تبیان، دستیار زندگی
بر طبق جزء بیست و دوم قرآن کریم برآنیم که مدهایی را ارائه دهیم که در هیچ زمان و مکانی تغییر نکرده و به قول معروف دِمده نمی شوند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : امین ادریسی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اگر می خواهید از مد عقب نمانید؛ کلیک کنید

مد


بر طبق جزء بیست و دوم قرآن کریم برآنیم که مدهایی را ارائه دهیم که در هیچ زمان و مکانی تغییر نکرده و به قول معروف دِمده نمی شوند.


مد را می توان یکی از اجزاء جدایی ناپذیر از زندگی انسان ها به حساب آورد که نقش مهمی در زندگی انسان ها ایفا می کند، از طرفی می تواند انسان را به موفقیت های روز افزون برساند و از طرفی دیگر نیز ، مانع بزرگی برای پیشرفت های انسان در عرصه های مختلف محسوب می شود ، چرا که مد می تواند تمام  زندگی انسان را در بر بگیرد و زندگی انسان را دگرگون کند.

البته آنچه بیشتر در جوامع مختلف بروز و ظهور دارد ،این است که مد را در مورد لباس و نحوه آرایش و زینت افراد به کار می برند و در بقیه موارد که مسلما از اهمیت بیشتری برخوردار هستند، کمتر استفاده می شود، چون همانطور که اشاره شد مد تمام زندگی انسان را در بر می گیرد از لباس و پوشاک و طرز تفکر و چگونگی رفتار و کردار و خلاصه می تواند در همه امور جریان داشته باشد.

آیات الهی نیز برای شکوفایی و پیشرفت روز افزون جامعه در صدد ترویج و توسعه مد های مثبت در جامعه هستند، اما تعریفی که قرآن کریم از این مسأله دارد بر خلاف تعریف رایج از مد در اذهان افراد است چرا که امروزه مد را به این شکل معنا می کنند که:

(توسط بعضی از افراد پذیرفته می شود و یک مدت کوتاه به اوج خود می رسد و سپس برای همیشه فراموش می شود.)

هدف از آیات الهی این است که مدهای مثبت توسط اکثریت جامعه پذیرفته شود و مدت زمان خاصی نیز برای آن در نظر گرفته نشود و این پذیرفته شدن همیشگی باشد نه اینکه فقط برای مقطع کوتاهی در جامعه بروز کند و سپس به فراموشی سپرده شود.که در این نوشتار به بیان بعضی از مدهای منفی و مثبت از دیدگاه قرآن کریم می پردازیم:

این روزها در بین بعضی از افراد مد شده است که اصلا نباید کاری به کار دیگران داشته باشید واگر می خواهی آسوده خاطر زندگی کنی باید سرت در کار خودت باشد.و حوادث و اتفاقاتی که در جامعه رخ می دهد اصلا به شما ربطی نداشته باشد و خودتان را تافته جدا بافته از جامعه حساب کنید

تأکید قرآن کریم بر حفظ عفت و شخصیت و پاکدامنی زنان و تبدیل این مسأله به عنوان یک مد مثبت در جامعه است:

یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْواجِكَ وَ بَناتِكَ وَ نِساءِ الْمُۆْمِنینَ یُدْنینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلاَبِیبِهِنَّ ذلِكَ أَدْنى‏أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُۆْذَیْنَ وَ كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحیماً : اى پیامبر، به زنان و دخترانت و به زنان مۆمنان بگو: «پوشش هاى خود را بر خود فروتر گیرند. این براى آنكه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند [به احتیاط] نزدیكتر است، و خدا آمرزنده مهربان است.(الأحزاب: 59)

اما این روزها مد شده که بعضی از زنان برای حفظ شخصیت خود فرهنگ برهنگی را مد کرده اند و احساس می کنند هر چه برهنه تر باشند ارزش بیشتری در جامعه بدست می آورند .

تأکید قرآن کریم بر راه رفتن زنان به نحوی است که توجه دیگران را به خود جلب نکنند:

ِ وَ لا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ ما یُخْفینَ مِنْ زینَتِهِنَّ وَ تُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمیعاً أَیُّهَا الْمُۆْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ: و پاهاى خود را [به گونه‏اى به زمین‏] نكوبند تا آنچه از زینتشان نهفته مى‏دارند معلوم گردد. اى مۆمنان، همگى [از مرد و زن‏] به درگاه خدا توبه كنید، امید كه رستگار شوید.(النور:31)

اما این روزها مد شده که زنان اصلاً برای این آفریده شده اند که توجه دیگران را به خود جلب کنند و هر چه پاشنه های کفش بزرگ تر باشد جلب کردن توجه دیگران آسان تر می شود. اصلاً کفش هایی که پاشنه کوتاه دارند دیگر مد نیست چون نمی شود بوسیله آنها توجه دیگران را به خود جلب کرد.

تأکید قرآن کریم بر مدیریت و کنترل نگاه و چشم از نگاه کردن به هر جا و هر شخصی است:

نگاه

قُلْ لِلْمُۆْمِنینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ یَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِكَ أَزْكى‏ لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبیرٌ بِما یَصْنَعُون: به مردان با ایمان بگو: «دیده فرو نهند و پاكدامنى ورزند، كه این براى آنان پاكیزه‏تر است، زیرا خدا به آنچه مى‏كنند آگاه است.»(النور: 30)

اما این روزها در بین بعضی از افراد چشم چرانی به عنوان یک مد محسوب می شود .

مد مثبت از دیدگاه قرآن کریم پیرهیز از پرخوری است:

كُلُوا مِنْ طَیِّباتِ ما رَزَقْناكُمْ وَ لا تَطْغَوْا فیهِ فَیَحِلَّ عَلَیْكُمْ غَضَبی‏ وَ مَنْ یَحْلِلْ عَلَیْهِ غَضَبی‏ فَقَدْ هَوى : از خوراكی هاى پاكیزه‏اى كه روزى شما كردیم، بخورید و [لى‏] در آن زیاده‏روى مكنید كه خشم من بر شما فرود آید، و هر كس خشم من بر او فرود آید، قطعاً در [ورطه‏] هلاكت افتاده است.(طه: 81)

اما این روزها  مد شده است که بعضی به تنها چیزی که اهمیت نمی دهند کم خوری است و به خاطر وجود همین مد شاهد بروز و پیشرفت انواع بیماری های قلبی و عروقی و ... در جامعه هستیم .

این روزها مد شده که زنان اصلا برای این آفریده شده اند که توجه دیگران را به خود جلب کنند و هرچه پاشنه های کفش بزرگ تر باشد جلب کردن توجه دیگران آسان تر می شود.اصلا کفش هایی که پاشنه کوتاه دارند دیگر مد نیست چون نمی شود بوسیله آنها توجه دیگران را به خود جلب کرد

مد مثبت از دیدگاه قرآن کریم اهمیت به مسائل و اتفاقاتی است که در پیرامون انسان می گذرد:

وَ لْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَى الْخَیْرِ وَ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ أُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ: و باید از میان شما، گروهى، [مردم را] به نیكى دعوت كنند و به كار شایسته وادارند و از زشتى بازدارند، و آنان همان رستگارانند.(آل‏عمران :  104)

اما این روزها در بین بعضی از افراد مد شده است که اصلاً نباید کاری به کار دیگران داشته باشید و اگر می خواهی آسوده خاطر زندگی کنی باید سرت در کار خودت باشد و حوادث و اتفاقاتی که در جامعه رخ می دهد اصلاً به شما ربطی نداشته باشد و خودتان را تافته جدا بافته از جامعه حساب کنید .

مد مثبت در منطق قرآن کریم این است که افراد برای رسیدن به آرامش و پیروزی های روز افزون موفقیت های خود را هم برای خود و هم برای دیگران بیان کنند :

وَ أَمَّا بِنِعْمَةِ رَبِّكَ فَحَدِّث: و از نعمت پروردگار خویش [با مردم‏] سخن گوى.(الضحى: 11)

اما این روزها مد شده است که همیشه از وضعیت خود ناله و شکایت کنید و همیشه هر چند هم که وضعیت اقتصادی شما خوب باشد برای اینکه مبادا دیگران به فکر کمک خواهی از شما باشند، ساز نداری و بدبختی سر بدهید و خلاصه طبق سخن معروف اشکت لب مشکت باشد. 

خلاصه کلام اینکه آنچه می تواند جامعه اسلامی را به موفقیت های روز افزون نزدیک کند فراگیر شدن مدهایی است که در قرآن کریم برآن تاکید و توصیه شده است و با وجود بعضی از مدهایی که هم اکنون شاهد و ناظر آن در جامعه هستیم نمی توانیم آن چنان که باید و شاید به ساحل موفقیت نزدیک شویم .

امین ادریسی

بخش قرآن تبیان