تبیان، دستیار زندگی
در بخش فرهنگ پایداری تبیان، مقالاتی با موضوع زندگی نامه و مرور خاطرات، رشادت‌های دلیر مردان و زنان هشت سال دفاع مقدس و مقاومت‌های اسلامی دیگر، تاریخچه عملیات‌های زمینی هوایی و دریایی جمهوری اسلامی ایران، خاطرات، داستان‌ها و اخبار در حوزه مقاومت، جهاد و
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زهرا منسومی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فضایی بر اساس سلیقه مخاطب

دبیر بخش فرهنگ پایداری تبیان در نمایشگاه قرآن

دبیر بخش فرهنگ پایداری در نمایشگاه قرآن


در بخش فرهنگ پایداری تبیان، مقالاتی با موضوع زندگی نامه و مرور خاطرات، رشادت‌های دلیر مردان و زنان هشت سال دفاع مقدس و مقاومت‌های اسلامی دیگر، تاریخچه عملیات‌های زمینی هوایی و دریایی جمهوری اسلامی ایران، خاطرات،  داستان‌ها و اخبار در حوزه مقاومت، جهاد و شهادت و اخبار و سفرنامه‌های اردوهای مقدس راهیان نور و روایت تحول قلبی زائرین مناطق عملیاتی ارائه می شود. بخش فرهنگ پایداری تبیان بانک جامع وصیت نامه شهدای هشت سال دفاع مقدس می باشد. خانم عاطفه مژده، 23 ساله، لیسانس مدیریت امور فرهنگی و دبیر بخش فرهنگ پایداری تبیان. خانم مژده روز سه شنبه - 10/5/91 در غرفه تبیان حضور داشتند و به معرفی بیشتر این بخش پرداختند.

همکاری شما با تبیان از چه زمانی آغاز شد و در چه بخش‌هایی فعالیت دارید؟

از دی ماه 1390 با تبیان همکاری دارم، دبیر بخش فرهنگ پایداری هستم و برای بخش سینما و تلویزیون هم گاهی مطلب می دهم.

در بخش فرهنگ پایداری چه موضوعات شاخصی برای ارائه مطلب مدنظر هستند؟

ما در بخش فرهنگ پایداری چند دسته داریم که یکی زندگی‌نامه شهید است، بخش وصیت‌نامه شهدا را داریم، بخش مقاومت‌های اسلامی که در آن در خصوص کشورهای دیگر که مقاومت اسلامی در آن‌ها چگونه بوده است را مطرح می‌کنیم.

برای تهیه مطلب با چه مشکلاتی مواجه هستید؟

فرهنگ پایداری وظیفه اصلی‌اش حفظ و نگهداری تاریخ جنگ ما و تاریخ مقاومت ما است، ولی الان تفکرات جامعه ما تغییر کرده است و نیاز به یک ایده و نظر نو است، نیاز به قلم جدید است که در حال حاضر بسیار کم است، مثلا وقتی صحبت از فرهنگ پایداری می‌شود همه یک سخن از یک شهید یا یک یادواره و یا وصیتنامه و زندگی نامه‌اش را کار می‌کنند. باید به این نکته توجه کنیم اثری را که ما می‌خواهیم از این نوشته ببریم را باید در واژه‌های خاصی گنجاند، همان طور که خیلی از قسمت‌های فرهنگ ما بنا به مرور زمان تغییر کرده است نیاز است که فرهنگ پایداری ما نیز برای حفظ و نشر فرهنگ مذهبی ما تغییر کند. من خودم همیشه به دنبال ایده‌های جدید می‌گردم تا بتوانم ببینم کدام مطلب آن ایده را دارد و آن واژه ای را بکار برده که بر روی مخاطبم اثر بگذارد، در کل به دنبال آن اثر گذاری هستم به همین دلیل می‌توانم بگویم بیشترین مشکل من این مطلب است که آن اثر گذاری در مطالب وجود ندارد، آن ابتکار جدید که باید باشد وجود ندارد و افراد کمی هستند که سعی می‌کنند ایده‌های جدید در تهیه و تولید مطلب‌شان داشته باشند.

دبیر بخش فرهنگ پایداری در غرفه تبیاناز نظر شما از چه موضوعاتی تاکنون در این بخش غفلت شده است؟

الان زندگی‌ها فرهنگ‌شان عوض شده و مدرن است، تاریخ جنگ و ایثار و شهادت چیزی نیست که جایش خالی بماند بالاخره لزومش در هر جا لازم است، مثلا اگر قرار است کار سینمایی انجام شود، کار سایبری انجام شود و چون مخاطبان ما استفاده از امکانات متفاوتی دارند ما نیز وظیفه داریم به عنوان مسئول و کسی که می‌خواهیم فرهنگ شهادت را به عنوان یادگار نگه داریم با روش‌های مختلف مثل گفتگو، مصاحبه و یا هر چیز دیگر این کار را انجام دهیم و چون فضای سایبری در فرهنگ ما جا افتاده است و کاربران و مخاطبان زیادی دارد، نسل جوان ما بچه‌های دهه 60 و 70 هستند و از تاریخ و فرهنگ شهادت فاصله زیادی گرفته‌اند بیشترین کاربران در این فضا هستند، ما می‌توانیم در این فضا بنا بر سلیقه مخاطب‌مان فضایی را ایجاد کنیم تا این فاصله کم‌تر شود.

برگزاری هرساله نمایشگاه‌هایی مثل نمایشگاه قرآن کریم رو تا چه حد در نشر معارف قرآنی و دینی موثر می‌دانید؟

این هم جزء ابتکارات جدید به حساب می‌آید مردم ما برای کسب اطلاعات مذهبی و فرهنگی نیاز به یک ابتکار جدید و فضای جدید دارند و نیاز به یک تحول جدید دارند که متناسب با فضای زندگی‌شان باشد یا برگزاری نمایشگاه هم برای مردم تفریح محسوب می‌شود هم مرکزی برای کسب اطلاعات و خرید به حساب می‌آید، بنابر این خیلی بهتر شده است، نمی‌شود مدام مسائل مذهبی را در گوش مردم بخوانیم تا بفهمند حالا باید با برگزاری نمایشگاه یا حتی گذاشتن یک مطلب روی سایت مسائل فرهنگی، مذهبی را به مردم القا کنیم.

مصاحبه: مونا ناصرپور

بخش روابط عمومی تبیان