تبیان، دستیار زندگی
جنبش مقاومت فلسطین به روش درگیری تغییر یافت موضوع مقاله موجود از سه سایته در حوزه اعتصاب غذایی فلسطینیان است
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شیرهای بیشه اعتصاب


جنبش مقاومت فلسطین به روش درگیری تغییر یافت موضوع مقاله موجود از سه سایت در باره اعتصاب غذایی فلسطینیان است.


دلیران مقاومت شیرهای بیشه اعتصاب

نام مقاومت چه در فلسطین، لبنان، افغانستان، عراق و یا هر جای دنیا همیشه همراه با سرافرازی و سربلندی بوده است. امروزه، دیگر فلسطینیان همراه با زندانیان خود یکصدا شده و فوج فوج از جان گذشته به صف اتحاد مبارزین راه آزادی می‌پیوندند. لذا در نوشتار امروز به اعتصاب غذایی بعنوان یکی از قدرتمندترین و درخشانترین روشهای مقاومت در فلسطین امروز می‌پردازیم.

طبق آمارها، امروز در فلسطین، یکهزار و 500 نفر از زندانیان در اعتصاب غذا به سر می‌برند و روزانه بر تعداد آنها فزوده می‌شود. رژیم صهیونیستی نیز در مقابل این روش مبارزه عصبی و افسارگسیخته شده است.

"اکرام رخاوی" یکی از مبارزین مقاومت ،یکصد و 2 روز اعتصاب غذا را تحمل کرد و در نهایت در تاریخ 27 جولای 2012 موفق شد نیروهای اسراییلی را مجاب به تسلیم  کند و به عنوان بخشی از توافقنامه، قرار است در تاریخ 25 ژانویه 2013 آزاد شود.

"مونا نداف" وکیل وی از "حسن صدافی" دیگر زندانی سیاسی فلسطینی دیدار کرد. صدافی هم اکنون در چهل و چهارمین روز از اعتصاب غذایی خود به سر می‌برد و از وضعیت جسمانی خوبی بهره نمی‌برد. طبق گزارشات کلیه‌های وی در اثر این اعتصاب دچار سنگ شدید شده و فقط از آب و مواد نیروزا برای ادامه حیات استفاده می کند.

رخاوی دارای 13 فرزند است که دو فرزند آخرش که دو قلو هم هستند پدرشان را فقط از طریق عکس  می‌شناسند.

نیویورک تایمز در مقاله اخیر خود با اشاره به "دیاب مطر" یکی دیگر از زندانیان سیاسی که اعتصاب غذا کرده است، اعتراف می کند: "حالا دیگر جنبش مقاومت فلسطین با اعتصاب غذایی حرف خود را می زند. جنبش به حرکتی نوین و بینشی عمیق تر از مقاومت رسیده است. این مردان لاغر و نحیف در زندانهای اسراییل همان سلاحهای عظیم و تسخیرناپذیری هستند که رعشه بر اندام اسراییل انداخته‌اند".

طبق آمارها، امروز در فلسطین، یکهزار و 500 نفر از زندانیان در اعتصاب غذا به سر می‌برند و روزانه بر تعداد آنها فزوده می‌شود. رژیم صهیونیستی نیز در مقابل این روش مبارزه عصبی و افسارگسیخته شده است.

این روزنامه آمریکایی در جای دیگر می‌آورد: "فلسطینیان راه صلح آمیز مقاومت را بیش از پیش فراگرفته‌‌اند. آنها مبارزه بدون خشونت را بعنوان راه مقاومت ملی در پیش گرفته‌‌اند. و این نشان زیرکی و فراست و هوشیاری این ملت است".

نقش سیاسی و احساسی زندانیان مقاومت را باید در اتحاد امروز مردم فلسطین بسیار چشمگیر دید. امروز فلسطینیان گردن بر اصل مقاومت تا حصول هدف غایی نهاده

در اینجا باید از "شیرین هلاله" و همسرش "طائر هلاله" نام برد که روزهای بسیاری را به اعتصاب غذا گذراندند. و یا از "خادر عدنان" که 66 روز در اعتصاب به سر برد و در ماههای اخیر از زندان رژیم اشغالگر قدس رهایی یافت.

اخیرا دو تن از اعتصاب‌کنندگان فلسطینی که مدت 66 روز را در اعتصاب غذایی بسر می‌بردند، در حالیکه روی ویلچر نشسته بودند در دادگاه اسراییلی حاضر شدند. این دو تن با نامهای "بلال دیاب" و "طائر هلاله" (که در بالا به نام او اشاره شد)، اعتراض خود را به قاضی پرونده مبنی بر بازداشت غیرقانونی و بدون دلیل ابراز داشتند.

به گفته مقامات سیاسی، از 17 آوریل 2012 تاکنون شمار اعتصاب کنندگان غذایی به یکهزار و 500 نفر رسیده است. اخیرا یکی از مقامات دولت خودگردان نیز متذکر شده که اگر اسراییل به خواسته‌ این تعداد توجه نکند، باید به زودی شاهد اعتصاب سه هزار و 200 نفر دیگر از باقیمانده زندانیان باشد.

در ماه می 300 تن از زنان فلسطینی در میدان "المناره" شهر "رام الله" گرد هم آمدند و فریاد زنده باد فلسطین و مرده باد غاصبین سر دادند. هنوز کمی به عصر مانده بود که هزاران نفر در مقابل زندان "رامله" پرچم فلسطین بدست گرفته و آزادی زندانیان سیاسی خود را طلب می کردند.

دلیران مقاومت

"هنان اشراوی" عضو کمیته اجرایی "سازمان آزادی‌بخش فلسطین" می گوید: "این روزها همه زندانیان فلسطینی از جان گذتشته و آرزوی شهادت دارند. شاید بسیار گمان کنند که آتش مقاومت مردم فلسطین رو به خاموشی گراییده اما نه، خواهید دید که روش اعتصاب نیرویی فراتر از آنچه گمان میرود در خود دارد.

اعتصاب غذا، شیوه جدیدی در میان فلسطینیان نیست. این روش در سال 1968 در زندان "نابلوس" به کار گرفته شد و پس از آن 15 بار تکرار شده که جان سه مبارز فلسطینی را گرفت. بیشترین آمار زندانیان نیز به سال 1992

بازمی گردد که آمار 15 هزار نفر را در خود دارد.

در هر حال، راه این مبارزه بزرگ پیوسته روشن و باز بوده و امروز با پیروی از همین روش که در سالهای اخیر نیز بکار گرفته شده است، این راه ادامه داده می شود. راه دلیرانی که بی‌مهابا در راه آزادی موطنشان در مقابل رژیم صهیونیستی ایستاده و در راه احقاق حقوقشان از هیچ چیز هراس ندارند.

ترجمه: محمد رضا صامتی

بخش فرهنگ پایداری تبیان


منبع:

سایت nytimes

سایت jstor

سایت electronicresistance