اگر شخص تردید کند روزه را باطل کند یا نکند چه حکمی دارد؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : رضا زهروی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تردید نکن روزه ات باطله ....

روزه


هر چند ماه مبارک رمضان از بهترین ایام الله است وفرصت مناسب برای خود سازی است اما خودسازی آسان نیست و خصوصا در گرمای تابستان و روزهای نسبتا بلند آن همت خوبی می خواهد که مۆمنین باید توفیق آن را از خود خداوند متعال بخواهند، چنانکه در معارف اهل بیت علیهم السلام ذکر شده است در عبادات و اطاعات الهی نگاه انسان باید به اشخاص بالاتر از خودش باشد تا مبادا دچار عجب یا  تکبر و یا کم همتی شود و دچار سستی و کسالت گردد، با این همه جوانان خصوصا آن دسته از جوانان که تازگی به سن بلوغ رسیده اند تمرین زیادی لازم دارند تا بتوانند به خوبی از انجام این عبادات بر بیایند و تا انتها  آن  را انجام دهند و البته تمرین روزه داری را باید قبل از بلوغ خصوصا در روزهای کوتاه زمستان آغاز کرد تا بدن و روح خود را به این عبادت عالی عادت دهد و سازگار نماید.

به هر حال هستند کسانی که به دلایل گوناگون منجمله همان عدم تمرین که اشاره شد از قصد روزه داری منصرف می شوند و نعوذ بالله افطار می کنند، یا صرفا تردید می کنند که روزه را باطل کنند یا نه. در این مقاله به اینگونه افراد و احکام روزه ایشان توجه شده است:

سلام جناب آقای سعیدی

سلام برادر من، خوبی؟

ممنونم. طاعات و عبادات قبول.

روزه شما هم قبول حق باشد.

روزه ی ما؟

بله مگر روزه نیستی؟!

روزه بودم.

روزه بودی؟!

بله اما ....

اگر كسی از قصد روزه برنگردد و تردید نكند در اینكه روزه را تمام كند فقط فكر كند بررسی كند كه روزه اش برایش ضرر دارد یا نه تا اگر ضرر نداشت از قصدش برگردد، این اشكالی ندارد

اما چه، چه شده نعوذ بالله روزه ات را خوردی؟!

نخوردم اما ....

اما چه، چه شده؟

سر ظهر خیلی خسته و تشنه بودم .

خب گوش می دهم...

فوتبال هم بازی کرده بودم وحشتناک تشنه ام بود.

پناه بر خدا...

آقا من چیزی نخوردم.

پس چرا گفتی روزه نیستم.

روزه نیستم چون ....

چون چه؟ توضیح بده.

چون قصد کردم بروم آب بخورم خیلی تشنه ام بود.

جدی آقای سعیدی؟!

بله آقا اشتباه کردم که رفتم فوتبال.

بله عزیزم اشتباه کردی و اشتباه بزرگتر،

اشتباه بزرگتر چه؟

روزه

اینکه قصد کردی روزه ات را بخوری.

حالا روزه ام باطل شده درسته؟

بله متاسفانه. البته نباید تا اذان چیزی بخوری و بعدا هم قضایش واجب است.

حتی اگر چیزی نخوریم روزه باطل می شود این سخت گیری نیست؟!

سخت گیری؟! کجایش سخت است؟ خودت از قصدت برگشتی خودت رفتی فوتبال ...

اما چیزی که نخوردم .

درسته، اما روزه قصدش خیلی مهم است بلکه از همه چیز مهمتر است.

چرا مهم تر؟

چون اگر حتی چیزی بخوری اما حواست نباشد که روزه ای فراموش کنی که روزه ای ، روزه ات صحیح است.

درسته اما ....

بله درست فهمیدی خداوند گرسنگی و تشنگی را که نمی خواهد برای خداوند قصد روزه و اطاعت از گرسنگی و تشنگی خیلی مهمتر است.

بله آقا.

حتی برخی مراجع تقلید می گویند اگر قصد روزه نبودن یا روزه خوردن را نکند فقط تردید کند که روزه باشد یا نباشد روزه اش باطل است.

جدا آقا؟!

بله، بسیاری از مراجع نظرشان همین است.

شما اگر یک پرس کامل جوجه کباب هم بخوری اما فراموش کردی روزه ای روزه ات صحیح است اما اگر تردید کنی که روزه ات را ادامه دهی یا باطل کنی مشکل ایجاد می شود

قصد روزه آنقدر مهم است؟

بله شاید مهمترین چیز باشد لذا شما اگر یک پرس کامل جوجه کباب هم بخوری اما فراموش کردی روزه ای روزه ات صحیح است اما اگر تردید کنی که روزه ات را ادامه دهی یا باطل کنی مشکل ایجاد می شود.

همه مراجع همین نظر را دارند؟

فقط حضرت امام (ره) و مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی(ره) گفته اند که اگر از نیت روزه برگردد باطل است اما اگر نیت کند که چیزی را که روزه را باطل می کند بجا آورد در صورتیکه آن را انجام ندهد روزه باطل نمی شود.

بقیه چه؟

عرض کردم بقیه بین این دو تا فرقی نمی گذارند هر دو را باطل کننده روزه می دانند حتی اگر آن را انجام ندهد و گاهی حتی اگر مردد شود که روزه باشد یا نباشد نظر بر بطلان داده اند، لذا نباید تردید كنید .

حالا چه کنم؟

خیلی ناراحت نباش دقت کن تکرار نشود و خدا را شکر کن کفاره ندارد فقط باید قضایش را بجا آوری.

البته ..

البته چه ؟

البته اگر كسی از قصد روزه برنگردد و تردید نكند در اینكه روزه را تمام كند  فقط فكر كند  بررسی كند كه روزه اش  برایش ضرر دارد یا نه تا اگر ضرر نداشت از قصدش برگردد، این اشكالی ندارد.

یعنی چه ؟

یعنی اگر قصد روزه را دارد  اما در مورد ضرر شك دارد  این روزه را باطل نمی كند و اگر خوف ضرر برایش پیدا شد بعد از فكر و مشورت و بررسی باید روزه را بخورد این واجب است نه حرام. دقت كردی؟

بله فقط باید خیلی دقت كند به قصدش و دلش .

بله همینطور است .

                                                                                                                                          رضا زهرایی

 عضو هیات علمی دانشگاه

           بخش احكام اسلامی تبیان      


          

منابع و مآخذ

مسایل جدید از دیدگاه علما و مراجع تقلید .گرد آورنده : سید محسن محمودی ، انتشارات علمی فرهنگی صاحب الزمان (عج) مجموعه چهار جلدی .  قم  .

توضیح المسائل امام خمینی (ره) 

اجوبة الاستفتاءات،  مقام معظم رهبرى (دام ظله)

استفتاءات آیت‏الله سیستانى(دام ظله)، Sistani.org.

توضیح المسایل آیت‏الله وحید خراسانی (دام ظله)

جامع المسائل آیة‏الله فاضل لنكرانى(ره)، ج 1، ج 2،

استفتاءات، ج 2،  آیت‏الله نورى(دام ظله)

توضیح المسایل آیت‏الله صافى (دام ظله)

توضیح المسایل آیت‏الله تبریزى(ره)

توضیح المسایل آیت‏الله بهجت(ره)

    

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.