تبیان، دستیار زندگی
پیش از این پیش‌بینی می‌شد با بالا رفتن بهای نفت، کاهش آن در کوتاه مدت، دور از ذهن باشد؛ اما گزارش منتشره از آژانس بین المللی انرژی این معادلات را به هم زد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا نفت ارزان می‌شود؟


پیش از این پیش‌بینی می‌شد با بالا رفتن بهای نفت، کاهش آن در کوتاه مدت، دور از ذهن باشد؛ اما گزارش منتشره از آژانس بین المللی انرژی این معادلات را به هم زد...

نفت

در روزهای گذشته در گزارش منتشره آژانس بین‌المللی انرژی اشاره شده بود که کندی آهنگ رشد اقتصادی در جهان، تقاضا برای نفت در سال جاری و همچنین سال آینده را کاهش خواهد داد. این گزارش به ویژه به کندی رشد اقتصاد آمریکا و چین اشاره کرده بود که احتمالا به کاهش بهای نفت در روزهای آتی منجر شود.

این آژانس در گزارش اخیر خود از بازار نفت آورده است: رشد آهسته اقتصادی در جهان، منجر به آن می‌شود که رشد سالیانه تقاضا برای نفت در سال جاری به میزان روزانه 0.‌9 میلیون بشکه و در سال 2013 نیز 0.‌8 میلیون بشکه باشد.

این گزارش همچنین بیانگر آن است که میانگین تقاضای نفت 89.‌6 تا 90.‌5 میلیون بشکه باشد؛ بنا بر آمار این گزارش، این رقم نسبت به پیش‌بینی ماه گذشته کاهش دارد.

گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، به ویژه کندی رشد اقتصادی آمریکا و چین را که در مجموع یک سوم تقاضای بازار نفت را تشکیل می‌دهند، در این کاهش تقاضا مۆثر ارزیابی کرده است.

بنا بر پیش‌بینی این گزارش، رشد اقتصادی چین ـ  که در بیست سال گذشته بزرگ‌ترین مصرف کننده نفت بوده است ـ در سال جاری به جای 8.‌2 درصد، معادل 8 درصد و در سال 2013 نیز به جای 8.‌5 درصد معادل 8. 1 درصد خواهد بود.

این امر بیش از همه، ناشی از گزارش هفتگی نرخ بیکاری آمریکا و حاکی از کاهش بیکاران و امید به بازار کار آینده در این کشور بود

همچنین آماری که این هفته از اقتصاد چین از سوی بانک مرکزی منتشر شد، حاکی از این امر است که رشد اقتصادی چین نسبت به پیش‌بینی‌های سابق در سال جاری کمتر خواهد بود. ناگفته نماند که این امر، به قوت گرفتن احتمال کاربست سیاست‌های محرک اقتصادی در راستای تثبیت رشد اقتصادی 8 درصدی و برای تحقق اشتغال کافی در این کشور منجر شده است.

در این باره باید گفت، گزارش آژانس اشاره دارد که رشد اقتصادی ایالات متحده آمریکا در سال جاری، معادل 2.‌0 درصد خواهد بود که نسبت به پیش‌بینی قبلی (2.‌3 درصد) کاهش محسوسی دارد.

گزارش آژانس بین‌المللی انرژی در حالی منتشر شده که از روز پنجشنبه و در پی برآورد اوپک از رشد تقاضا برای نفت در بازار، بهای جهانی نفت افزایش یافت. در همین حال، نفت برنت در آخرین ساعات معاملات بازار لندن برای تحویل در ماه سپتامبر به رقم 112.‌67 دلار و نفت وست تگزاس نیز به رقم 93.‌73 رسید.

نفت

این امر بیش از همه، ناشی از گزارش هفتگی نرخ بیکاری آمریکا و حاکی از کاهش بیکاران و امید به بازار کار آینده در این کشور بود. همچنین تأثیر پیش‌بینی اوپک از افزایش تقاضا برای نفت در سال جاری تا میزان 88.‌72 میلیون بشکه در روز نیز در این امر تأثیر بسزایی داشت.

این گزارش یادآور می‌شود، چندی است که بهای نفت در بازار جهان، در پی چندین عامل نوسان دارد. این عوامل یعنی آمار رشد اقتصاد جهانی به ویژه چین و آمریکا، ادامه تنش‌ها در خاورمیانه و همچنین کاهش تولید نفت اوپک، منجر به آن شده است که این نوسانات بیشتر در راستای افزایشی باشد.

اما بر پایه تحلیل‌ها از بازار جهانی، هنوز نسبت به مشابه سال گذشته، چیزی در حدود 9 میلیون بشکه کاهش تقاضا در بازار وجود دارد و همین موجب شده است که فاکتورهایی نظیر تنش سیاسی در منطقه خاورمیانه، منجر به افزایش شدید در بهای نفت نشود.

از سویی، گزارش‌های گوناگونی که این روز‌ها از سوی نهادهایی همچون اوپک و یا آژانس بین‌المللی انرژی منتشر می‌شود و بعضاً تحلیل‌های متفاوت از آینده تقاضا و عرضه در بازار نفت، حاکی از آن است که هنوز اطمینان به رشد اقتصادی نیست. ریسک عرضه در بازار، موجب ثباتی کلی در میزان عرضه شده و همین امر از کاهش بهای نفت در کوتاه مدت جلوگیری می‌کند.

آمار رشد اقتصاد جهانی به ویژه چین و آمریکا، ادامه تنش‌ها در خاورمیانه و همچنین کاهش تولید نفت اوپک، منجر به آن شده است که این نوسانات بیشتر در راستای افزایشی باشد

پیش از این نیز پیش‌بینی می‌شد با بالا رفتن بهای نفت، کاهش آن در کوتاه مدت، دور از ذهن باشد. در حالی ‌که تحلیل‌ها برای شش ماهه دوم از سال، حاکی از آن است که بهای نفت برنت به میانگین 100 دلار در هر بشکه برسد، اما تأثیر گزارش روز جمعه آژانس بین‌المللی انرژی، پس از تعطیلات آخر هفته مشخص خواهد شد؛ بنابراین، احتمال کاهش در بهای نفت دیده می‌شود.

بخش اقتصاد تبیان


منبع :تابناک