامرضا معصومی رئیس اورژانس کشور از امادگی بیمارستان های سه استان آذربایجان شرقی، غربی و اردبیل برای پذیرش مصدومان خبر داده است: تمام بیمارستانهای استانهای آذربایجان شرقی، غربی و اردبیل برای پذیرش مصدومان زلزله به حالت آماده باش هستند و تلاش می شود با درمان فوری مصدمانی که وضعیت بهتری دارند در اورژانس تختهای بیمارستانها را برای پذیرش مصدومان جدید خالی نگهداریم. ظرفیت بیماستانهای این 3 استان فعلاً برای پذیرش مصدومان این حادثه پاسخگوست و فعلاً از این نظر مشکی نداریم و در صورت نیاز از بیمارستانهای استانهای مجاور مانند زنجان و حتی رشت نیز برای پذیرش مصدومان استفاده می کنیم و بیمارستانهای این استانها نیز به حالت آماده باش هستند. از نظر تجهیزات امدادی، دارو و خون تاکنون گزارشی مبنی بر کمبود نداشته ایم. البته بالگردهای اورژانس به علت نداشتن دید در شب امکان پرواز ندارند اما از تمام امکانات اورژانس و آمبولانسهای زمینی برای انتقال سریع بیماران استفاده می کنیم.

زلزله اذربایجان

پاکسازی مناطق زلزله‌زده

از سوی دیگر رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از پاکسازی مناطق زلزله‌زده استان آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: در حال حاضر آرامش در مناطق زلزله‌زده حکم‌فرما شده است و مردم با شرایط کنونی در حال برگزاری شب احیا هستند.

محمود مظفر به فارس گفت: اکثر روستاهای زلزله‌زده پاکسازی و به آسیب دیدگان امدادرسانی و در نهایت توزیع مواد غذایی و برای آنها سرپناه ایجاد شده است. در مراکز شهرهای زلزله‌زده نیز کمپ‌های اسکان اضطراری ایجاد شده است و خوشبختانه اکثر مردم نیز از چادرهای مسافرتی برای اسکان خود استفاده کرده‌اند. به مردمی که چادر مسافرتی نداشته اند، از طریق هلال‌ احمر به آنان چادر ارائه شده است، نکته مهم در این مورد آن است که مردم با شرایط کنونی با حضور روحانیون شب قدر را در کنار نیروهای اورژانس و هلال‌احمر به صورت دسته‌جمعی احیا گرفته‌اند.

موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران  نخستین زمین لرزه تبریز را ساعت 16.53 به بزرگی 6.2 ریشتر اعلام کرد.

این زمین لرزه در موقعیت  38.49 شمالی و 46.87 شرقی و عمق 10 کیلومتر صورت گرفته است.

مرکز این زمین لرزه  17 کیلومتری اهر، 19 کیلومتری ورزقان، 35 کیلومتری هریس و  510 کیلومتری تهران، تهران اعلام شده است.

این زمین لرزه که مدت زمان آن بیشتر بود به قدری مردم تبریز را به وحشت انداخت که زن و بچه به حالت گریان به خیابان‌ها فرار کردند و برخی نیز از حال رفته‌اند.

اخبار تکمیلی:

* زلزله 6.2 ریشتری شنبه 21 مردادماه در آذربایجان شرقی تاکنون نزدیک به300 کشته و 5000 مصدوم برجا گذاشته است.

براساس آخرین گزارش‌های دریافتی یک‌هزار و 180 مصدوم برای انجام معاینات درمانی بیشتر به بیمارستان‌ها منتقل شدند، و چهار هزار و 500 تن نیز به صورت سرپایی و در محل توسط تکنیسین‌های اورژانس درمان شدند که برخی از این افراد درمان‌های جزیی داشته‌اند.

* محمود مظفر، رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر ایران در مورد آخرین اقدامات انجام شده در مناطق زلزله‌زده به ایسنا گفت: از روز گذشته تاکنون 36 هزار و 220 تن توسط امدادگران اسکان اضطراری داده شدند. وی با بیان اینکه هفت هزار و 244 تخته چادر میان زلزله‌زدگان توزیع شد، گفت: 16 هزار تخته پتو، 30 هزار و 828 قوطی کنسرو و یک‌هزار و 644 شعله چراغ میان آسیب‌دیدگان توزیع شد. مظفر با بیان اینکه 92 تیم امدادی در قالب در یک‌هزار و 80 امدادگر در حال امدادرسانی به زلزله‌زدگان هستند، گفت: با اتمام مرحله جست‌وجو و نجات زلزله‌زدگان در حال حاضر امدادرسانی در مرحله آواربرداری قرار دارد.

* رادوسلاو شیکورسکی، وزیر امور خارجه لهستان با ارسال پیامی به دکتر علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه کشورمان مراتب غم و اندوه عمیق و هم دردی خود را به مناسبت وقوع زلزله در ایران ابراز داشت. کاخ سفید هم با انتشار بیانیه‌ای، حادثه زمین‌لرزه در شمال غرب ایران را تسلیت گفته و آمادگی خود برای کمک به آسیب‌دیدگان را اعلام کرد.

فرآوری: امیر رضوانی
بخش اجتماعی تبیان


منابع : خبر آنلاین/ جهان نیوز