تبیان، دستیار زندگی
در بعضی از روزهای گرم ماه مبارک رمضان، یک کشاورز نوبت آبیاری دارد در هوای گرم تابستان، آبیاری با حالت روزه تقریبا غیرممکن است یعنی طوری است که اگر شخص روزه باشد لطمه به زراعت و یا لطمه به سلامتی می زند آیا این شخص می تواند روزه آن روز را افطار کند و قضای
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بر کسی که تنگی نفس دارد روزه گرفتن واجب است؟

اسپری تنگی نفس


ماه رمضان به خاطر نزول قرآن در آن ماه ، برتر شده است . خدواند متعال در آیه 185 سوره بقره می فرماید: «شهر رمضان الذی انزل فیه القران هدی للناس و بینات من الهدی و الفرقان فمن شهد منكم الشهر فلیصه ...» ماه رمضان ماهی است كه قرآن در آن برای هدایت بشر و راهنمایی و تشخیص حق از باطل نازل شده است . پس هر كس ماه رمضان را دریابد باید تمام آن ماه را روزه بدارد.

ترحم بر یتیمان در رمضان

یكى دیگر از وظایف و دستورات اسلام براى پیروان این مكتب مخصوصاً در این ماه، مهربانى و شفقت بر یتیمان است پیامبر اسلام (صلى الله علیه وآله) مى فرمایند: وَ تَحَنّنُوا عَلى اَیْتامِ النّاسِ یُتحنَّنُ عَلى اَیْتامِكُمْ. بر یتیمان مهربانى كنید تا بر یتیمان شما هم مهربانى كنند. و در قسمتى دیگر از حدیث مى فرمایند: وَ مَنْ اَكْرَمَ فیهِ یَتیماً، اَكْرَمَهُ اللهُ یَوْمَ یِلْقاهُ; هر كس در این ماه یتیمى را نوازش و اكرام كند، خداوند هم در روز قیامت او را اكرام مى كند.

در این قسمت تعدادی از پرسش و پاسخها در باب روزه و روزه داری را مرور می کنیم:

سۆال: اگر کسی که تنگی نفس داشته باشد آیا واجب است که روزه بگیرد یا نه؟

جواب: اگر روزه برای او ضرر ندارد بلی واجب است روزه بگیرد. (ر.ک: استفتائات امام خمینی (ره)، ج 1، ص 317)

سۆال: فردی در اثر زخم معده فعال دو مرتبه خون ریزی شدید کرده است بعد از آن چند سال است که چند روز اول ماه رمضان روزه می گیرد بیمار می شود آیا لازم است هر سال ماه رمضان چند روز روزه بگیرد امتحان کند یا همین قدر که می ترسد بیمار شود کافی است؟

جواب: لازم نیست که روزه امتحانی بگیرد اگر خوف دارد که روزه برای او ضرر داشته باشد می تواند افطار کند. (ر.ک: توضیح المسائل 12 مرجع، ج 1، ص 1010، استفتائات رهبری)

سۆال: در بعضی از روزهای گرم ماه مبارک رمضان، یک کشاورز نوبت آبیاری دارد در هوای گرم تابستان، آبیاری با حالت روزه تقریبا غیرممکن است یعنی طوری است که اگر شخص روزه باشد لطمه به زراعت و یا لطمه به سلامتی می زند آیا این شخص می تواند روزه آن روز را افطار کند و قضای آن را بعدا بگیرد؟

جواب: اگر می تواند کار را ترک کند باید روزه بگیرد و اگر نمی تواند هر وقت به حرج افتاد می تواند افطار نماید ولی تا در حرج واقع نشده نباید روزه را باطل کند. (ر.ک: استفتائات امام خمینی (ره)، ج 1، ص 311)

سۆال: اگر شخصی بداند که اگر در سحر غذا نخورد روزه گرفتن برای او ضرر دارد، اگر سهوا سحر بیدار نشد و سحری نخورد آیا گرفتن روزه بر وی واجب است؟

جواب: گرفتن روزه واجب است ولی در اثنای روز اگر خوف مرض پیش آید و آن که ادامه روزه حرجی شد افطار بنماید. (ر.ک: استفتائات امام خمینی (ره)، ج 1، ص 320)

سۆال: کسی که به واسطه پیری یا مشقت داشتن روزه برای او نتواند روزه بگیرد چه باید بکند؟

جواب: روزه بر او واجب نیست، ولی در صورت دوم باید برای هر روز یک مد طعام به فقیر بدهد. (ر.ک: توضیح المسائل 12 مرجع، ج 1، ص 992، 1725)

سۆال: کفاره روزه قضا چقدر است لطفا توضیح دهید؟

جواب: اگر شخص به علت بیماری یا مسافرت و... روزه را افطار کرده باشد و تا رمضان سال بعد موفق به گرفتن قضای آن نشده باشد علاوه بر قضای روزه برای هر روز یک مد طعام (750 گرم آرد، گندم، برنج و...) بعنوان کفاره به فقیر بدهد و اگر بدون عذر عمدا روزه خود را باطل کرده باشد برای هر روز علاوه بر قضا 60 مد طعام به 60 مسکین باید بدهد و یا 60 روز روزه بگیرد و اگر به چیز حرامی روزه را باطل کرده است علاوه بر اطعام 60 مسکین برای هر روز، 60 روز روزه هم باید بگیرد. (ر.ک: توضیح المسائل 12 مرجع، ج 1، ص 964، م 1660)

سۆال: آیا کفاره روزه و همین طور مسأله اجیر گرفتن برای نماز را می توان از پول خود میت پرداخت؟

جواب: کفاره روزه جزء بدهیهای میت محسوب می شود و می توانید از اصل ترکه پرداخت کنید، اما اجرت برای انجام نماز و روزه میت را در صورتی می توانید از حال او بپردازید که وصیت در خصوص مورد کرده باشد و وصیت، مازاد بر ثلث ترکه نباشد، چنانچه وصیت ننموده است همه ورثه نسبت به سهم خود اجازه دهند و از سهم صغیر هم پرداخت نشود.  (ر.ک: توضیح المسائل 12 مرجع، ج 1، ص 794، استفتائات رهبری، س 555)

سۆال: کفاره باید به چه مصرفی برسد آیا می توان به مصرف مدرسه سازی، خانه سازی، خرج جهیزیه عروس و سایر امور خیریه کرد یا خیر؟

جواب: کفاره روزه به صورت طعام (گندم یا آرد و...) باید به فقیر پرداخت شود البته خود فقیر پس از تصرف مجاز است آن را مصرف کند، و یا به فروش برساند. (ر.ک: توضیح المسائل 12 مرجع، ج 1، ص 1017، استفتائات رهبری)

فرآوری: آمنه اسفندیاری

بخش احکام اسلامی تبیان


منابع:

کتاب رمضان ماه خدا ـ زین العابدین و حسنعلی احمدی

سایت شیعه سرچ

سایت آوینی

سایت اندیشه قم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.