تبیان، دستیار زندگی
محل تولد :  شهر اردكان در استان یزد اعضای خانواده پدری : 2 برادر و 4 خواهر ازدواج : 1353 اعضای خانواده :  همسر ، دو دختر و یك پسر سید محمد خاتمی فرزند مرحوم  آیت الله سید روح الله خاتمی در سال 1322 هجری...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تاریخ تولد :  1322 هجری شمسی

محل تولد :  شهر اردكان در استان یزد

اعضای خانواده پدری : 2 برادر و 4 خواهر

ازدواج : 1353

اعضای خانواده :  همسر ، دو دختر و یك پسر

سید محمد خاتمی فرزند مرحوم  آیت الله سید روح الله خاتمی در سال 1322 هجری شمسی ـ 1943 میلادی - در شهر اردكان واقع در استان یزد متولد شد.

پدروی از روحانیون نیكنام و بلند آوازه آن دیار ، عالمی فرزانه ، فقیهی روشن بین و عارفی مبارز و مردم گرا بود . آن مرحوم مؤسس مدرسه علمیه اردكان بود و امامت جمعه شهرستان یزد را بر عهده داشت . سید محمد خاتمی دو برادر و چهار خواهر دارد . در سال 1353 با خانم زهره صادقی ازدواج كرد كه ثمره این ازدواج دو دختر و یك پسر به نامهای لیلا (1354) ، نرگس (1360 ) و عماد (1367) است .

تحصیلات ابتدایی ، متوسطه و دبیرستانیوی در اردكان طی شد و در همه این سالها جزء شاگردان ممتاز كلاس بود . در سال 1340 (1961 میلادی ) پیش از اخذ دیپلم به شوق تحصیل در علوم و معارف دینی ، در حالیكه بخشی از مقدمات را در محضر پدر  فرا گرفته بود ، رهسپار شهر قم شد و در همان سالها دیپلم متوسطه را نیز در رشته طبیعی دریافت داشت.

ایشانضمن حضور در مبارزات سیاسی حوزه در سالهای 41 و 42 به مدت چهار سال تحصیل در حوزه علمیه قم "مقدمات " و " سطح " را فراگرفت و در سال 1344 هجری شمسی ( 1965 میلادی ) برای تحصیل در رشته فلسفه به دانشكده ادبیات اصفهان راه یافت و همزمان با آن ، سطوح عالیه علوم دینی را در حوزه علمیه اصفهان ادامه داد .

در سال 1348 هجری شمسی ( 1969 میلادی ) با درجه كارشناسی از دانشگاه اصفهان فارغ التحصیل شد و بهدنبال آن و علیرغم داشتن شرایط اجتهاد برای معافیت از خدمت سربازی "بالاجبار به خدمت سربازی اعزام شد".

در سال 1349 هجری شمسی ( 1970 میلادی ) در دوره كارشناسی ارشد علوم تربیتی دانشگاه تهران پذیرفته شد و به ادامه تحصیل پرداخت و در حالی كه امكان استفاده از بورس تحصیلی دوره دكترا در خارج از كشور از طرف دانشگاه تهران برای وی فراهم شده بود به شهرستان قم بازگشت و طی چندین سال اقامت ، با كوشش و جدیت مراحل دروس " خارج " " فقه و اصول " و دوره عالی فلسفه را در محضر آیات عظام و استادانی چون مرتضی حائری یزدی (قده) ، وحید خراسانی ، سید موسی شبیری زنجانی ، شهید مرتضی مطهری (قده) و عبدالله‌جوادی آملی گذراند .

همزمان با این ایام در دروس خصوصی شهید مطهری پیرامون فلسفه هگل و ماركسیسم و معارف و كلام شركت می جست.

حجةالاسلام والمسلمین سید محمد خاتمی كه همواره دغدغه های شخصی خود را در زمینه معارف ، علوم دینی ، اجتماعی و فرهنگی پیگیرانه دنبال می كرد، به تألیف آثاری اهتمام نمود كه حاصل آن دهها مقاله ، گفتار و كتاباست.

سال 1340 : دروس حوزوی

سال 1344 : تحصیل در رشته كارشناسی فلسفه غرب در دانشگاه اصفهان

سال 1347 : عضو هیأت مدیره انجمن اسلامی دانشگاه اصفهان

سال 1348 : اخذ درجه كارشناسی از دانشگاه اصفهان

سال 1349 : تحصیل در دوره كارشناسی ارشد علوم تربیتی دانشگاه تهران

سال1350 : بازگشت به قم و ادامه دروس عالی حوزوی بهمدت 7 سال تا بالاترین درجه تحصیلات حوزوی  (اجتهاد - معادل دكتری )

سال 1358 : تصدی ریاست مركز اسلامی هامبورگ

سال 1359 : یكسال پس از پیروزی انقلاب اسلامی نماینده مردم اردكان و میبد در مجلس شورای اسلامی

سال 1360 : سرپرست مؤسسه مطبوعاتی كیهان به فرمان امام خمینی (ره)

سال 1361 : وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در كابینه  مهندس میر حسین موسوی

سال 1368 : وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در كابینه  آقای هاشمی رفسنجانی

سال 1371 : مشاور رییس جمهور و رئیس كتابخانه ملی ایران

سال 1371 : آغاز تدریس در دوره‌های كارشناسی ، كارشناسی ارشد و دكتری در دروس اندیشه سیاسی ، فلسفه سیاست و اندیشه سیاسی در اسلام

سال 1375 : عضویت در شورای عالی انقلاب فرهنگی به فرمان مقام معظم رهبری

سال 1376 : ریاست جمهوری اسلامی ایران (دوره اول )

سال 1380 : ریاست جمهوری اسلامی ایران (دوره دوم )

**************************

درسایت رسمی ریاست جمهوری اسلامی ایران  می توانید اطلاعات کاملی در مورد رئیس جمهور و  اعضای هیئت دولت بیابید و در صورت تمایل به شخص رئیس جمهور یا هیئت دولت ایمیل بزنید و نظرات خود را بیان کنید . نمونه ای از پاسخ های رئیس جمهور به سؤالات قبلی نیز قابل مشاهده است.

http://www.president.ir