تبیان، دستیار زندگی
همانطور که یک شطرنج باز می بایست از شکست های خود در بازی ناامید نشده و از آن درس عبرت بگیرد، شما نیز اینگونه بعد از هر شکست کوچک و بزرگ به دنبال سرزنش این و آن نباشید، بلکه به...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زندگی شطرنجی


همانطور که یک شطرنج باز می بایست از شکست های خود در بازی ناامید نشده و از آن درس عبرت بگیرد، شما نیز اینگونه بعد از هر شکست کوچک و بزرگ به دنبال سرزنش این و آن نباشید، بلکه به دنبال ریشه بروز آن مشکل بگردید و با حذف آن، موجبات پیروزی خود را فراهم کنید.

زندگی شطرنجی

سالیان دراز است که از بازی شطرنج بعنوان بهترین بازی فکری یاد می شود. با توجه به قوانین و حرکت مهره های آن، می توان به پیچیدگی های تازه ای درباره این بازی پی برد.

هدفمند بودن حرکت 

یک شطرنج باز، هدف از بازی خود را مات کردن حریف مقابل در کنار یک نرمش فکری می داند. برای هر حرکت خود نیز هدفی دارد. حرکاتی به منظور گسترش بازی، تامین امنیت شاه و آرایش مهره ها برای حمله یا دفاع از این قبیل حرکات است. در بازی های حرفه ای به منظور شناخت هر چه بیشتر سبک بازی حریفان، نیاز است که بازی حریفان، چند بار بررسی شده و مورد تجزیه تحلیل قرار گیرد. یک مدیر سازمان تولیدی ویا خدماتی نیز می بایست اهداف بلند و کوتاه مدت خود را با توجه به وضعیت پیرامونی (شرایط بازار، تهدیدها و فرصتها، نقاط ضعف و قوت و...) ترسیم کرده و برنامه های عملیاتی برای دستیابی به آن را مشخص و بصورت مداوم آن را کنترل کند. نکته مهم در تعیین اهداف سازمانی، انتخاب صحیح اهداف با توجه به تحلیل بازار و رقبار، مشخص کردن زمان، مجری، منابع، هزینه انجام پروژه و همچنین تعیین شاخصی به منظور اندازه گیری میزان دستیابی به هدف است.

هدایت مهره ها 

به منظور مات کردن حریف کافیست تمامی مهره ها را به گونه ای کنار هم قرار دهید که ضمن پشتیبانی آنها از یکدیگر، خانه های حرکت شاه حریف مسدود گردد. مسلما اگر هر یک از آنها بدون تعامل با دیگر مهره ها، در گوشه ای از صفحه شطرنج بکار گرفته شوند، شما پیروز میدان نخواهید بود. در یک سازمان نیز اگر پرسنل واحد های مختلف از جمله کیفیت، مهندسی، تولید، اداری و... هر یک سرگرم فعالیت های خویش باشند و در یک راستا هدایت نشوند، آن سازمان به اهداف خویش نایل نخواهد شد.

برنامه ریزی 

برای مات کردن حریف نیاز به برنامه ریزی است. مسلما بدون برنامه و تنها جواب بازی حریف را دادن، شما را به مقصود نمی رساند. برنامه ریزی در علم مدیریت نیز از اهمیت ویژه ای برخودار است. مدیران به خوبی می دانند، بدون برنامه ریزی به هیچ هدفی نخواهند رسید.

حفظ مهره ها

از دیگر فنون مهم بازی شطرنج، حفظ مهره هاست. در بازی شطرنج هر مهره ارزشی نسبی دارد، و این ارزش بسته به موقعیت بازی متغیر است. نیروهای انسانی هر سازمانی نیز با توجه به مسئولیت ها و فعالیت هایی که انجام می دهند دارای ارزش نسبی هستند و مطمئنا هیچ نیروی بی ارزشی وجود ندارد، زیرا با وجود این نیازی به استخدام آن فرد در سازمان احساس نمی گردید.بنابراین، حفظ نیروهای انسانی برای دستیابی به اهداف سازمان همانند بازی شطرنج بسیار مهم است.

فراهم کردن منابع و زمینه های لازم جهت اجرای مطلوب امور محوله، نشان دادن توجه و اهمیت شما به فعالیت کارکنان تان، فراهم ساختن بستر رشد و خلاقیت پرسنل و به کارگرفتن سایر روش های انگیزشی از جمله تکنیک های حفظ نیروها در سازمان است

حمایت مهره ها 

اگر مهره سرباز با حمایت و هدایت شما به انتهای صفحه شطرنج برسد، تبدیل به مهره باارزشی همچون وزیر می گردد. در یک سازمان نیز اگر نیروهای انسانی بطور مناسبی از طریق سیستم های آموزشی وانگیزشی رشد پیدا کنند، مطمئنا فواید بیشتری برای سازمان به ارمغان می آورند.

پیش بینی حرکات بعدی 

یکی از مهمترین فنون بازی شطرنج، بازی خوانی آن است. قبل از هر حرکت می باید حداقل چند حرکت خود و حریف را در ذهن بررسی و تجزیه و تحلیل و سپس اقدام به بازی کرد. همانند این بازی، مدیران نیز می بایست قبل از اخذ هر تصمیمی، پیامدهای آن را پیش خود تجزیه وتحلیل کرده و باتوجه به عواقب آن، تصمیم را اتخاذ کنند. بارها و بارها متاسفانه حتی در تصمیم گیری های کلان مدیریتی نیز شاهد اینگونه تصمیمات عجولانه بوده ایم. تصمیماتی که چند حرکت بعد آن خوانده نشده بود .

پرهیز از حرکات اضافی 

در شطرنج، بازی با مهره سفید یک مزیت محسوب می گردد، زیرا یک حرکت از مهره سیاه پیش بوده و قدرت تهاجم را دراختیار دارد. این موضوع حاکی از اهمیت هر حرکت است، لذا در این بازی باید مراقب هر حرکت بود تا این مزیت را حفظ کرده و با استفاده از حرکت اضافی حریف بازی را به دست گرفت. در یک محیط رقابتی نیز اگر مدیران حرکت اضافی و نادرستی ازجمله پذیرش تولید محصولات بدون تقاضا، اخراج کارکنان موثر و... داشته باشند درجهت تضعیف سازمان گام برداشته و چه بسا بازار را به رقبا واگذار خواهندکرد.

بخش خانواده ایرانی تبیان

منبع : روزنامه ابتکار

مطالب مرتبط:

مهارت حل مساله را بیاموزید

کنترل استرس در دست تو

هنری به نام بخشش

تفکر سالم را تمرین کنید

باورهای‌تان را باور کنید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.