تبیان، دستیار زندگی
استرس عبارت است از پاسخ غیر اختصاصی بدن به شرایط دشواری که با آن مواجهه می شود. به عبارت دیگر استرس تلاش بدن برای سازگاری با موقعیت دشوار است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استرس‌های‌تان را اداره کنید


استرس عبارت است از پاسخ غیر اختصاصی بدن به شرایط  دشواری که با آن مواجهه می شود. به عبارت دیگر استرس تلاش بدن برای سازگاری با موقعیت دشوار است.

استرس

شناسایی استرس مداوم و آگاه شدن از اثرات آن بر زندگی ما ، برای کاهش اثرات زیان آور آن کافی نیست. همانطوری که منابع زیادی برای استرس وجود دارد، امکانات بسیاری هم برای اداره آن وجود دارد.

ولی آنچه بدان نیازمندیم، تلاش برای تغییر است، تغییر منبع استرس و یا تغییر واکنش نسبت به آن منبع. برای این منظور چه کار می‌توانید انجام دهید؟

واقعیت گرا باشید

سعی نکنید در هر زمان "بهترین" باشید. اهداف واقع بینانه ای برای خود در نظر بگیرید. شما می دانید که قادر به انجام برخی کارها هستید و برخی کارها  را نمی توانید انجام دهید. سعی کنید انرژی تان را برای اموری که از کنترل شما خارج اند، بیهوده هدر ندهید. وقتی حجم کاری که باید انجام شود زیاد است، حساسیت به خرج ندهید و یک کار را برای رسیدن به نتیجه مطلوب چند بار انجام ندهید. انجام کار در حد قابل قبول کافی است. گاهی وقت ها حساسیت زیاد در نتیجه کار تاثیری ندارد و تنها موجب استرس می شود.

مدیریت زمان

یکی از اصلی ترین عوامل استرس زا در حال حاضر زمان است. این امر به دلیل آن است که معمولا مسئولیت های زیادی بر عهده یک فرد قرار می گیرد ولی زمان کافی برای انجام آن نیست. معمولاً اولین کار موثر این است که از کارهای اضافی که در حد توان شما نیست خودداری کنید.

ابتدا لیستی از تمام کارهایتان تهیه کنید و سپس آن را الویت بندی کنید.

الف:آنچه مهم است و باید به فوریت انجام شود.

ب:کاری که مهم است ولی برای انجام آن فرصت دارید.

ج: کاری که اهمیت چندانی ندارد اما باید سریعاً آن را انجام داد.

برای دیگران کاری بکنید

بی تردید انجام کاری برای دیگران به شما احساس رضایت و خوشبختی می بخشد و شما را از درگیری های ذهنی خودتان رها می کند. انجام دادن کاری برای دیگران و خوشحال کردن آنها موجب می شود احساس بهتری داشته باشید.

به اندازه ی کافی بخوابید

خواب ناکافی، یکی از عوامل ایجاد کننده ی استرس است. گاهی وقت ها افراد آن قدر مشغول می شوند که چیزهایی که برای سلامتی شان لازم است را هم فراموش می کنند. بدن برای ترمیم خودش به خواب کافی نیاز دارد. بی خوابی موجب فراموشی و در هم ریختگی حافظه نیز می شود.

معمولا سعی کنید کسی را برای صحبت و درددل خود انتخاب کنید که معولا بدون قضاوت های یکطرفه شنونده خوبی برای شما باشد. صحبت کردن با یک دوست یا مشاور در مورد مشکلاتتان می تواند به تخلیه ی اضطراب و نگرانی های درونیتان کمک کند

صحبت کنید

هنگاهی که فکر می کنید دچار استرس شده اید شروع به صحبت کردن نمایید. وقتی با کسی که با آن احساس نزدیکی و راحتی بیشتری دارید صحبت کنید ، مطمئنا از فشار روزمره بر روی شما کاسته می شود. معمولا سعی کنید کسی را برای صحبت و درددل خود انتخاب کنید که معولا بدون قضاوت های یکطرفه شنونده خوبی برای شما باشد. صحبت کردن با یک دوست یا مشاور در مورد مشکلاتتان می تواند به تخلیه ی اضطراب و نگرانی های درونیتان کمک کند.

 

فرآوری:آسیه ملک دار

بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع:

ماهنامه تربیت-شماره 5- مدیریت استرس

سایت دانش نامه

روزنامه سلامت

سایت بانکی

مطالب مرتبط:

استرس خوب، بد، زشت

این گونه با استرس بجنگید

 به استرس لبخند بزنید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.