تبیان، دستیار زندگی

10 علت بروز تب در بدن

بعضی اوقات نمی‌توان علت تب را مشخص کرد. اگر دمای بدن شما بیش از سه هفته 3/38 درجه سانتیگراد یا بیشتر بود و پزشک نتوانست علت تب را تعیین کند، در این صورت تب شما با علت نامعلوم است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درجه حرارت طبیعی بدن، تب،

درجه حرارت طبیعی بدن در طی روز تغییر می‌کند. دمای بدن صبح‌ها پایین‌تر و عصرها بالاتر است. در حقیقت دمای طبیعی بدن بین 1/36 تا 2/37 درجه سانتیگراد متغیر است.

 

اگرچه بیشتر افراد 37 درجه را مناسب می‌دانند، ولی دمای بدن شما ممکن است یک درجه یا بیشتر فرق کند. عواملی مثل عادت ماهانه در خانم‌ها یا انجام ورزش‌های سنگین روی دمای بدن موثرند.

 

بعضی اوقات نمی‌توان علت تب را مشخص کرد. اگر دمای بدن شما بیش از سه هفته 3/38 درجه سانتیگراد یا بیشتر بود و پزشک نتوانست علت تب را تعیین کند، در این صورت تب شما با علت نامعلوم است.

علل شایع تب عبارتند از:

 

1- بیماری ویروسی

بیماری‌های ویروسی شایع‌ترین علت تب در افراد بزرگسال هستند، مانند بیماری آنفلوآنزا. علائم بیماری‌های ویروسی غیر از تب شامل آبریزش بینی، گلودرد، سرفه، گرفتگی صدا و درد عضلانی است. همچنین ویروس‌ها باعث اسهال، استفراغ و دل درد می‌شوند. بیماری‌های ویروسی با استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها درمان نمی‌شوند.

 

2- بیماری باکتریایی

عفونت‌های باکتریایی ایجادکننده تب، می‌توانند روی هر کدام از اندام‌های بدن تأثیر بگذارند. این بیماری‌ها با آنتی‌بیوتیک‌ها درمان می‌شوند.

مثلا عفونت مغز و نخاع باعث تب، سردرد، خشکی گردن و گیجی می‌شود. این عفونت می‌تواند باعث مننژیت یا عفونت پرده مغزی شود، لذا باید فورا به پزشک مراجعه کرد.

 

3- عفونت قارچی

عفونت قارچی در هر اندامی می‌تواند دیده شود. برای درمان این نوع عفونت، از داروهای ضد قارچ استفاده می‌شود.

تزریق برخی واکسن‌ها مثل واکسن سه‌گانه یا ثلات (دیفتری، کزاز، سیاه سرفه) و واکسن پنوموکوک (ذات‌الریه) باعث بروز تب در بدن می‌شود

 

4- تماس با حیوانات

 برخی افرادی که با حیوانات سروکار دارند، در معرض آلودگی با باکتری‌های نادری هستند که باعث تب می‌شوند. این باکتری‌ها در چهارپایان اهلی، شیر و لبنیات غیرپاستوریزه و در ادرار حیوانات بیمار وجود دارد. در این نوع علاوه بر تب، سردرد، درد عضلات و مفاصل نیز دیده می‌شود.

 

5- مسافرت

هر کسی که مسافرت می‌کند خصوصا به خارج از کشور، می‌تواند در اثر غذاهای جدید، مسمومیت‌ها، حشرات و بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن دچار تب شود.

 

6- داروها

برخی داروها مثل آنتی‌بیوتیک‌ها، داروهای فشار خون بالا یا داروهای ضدتشنج می‌توانند باعث افزایش دمای بدن شوند.

تزریق برخی واکسن‌ها مثل واکسن سه‌گانه یا ثلات (دیفتری، کزاز، سیاه سرفه) و واکسن پنوموکوک (ذات الریه) نیز باعث بروز تب در بدن می‌شوند.

 

7- لخته خون

گاهی اوقات یک لخته خون می‌تواند در ساق پا بوجود آید و باعث ورم و دردپا گردد. قسمتی از این لخته می‌تواند جدا شده و به ریه‌ها برود (آمبولی ریه) و باعث درد قفسه سینه و سختی نفس کشیدن گردد. گاهی وقت‌ها فرد به دلیل التهاب رگ‌های خونی دچار تب می‌شود. در این صورت باید سریعا به پزشک مراجعه کرد.

 

8- تومورهای بدخیم

سرطان هم می‌تواند باعث بروز تب شود. گاهی اوقات تومور، موادشیمیایی را می‌سازد که باعث بروز تب در خودشان می‌شوند. گاهی وقت‌ها تومور، عفونت می‌کند. تومورهای مغز می‌توانند از تنظیم دمای بدن توسط هیپوتالاموس (ترموستات بدن) جلوگیری کنند و باعث تب شوند.

بسیاری از داروهایی که بیماران سرطانی استفاده می کنند، باعث تب می‌شوند. در نهایت سیستم ایمنی در بدن بیماران سرطانی ضعیف می‌شود، در نتیجه در معرض ابتلا به عفونت‌های مختلف قرار می‌گیرند.

 

9- عوامل محیطی

گاهی وقت‌ها وقتی بدن بیش از حد گرم می‌شود، دمای بدن خیلی بالا می‌رود. افزایش دمای بدن در اینگونه مواقع را هیپرترمیا می‌گویند.

این شرایط در اثر ورزش شدید یا در اثر بودن در آب‌وهوای گرم و مرطوب ایجاد می‌شود. شیوه درمان هیپرترمیا با سایر علل ایجادکننده تب متفاوت است. این یک حالت اورژانسی است و فرد دچار هیپرترمیا باید سریعا خنک شود.

گرمازدگی و آفتاب سوختگی شدید نیز باعث بروز تب می‌شوند.

 

10- بیماری‌های التهابی

برخی بیماری‌های التهابی مانند آرتریت روماتوئید (التهاب مفاصل) نیز باعث بروز تب می‌گردند.


مطالب مرتبط:

سرفه زیاد همراه با تب را جدی بگیرید

تب؛ عارضه ای مفید

هر تبی عفونت نیست

تب نوزاد مهم است

تب،آژیر خطر طبیعی بدن

تب و تشنج

با فرزند تب دار خود چه كنیم (قسمت اول) و(قسمت دوم)

 

کلیپ های مرتبط:

تب مالت

تشنج ناشی از تب

تب و مصرف تب برها

کنترل تب

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.