تبیان، دستیار زندگی
شناخت ویژگى‏هاى شب قدر، در اختیار همگان نیست. هر شخصى كه، این آیه از سوره قدر ... و ما أدریك ما لیلة القدر را بخواند و یا بشنود حتّی پیامبر(ص) هم، در شناخت شب قدر و ویژگى‏هاى آن، نیازمند تعلیم الهى است. عظمت شب قدر، فراتر از حدّ بیان است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شب حضور فرشتگان
شب قدر

شناخت ویژگى‏هاى شب قدر، در اختیار همگان نیست. هر شخصى كه، این آیه از سوره قدر ... و ما أدریك ما لیلة القدر را بخواند و یا بشنود حتّی پیامبر(ص) هم، در شناخت شب قدر و ویژگى‏هاى آن، نیازمند تعلیم الهى است. عظمت شب قدر، فراتر از حدّ بیان است.

شب قدر از هزار ماه بهتر است. فضیلت شب قدر، از هزار ماه خالى از آن، افزون‏تر است. نعمت‏هاى نازل شده از سوى خداوند در شب‏هاى قدر، ارجمندتر از نعمت‏هاى عطا شده در ماه‏هایى بى ‏شمار است. فضیلت زمان‏ها، به ارزشمندى آن چه در آن زمان ها می باشد، بستگى دارد. از امام باقر(ع) درباره سخن خداى عزّ و جلّ؛ « ... لیلة القدر خیر من ألف شهر» سۆال شد كه مقصود از این(بهترى بر هزار ماه) چیست؟. حضرت(ع) فرمود: ... عمل صالح در شب قدر، از قبیل؛ نماز، زكات و انواع كارهاى خوب، بهتر است از عمل در هزار ماهى كه در آن شب قدر نباشد.

امام صادق(ع) فرمود: سخن خداوند عزّ و جلّ؛ « ... خیر من ألف شهر»، آن هزار ماه، دوران سلطنت بنى‏امیّه است و یك شب از حكومت امام عادل، بهتر از هزار ماه سلطنت بنى‏امیّه است.

در شب قدر فرشتگان با روح، به اذن پروردگارشان براى انجام هر كارى فرود مى‏آیند. شب قدر، زمان فرود آمدن فرشتگان و روح به زمین است. روح نازل شونده در شب قدر، هم ردیف فرشتگان نبوده و موجودى برتر از آنان است. شب قدر و نزول ملائكه و روح در آن، امرى پیوسته است و به سالى خاصّ محدود نیست. فعل «تنزّل»، مضارع است و هر مضارعى كه مفاد آن در گذشته نیز انجام گرفته باشد بر استمرار دلالت دارد.

پایین آمدن ملائكه در شب قدر، نشانه شرافت آن بر هزار ماه است. فرود آمدن فرشتگان و روح در شب قدر، با اذن خداوند و رخصت او است. خداوند، امور فرشتگان را عهده دار است. فرشتگان و روح، تسلیم خداونداند و كارهاى آنان به اذن او انجام مى‏گیرد. فرود فرشتگان و روح به زمین در شب قدر، تدبیرى الهى است.

تقدیر امور جهان در شب قدر، وابسته به نزول ملائكه و روح به زمین است. امورى كه در شب قدر، نوشته مى‏شود، ملائكه براى اجرا آن امور، به زمین نازل مى‏شوند. هر کاری که خداوند متعال اراده نموده است. فرمان‏هاى خداوند، برانگیزاننده ملائكه، براى نزول به زمین در شب قدر است. نزول ملائكه، برخاسته از فرمان‏هاى خداوند است؛ به گونه‏اى كه هر یك از آن فرمان‏ها، انگیزه‏اى مستقل براى نزول آن ها است.

ابى‏بصیر گوید: با امام صادق (ع) بودم ... عرض كردم: فدایت شوم آیا روح (همان) جبرئیل نیست؟!. فرمود: جبرئیل از ملائكه است و روح مخلوقى است كه عظمت او از ملائكه بیشتر است؛ مگر نه این است كه خداوند مى‏فرماید: تنزّل الملائكة و الروح».

امام باقر(ع) درباره سخن خداى تعالى «تنزّل الملائكة و الروح فیها» فرمود: فرشتگان و نویسندگان (اعمال) به نزدیك‏ترین آسمان نازل مى‏شوند و آن چه را در طول سال(آینده) به وجود خواهد آمد، از امورى كه به بندگان مى‏رسد، مى‏نویسند».

پیامبر(ص) فرمود: زمانى كه شب قدر فرا رسد، فرشتگان ساكن «سدرة المنتهى»- كه از جمله آنان جبرئیل است- نازل مى‏شوند. پس جبرئیل(بر زمین) فرود مى‏آید در حالى‏كه پرچم‏هایى همراه او است. پرچمى را بر سر قبر من و پرچمى را در بیت‏ المقدّس و پرچمى را در مسجد الحرام و پرچمى را بر طور سینا برپا مى‏كند و در آن شب، هیچ مرد و زن مۆمنى را فروگذار نمى‏كند؛ مگر این‏كه بر او سلام مى‏كند».

شب قدر، سراسر خیر و سلامتى است. «سلام»؛ یعنى، سلامتى و پاك بودن از هر عیب، مبالغه در بیان سلامتى است. علاوه بر این، «سلام»، بر ناشناخته بودن مقدار عظمت آن دلالت دارد. بیان سلامتى شب قدر از امور ناپسند، گویاى آن است كه در مقدرات الهى، «شرّ» اصالت ندارد. سلامتى كامل شب قدر از هر امر ناپسند، نشان شرافت آن بر هزار ماه است.‏ هیچ شرّى، در مقدرات الهى وجود ندارد. سلامتى شب قدر، به سالم بودن مقدرات الهى در شب قدر است. خداى تعالى در مقدرات خویش، تنها خیر و سلامتى را تقدیر مى‏كند.

شب قدر، تا سپیده‏دم به فضیلت خود باقى است. سرشار بودن شب قدر از سلامتى، تا پایان سپیده‏دم ادامه دارد. انتهاى غایت است- دلالت دارد كه نكته قبل، شامل زمان طلوع فجر نیز مى‏شود. در نزول فرشتگان و روح تا سپیده‏دم شب قدر، وقفه‏اى پدید نمى‏آید. تمام امورى باشد كه در باره شب قدر، مطرح شده است. نزول قرآن در شب قدر، نشان سلامتى معارف آن از هر عیب و نقص است.

امام سجاد(ع) ‏فرمود: ... خداوند عزّوجلّ فرموده است: «... سلام هى حتّى‏ مطلع الفجر» خداوند مى‏فرماید: اى محمد! فرشتگانم و روحم، از اولین لحظات فرودشان تا سپیده صبح، با سلام من بر تو سلام مى‏كنند».

تفسیر راهنما، ج‏20، صص: 546-

بخش کودک و نوجوان تبیان


منبع:یاران امین

مطالب مرتبط:

چون قصد کاری کنی بر خدا توکل کن...

پیامبری از کنار خانه ما رد شد...

قلبم را پیدا کردم

كوچه باغ انتظار

اوج

خدایا دوست دارم تو را ببینم!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.